Environmental and Sustainability Education
Představení studijního programu
Změna společnosti směrem k udržitelnosti vyžaduje změnu ve vzdělávání. Chcete být těmi, kteří jí budou utvářet? Nabízíme vám možnost učit se od předních světových odborníků, poznávat obor environmentálního a udržitelného vzdělávání (ESE) v různých zemích, seznámit se s studenty z celého světa.
Program zajišťují univerzity ve Vechtě (Německo), Klagenfurtu (Rakousko), Karlstadu (Švédsko) a Masarykova univerzita v Brně (Česká republika). V průběhu studia tak budete moci poznat různé univerzity s velmi rozdílným sociálním i životním prostředím.
Program dává velký důraz na kritickou reflexi oboru. Naučíte se, jak obor zkoumat, evaluovat, vytvářet v něm nové programy a koncepce. Budoucnost environmentálního a udržitelného vzdělávání ve vaší zemi je možná právě ve vašich rukách!
Studijní plány
Studium
- Cíle
Cílem programu "Environmentální a udržitelné vzdělávání" je umožnit studentům stát se experty (manažery, vedoucími, rozhodovacími pracovníky, vzdělavateli) v oblasti environmentální výchovy a vzdělávání pro udržitelnost.
Přestože je environmentální a udržitelné vzdělávání (ESE) rozšířeným přístupem, existuje zde značná propast mezi teorií a praxí. V důsledku mnohé vzdělávací subjekty zabývající se touto oblastí pracují bez adekvátního porozumění teorie a výzkumu dané oblasti. Důsledkem je omezená efektivita jejich programů. Hlavní příčinou této situace je značný nedostatek expertů na oblast současné ESE teorie a výzkumu, kteří by byli schopni související poznatky promítnout do praxe, či vlastního kritického zkoumání oboru. Hlavním cílem programu je proto budovat most mezi teorií a praxí ESE.
Dvouletý joint-degree magisterský program je připraven ve spolupráci Masarykovy univerzity (Česká republika), Univerzity ve Vechtě (Německo), Univerzity v Klagenfurtu (Rakousko) a v Karlstadu (Švédsko), ve spolupráci s dalšími externími partnery z jiných univerzit a neziskových center environmentálního vzdělávání. Program zahrnuje kritické zkoumání a zpochybňování existujících teoretických paradigmat, současného výzkumu a převládající praxe. Je založen na hodnotách otevřené učící se komunity, respektu k různosti zázemí, země původu či jednotlivých teorií a na očekávání vysoké kvality jak výzkumu, tak jeho praktické aplikace.
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- Vytvářet nové ESE programy, zahrnující kampaně, vzdělávací aktivity a interpretační programy, založené na relevantních teoretických rámcích.
- Kompetentně rozvíjet či facilitovat proces vytváření nových ESE politik a strategií pro vládní i nevládní organizace (včetně interpretačních plánů, školních kurikulí atd.).
- Kompetentně vytvářet a vést vlastní ESE evaluační a výzkumné projekty (včetně vládních a regionálních strategií, programů, komunitně orientovaných projektů, kampaní, materiálů).
- Kompetentně aplikovat adekvátní kvantitativní, kvalitativní či smíšené metodologické přístupy do vlastních ESE evaluačních a výzkumných projektů a komunikovat jejich výsledky domácím či zahraničním uživatelům.
- Propojovat ESE s ostatními vzdělávacími diskursy, zejména v oblasti inkluze a diverzity.
- Propojovat ESE s ostatními pedagogickými koncepty, jako je globální občanství, místně zakotvené učení a výchova o Zemi.
- Kriticky reflektovat vlastní znalosti, postoje a kompetence ve vztahu k procesu osobnostního růstu, v procesu celoživotního učení a eticky odpovědného chování.
- Uplatnění absolventa
Jako absolvent budete umět environmentální a udržitelné vzdělávání řídit, hodnotit a utvářet. Svoje uplatnění najdete v širokém spektru organizací: jako manažer v centrech environmentálního vzdělávání, jako úředník odpovědný za environmentální vzdělávání, či jako pracovník chráněných oblastí komunikující s veřejností. Další absolventi mohou pracovat jako nezávislí experti. V programu podporujeme samostatnost, iniciativu a schopnost spolupráce, jako základní předpoklady pro zaměstnání ve 21. století.
- Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů
Bakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.
Celouniverzitní pravidla pro tvorbu studijních programů, která zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů, upravuje směrnice Masarykovy univeritzy č. 1/2024 Pravidla pro tvorbu studijních programů a programů celoživotního vzdělávání. Směrnice vymezuje šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o
- jednooborový studijní plán,
- studijní plán se specializací,
- hlavní studijní plán (maior),
- vedlejší studijní plán (minor),
- studijní plán ve spolupráci s jinou vysokou školou či jinou právnickou osobou,
- studijní plán na dostudování (určen pouze pro dostudování ve studijním oboru, studijním programu nebo studijním plánu, který zanikne).
Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který doplňuje hlavní studijního plán jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.
- Praxe
V programu nemáme praxi formální, ale skutečnou. Zvládnutí diplomové práce předpokládá, že vytvoříte tým s libovolnou ESE organizací a zpracujete výzkum, vycházející z jejích potřeb. Každá diplomová práce tak spojí teorií s praxí. Každý výzkum bude užitečný. Vyzkoušíte si rovnou to, čím se pak můžete živit.
- Cíle kvalifikačních prací
Cílem diplomové práce je ověřit samostatnost a iniciativu studentů. Jejich úkolem je dohodnout si spolupráci s místními partnery a realizovat ve spolupráci s nimi a dalšími zainteresovanými stranami svůj výzkum. V důsledku studenti rozvinou především své strategické a interpersonální kompetence, zejména pak time-management a komunikační dovednosti. Studenti mají se svým vybraným místním partnerem úzce spolupracovat a navrhnout svůj výzkum tak, aby odrážel potřeby jejich partnerské organizace.
Standardní rozsah diplomové práce je 60-100 stran, včetně poznámek, titulního listu, obsahu, rejstříku, seznamu literatury a anotaci. Pokyny pro diplomové práce jsou vymezeny v Dohodě o studiu, vytvořené v rámci konzorcia partnerských univerzit.
- Návaznost na další studijní programy
Magistr nestačí? Můžete pokračovat jako doktorandi v Brně, Vechtě či Klagenfurtu...nebo kdekoliv jinde ve světě :-)