Upozornění:
Studijní program je neaktivní.
Cíle studijního programu
Cílem studia je vychovat středoškolské učitele matematiky. Toto magisterské studium poskytne studentům ucelené vzdělání v oblasti matematiky a její didaktiky, včetně využití moderních prostředků ve výuce. Magisterské studium umožní v základních matematických disciplínách studentům získat aktuální dovednosti a znalosti, které jsou nutné pro práci učitele matematiky na střední škole, kromě toho však také buduje a prohlubuje potřebné metodické, didaktické a další všeobecné znalosti a schopnosti. Cílem volitelných kurzů je získat široký přehled o řadě matematických disciplín a jejich aplikacích.Studium
- CíleCílem studia je vychovat středoškolské učitele matematiky. Toto magisterské studium poskytne studentům ucelené vzdělání v oblasti matematiky a její didaktiky, včetně využití moderních prostředků ve výuce. Magisterské studium umožní v základních matematických disciplínách studentům získat aktuální dovednosti a znalosti, které jsou nutné pro práci učitele matematiky na střední škole, kromě toho však také buduje a prohlubuje potřebné metodické, didaktické a další všeobecné znalosti a schopnosti. Cílem volitelných kurzů je získat široký přehled o řadě matematických disciplín a jejich aplikacích.
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- připravovat a vést výuku za využití rozmanitých metod
- orientovat se v nestandardních situacích ve škole, dokáže volit nástroje k jejich řešení, zná nástroje k diagnostice a rozvoji klimatu ve třídě
- rozumět aktuální školské politice a trendům ve vzdělávání, je připraven spolupracovat se svými kolegy a vedením školy na vizích a rozvoji školy
- využívat diagnostické a evaluační nástroje, pomocí kterých může identifikovat zvláštnosti prostředí a potřeby jednotlivých žáků
- vhodně použít systém podpůrných opatření a dokáže je využívat k individualizaci výuky, je připraven spolupracovat s poradenskými subjekty
- orientovat se v možnostech hodnocení žáků i evaluace vlastní výuky
- identifikovat vzájemné interakce základních matematických disciplín, o kterých má přehled
- využít svůj přehled o historii matematiky i o rozhodujících etapách ve vývoji základních matematických disciplín ve výuce
- vysvětlit libovolné téma středoškolského učiva matematiky způsobem adekvátním úrovni žáka/studenta, protože má detailní znalost středoškolského učiva matematiky
- na vhodných příkladech aplikací vysvětlit užitečnost a význam matematiky pro společnost
- prokázat hlubší znalosti oboru své diplomové práce
- Uplatnění absolventaAbsolvent tohoto programu získá všechny potřebné předpoklady k tomu, aby mohl na patřičné odborné úrovni a s potřebnými metodickými a didaktickými znalostmi pracovat jako středoškolský učitel matematiky. Má také dobrou úroveň počítačové gramotnosti, získal základní učitelské dovednosti během pedagogické praxe vykonané v průběhu studia a má kreativní přístup k práci.
- Regulovaná povolání
- Učitel střední školy
- Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánůBakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.
Celouniverzitní pravidla pro tvorbu studijních programů, která zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů, upravuje směrnice Masarykovy univeritzy č. 1/2024 Pravidla pro tvorbu studijních programů a programů celoživotního vzdělávání. Směrnice vymezuje šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o
- jednooborový studijní plán,
- studijní plán se specializací,
- hlavní studijní plán (maior),
- vedlejší studijní plán (minor),
- studijní plán ve spolupráci s jinou vysokou školou či jinou právnickou osobou,
- studijní plán na dostudování (určen pouze pro dostudování ve studijním oboru, studijním programu nebo studijním plánu, který zanikne).
Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který doplňuje hlavní studijního plán jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.
- PraxeSoučástí studia je jedna asistentská praxe (společná pro studované aprobace v rámci sdruženého studia), dvě průběžné pedagogické praxe z matematiky a jedna souvislá oborově nespecifická praxe. Pedagogickou praxi z matematiky 1 student povinně absolvuje na vybraných brněnských středních školách, Pedagogickou praxi z matematiky 2 a Souvislou pedagogickou praxi pak může absolvovat na střední škole podle vlastního výběru. Během praxe je student veden zkušeným středoškolským učitelem a součástí praxe jsou náslechy, výstupy a aktivní účast na provozu školy.
Předměty přímé praxe v prostředí střední školy jsou doplněny předměty Reflexe asistentské praxe, Reflexe pedagogické praxe a dvousemestrálním předmětem Reflektivní seminář. Tyto doplňkové předměty poskytují okamžitou bezprostřední reflexi na didaktický výkon studenta a dění na střední škole. V dalším praktickém předmětu Interní praxe se studenti podílejí na výuce svých mladších kolegů v předmětu MUC02 Repetitorium školské matematiky zařazeném v prvním semestru tohoto studia.
Vzhledem k tomu, že studium je nutně dvouoborové, student povinně absolvuje také praxe z druhého oboru.
- Cíle kvalifikačních pracíVypracování a obhajoba diplomové práce je povinnou součástí studijního programu Učitel matematiky pro střední školy. Zpracováním diplomové práce student prokazuje schopnost orientace v problematice dané tématem diplomové práce, schopnost odborné práce pod vedením svého školitele a schopnost písemné i ústní prezentace. Zadáním diplomové práce se učitel, který téma vypsal, stává pro studenta, který si ho vybral, vedoucím diplomové práce. Ústav matematiky a statistiky písemné zadání diplomových prací registruje a archivuje. Student může kterémukoliv učiteli Ústavu matematiky a statistiky navrhnout téma své diplomové práce nebo se mohou na tomto tématu dohodnout. V tomto případě navrhuje učitel téma diplomové práce pro konkrétního studenta.
Pokyny pro vypracování diplomové práce jsou upraveny Opatřením děkana 3/2019 Pokyny pro vypracování bakalářských, diplomových a rigorózních prací na PřF MU.
- Návaznost na další studijní programyAbsolvent tohoto programu může pokračovat ve studiu doktorského programu Matematika, především ve specializaci Obecné otázky matematiky.