Upozornění:

Studijní program je neaktivní.

Georg Cantor: Podstata matematiky spočívá v její svobodě.

Cíle studijního programu

Cílem studia je vychovat středoškolské učitele matematiky. Toto magisterské studium poskytne studentům ucelené vzdělání v oblasti matematiky a její didaktiky, včetně využití moderních prostředků ve výuce. Magisterské studium umožní v základních matematických disciplínách studentům získat aktuální dovednosti a znalosti, které jsou nutné pro práci učitele matematiky na střední škole, kromě toho však také buduje a prohlubuje potřebné metodické, didaktické a další všeobecné znalosti a schopnosti. Cílem volitelných kurzů je získat široký přehled o řadě matematických disciplín a jejich aplikacích.

Studium

  • Cíle
    Cílem studia je vychovat středoškolské učitele matematiky. Toto magisterské studium poskytne studentům ucelené vzdělání v oblasti matematiky a její didaktiky, včetně využití moderních prostředků ve výuce. Magisterské studium umožní v základních matematických disciplínách studentům získat aktuální dovednosti a znalosti, které jsou nutné pro práci učitele matematiky na střední škole, kromě toho však také buduje a prohlubuje potřebné metodické, didaktické a další všeobecné znalosti a schopnosti. Cílem volitelných kurzů je získat široký přehled o řadě matematických disciplín a jejich aplikacích.
  • Výstupy z učení

    Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:

    • připravovat a vést výuku za využití rozmanitých metod
    • orientovat se v nestandardních situacích ve škole, dokáže volit nástroje k jejich řešení, zná nástroje k diagnostice a rozvoji klimatu ve třídě
    • rozumět aktuální školské politice a trendům ve vzdělávání, je připraven spolupracovat se svými kolegy a vedením školy na vizích a rozvoji školy
    • využívat diagnostické a evaluační nástroje, pomocí kterých může identifikovat zvláštnosti prostředí a potřeby jednotlivých žáků
    • vhodně použít systém podpůrných opatření a dokáže je využívat k individualizaci výuky, je připraven spolupracovat s poradenskými subjekty
    • orientovat se v možnostech hodnocení žáků i evaluace vlastní výuky
    • identifikovat vzájemné interakce základních matematických disciplín, o kterých má přehled
    • využít svůj přehled o historii matematiky i o rozhodujících etapách ve vývoji základních matematických disciplín ve výuce
    • vysvětlit libovolné téma středoškolského učiva matematiky způsobem adekvátním úrovni žáka/studenta, protože má detailní znalost středoškolského učiva matematiky
    • na vhodných příkladech aplikací vysvětlit užitečnost a význam matematiky pro společnost
    • prokázat hlubší znalosti oboru své diplomové práce

  • Uplatnění absolventa
    Absolvent tohoto programu získá všechny potřebné předpoklady k tomu, aby mohl na patřičné odborné úrovni a s potřebnými metodickými a didaktickými znalostmi pracovat jako středoškolský učitel matematiky. Má také dobrou úroveň počítačové gramotnosti, získal základní učitelské dovednosti během pedagogické praxe vykonané v průběhu studia a má kreativní přístup k práci.
  • Regulovaná povolání
    • Učitel střední školy
  • Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů
    Bakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.

    Celouniverzitní pravidla pro tvorbu studijních programů, která zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů, upravuje směrnice Masarykovy univeritzy č. 1/2024 Pravidla pro tvorbu studijních programů a programů celoživotního vzdělávání. Směrnice vymezuje šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o

    1. jednooborový studijní plán,
    2. studijní plán se specializací,
    3. hlavní studijní plán (maior),
    4. vedlejší studijní plán (minor),
    5. studijní plán ve spolupráci s jinou vysokou školou či jinou právnickou osobou,
    6. studijní plán na dostudování (určen pouze pro dostudování ve studijním oboru, studijním programu nebo studijním plánu, který zanikne).

    Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který doplňuje hlavní studijního plán jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.

  • Praxe
    Součástí studia je jedna asistentská praxe (společná pro studované aprobace v rámci sdruženého studia), dvě průběžné pedagogické praxe z matematiky a jedna souvislá oborově nespecifická praxe. Pedagogickou praxi z matematiky 1 student povinně absolvuje na vybraných brněnských středních školách, Pedagogickou praxi z matematiky 2 a Souvislou pedagogickou praxi pak může absolvovat na střední škole podle vlastního výběru. Během praxe je student veden zkušeným středoškolským učitelem a součástí praxe jsou náslechy, výstupy a aktivní účast na provozu školy.

    Předměty přímé praxe v prostředí střední školy jsou doplněny předměty Reflexe asistentské praxe, Reflexe pedagogické praxe a dvousemestrálním předmětem Reflektivní seminář. Tyto doplňkové předměty poskytují okamžitou bezprostřední reflexi na didaktický výkon studenta a dění na střední škole. V dalším praktickém předmětu Interní praxe se studenti podílejí na výuce svých mladších kolegů v předmětu MUC02 Repetitorium školské matematiky zařazeném v prvním semestru tohoto studia.

    Vzhledem k tomu, že studium je nutně dvouoborové, student povinně absolvuje také praxe z druhého oboru.

  • Cíle kvalifikačních prací
    Vypracování a obhajoba diplomové práce je povinnou součástí studijního programu Učitel matematiky pro střední školy. Zpracováním diplomové práce student prokazuje schopnost orientace v problematice dané tématem diplomové práce, schopnost odborné práce pod vedením svého školitele a schopnost písemné i ústní prezentace. Zadáním diplomové práce se učitel, který téma vypsal, stává pro studenta, který si ho vybral, vedoucím diplomové práce. Ústav matematiky a statistiky písemné zadání diplomových prací registruje a archivuje. Student může kterémukoliv učiteli Ústavu matematiky a statistiky navrhnout téma své diplomové práce nebo se mohou na tomto tématu dohodnout. V tomto případě navrhuje učitel téma diplomové práce pro konkrétního studenta.

    Pokyny pro vypracování diplomové práce jsou upraveny Opatřením děkana 3/2019 Pokyny pro vypracování bakalářských, diplomových a rigorózních prací na PřF MU.

  • Návaznost na další studijní programy
    Absolvent tohoto programu může pokračovat ve studiu doktorského programu Matematika, především ve specializaci Obecné otázky matematiky.

Základní údaje

Zkratka
M-UCM
Typ
magisterský
Profil
akademický
Titul
Mgr.
Titul v rigorózním řízení
RNDr.
Doba studia
5 roků
Vyučovací jazyk
čeština čeština

Přírodovědecká fakulta
Program zajišťuje