Upozornění:
Studijní program je neaktivní.
Cíle studijního programu
Cílem studia je vzdělat kvalifikovaného učitele chemie pro střední školy. Obor je součástí dvouoborového studia a po jeho absolvování získá student dvouoborovou profesní kvalifikaci učitele na středních školách. Kromě nadstavby chemického vzdělání poskytuje studentům i vzdělání v odborných didakticko-metodických předmětech a prostřednictvím předmětů všeobecného pedagogicko-psychologického zaměření je dále profiluje pro povolání pedagoga a pracovníka s mládeží. Povinnou součástí studia jsou také pedagogické praxe na středních školách realizované pod vedením zkušených středoškolských učitelů.
Studium
- Cíle
Cílem studia je vzdělat kvalifikovaného učitele chemie pro střední školy. Obor je součástí dvouoborového studia a po jeho absolvování získá student dvouoborovou profesní kvalifikaci učitele na středních školách. Kromě nadstavby chemického vzdělání poskytuje studentům i vzdělání v odborných didakticko-metodických předmětech a prostřednictvím předmětů všeobecného pedagogicko-psychologického zaměření je dále profiluje pro povolání pedagoga a pracovníka s mládeží. Povinnou součástí studia jsou také pedagogické praxe na středních školách realizované pod vedením zkušených středoškolských učitelů.
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- Absolventi dokážou připravovat a vést výuku za využití rozmanitých metod.
- Absolventi dokážou zvládat nestandardní situace ve výuce i mimo ni, dokážou diagnostikovat a rozvíjet klima ve třídě.
- Absolventi dokážou motivovat a aktivizovat žáky, podporují demokratické principy ve třídě a ve škole.
- Absolventi rozumí aktuální školské politice a trendům ve vzdělávání, dokážou spolupracovat se svými kolegy a vedením školy na vizích a rozvoji školy.
- Absolventi znají a dokážou využívat diagnostické a evaluační nástroje, pomocí kterých mohou identifikovat zvláštnosti prostředí a potřeby jednotlivých žáků.
- Absolventi dokážou využívat podpůrných opatření k individualizaci výuky, umí spolupracovat s poradenskými subjekty.
- Absolventi se orientují v možnostech hodnocení žáků i evaluace vlastní výuky.
- Absolventi umí účelně používat zdroje chemických i jiných vědeckých informací.
- Absolventi umí vysvětlit žákům i laické veřejnosti chemické zákonitosti a navrhovat a využívat vhodné didaktické pomůcky pro pochopení podstaty složitých chemických jevů.
- Absolventi dokážou bezpečně nakládat s chemickými látkami a dohlížet na jejich použití u chemické i laické veřejnosti.
- Absolventi si uvědomují historické, společenské a environmentální aspekty chemického výzkumu a výroby, jsou schopni odhalovat zkratkovité a nepravdivé informace z chemické oblasti šířené ve veřejném prostoru a uvádět je na pravou míru.
- Uplatnění absolventa
Absolventi mgr. studijního programu budou prioritně působit jako učitelé příslušných předmětů na středních školách (gymnáziích a středních odborných školách), podle názvu akreditovaných programů a jejich zaměření. S ohledem na školskou a legislativní realitu však mohou absolventi nacházet své uplatnění také jako učitelé základních škol. Tato rozšířená možnost uplatnění je zohledněna v obsazích všech povinných předmětů. Profil absolventa vychází ze širokého spektra kompetencí, kterými by měl učitel disponovat. Absolvent má řadu kompetencí nezbytných pro výkon učitelství – znalosti i dovednosti týkající se vzdělávání žáků, řízení třídy i řešení specifických situací spojených s výukou a žáky.
Předmětové znalosti, obecně a oborově didaktické kompetence zajišťují vysokou znalost daného oboru přiměřenou očekávaným požadavkům středních škol a schopnost absolventů zprostředkovávat poznatky daného oboru žákům/studentům v souladu se vzdělávacím programem dané školy za využití celé řady didaktických metod. Absolventi jsou také vybaveni schopnostmi a dovednostmi vést pedagogickou komunikaci se žáky/studenty, jejich rodiči, kolegy a jinými subjekty (sociální a komunikační kompetence), výchovně působit a motivovat žáky, řídit třídy, participovat na chodu školy a řešit specifické situace spojené s výukou (pedagogicko-psychologické kompetence). Mimo to jsou absolventi vybaveni také diagnostickými a speciálně pedagogickými kompetencemi, které jim umožňují rozpoznávat individuální vzdělávací a jiné potřeby žáků/studentů, individualizovat nároky na jednotlivé žáky/studenty, spolupracovat s poradenskými specialisty a uplatňovat širokou škálu podpůrných opatření v rámci inkluzivního přístupu.
Koncepce učitelské přípravy na PřF MU vychází ze snahy poskytnout během studia budoucím učitelům nejpodstatnější znalosti a kompetence, s nimiž mohou vstoupit do školské reality, jejich rozvoj a zkvalitňování už ale musí být součástí dalšího vzdělávání učitelů a získávání praktických zkušeností z vlastního vyučování.
- Regulovaná povolání
- Učitel střední školy
- Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánůBakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině. Celouniverzitní pravidla pro tvorbu studijních programů, která zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů, upravuje směrnice Masarykovy univeritzy č. 1/2024 Pravidla pro tvorbu studijních programů a programů celoživotního vzdělávání. Směrnice vymezuje šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o
- jednooborový studijní plán,
- studijní plán se specializací,
- hlavní studijní plán (maior),
- vedlejší studijní plán (minor),
- studijní plán ve spolupráci s jinou vysokou školou či jinou právnickou osobou,
- studijní plán na dostudování (určen pouze pro dostudování ve studijním oboru, studijním programu nebo studijním plánu, který zanikne).
- Praxe
Součástí studia je jedna asistentská praxe (společná pro studované aprobace v rámci sdruženého studia), dvě průběžné pedagogické praxe z chemie s jedna souvislá oborově nespecifická praxe. Pedagogickou praxi z chemie 1 student povinně absolvuje na vybraných brněnských středních školách, Pedagogickou praxi z chemie 2 a Souvislou pedagogickou praxi pak může absolvovat na střední škole podle vlastního výběru. Během praxe je student veden zkušeným středoškolským učitelem a součástí praxe jsou náslechy, výstupy a aktivní účast na provozu školy.
Předměty přímé praxe v prostředí střední školy jsou doplněny předměty Reflexe asistentské praxe, Reflexe pedagogické praxe a dvousemestrálním předmětem Reflektivní seminář. Tyto doplňkové předměty poskytují okamžitou bezprostřední reflexi na didaktický výkon studenta a dění na střední škole.
Vzhledem k tomu, že studium je nutně dvouoborové, student povinně absolvuje také praxe z druhého oboru ve stejném rozsahu.
- Cíle kvalifikačních prací
Standardní rozsah diplomové práce je 50 až 70 stran včetně obrázků, grafů, obsahu a seznamu referencí. Diplomová práce má didaktický charakter, typicky se jedná o tvorbu učebního textu pro výuku chemie na středních školách nebo tvorbu videozáznamů a jiných multimediálních pomůcek pro podporu středoškolské a vysokoškolské praktické výuky. Pravidla pro vypracování diplomových prací jsou upravena Opatřením děkana č. 1/2012 - Pokyny pro vypracování bakalářských, diplomových a rigorózních prací na Přírodovědecké fakultě MU.
- Návaznost na další studijní programy
Po absolvování magisterského studia může absolvent pokračovat v doktorském studiu na Masarykově univerzitě nebo libovolné jiné vysoké škole v ČR nebo v zahraničí.