Upozornění:
Studijní program je neaktivní.
Cíle studijního programu
Cílem studia je vzdělat kvalifikovaného učitele fyziky pro střední školy. Obor je součástí dvouoborového studia a po jeho absolvování získá student dvouoborové profesní kvalifikace učitele na středních školách. Kromě nadstavby fyzikálního vzdělání poskytuje studentům i vzdělání v odborných didakticko-metodických předmětech a prostřednictvím předmětů všeobecného pedagogicko-psychologického zaměření je dále profiluje pro povolání pedagoga a pracovníka s mládeží. Povinnou součástí studia jsou také pedagogické praxe na středních školách realizované pod vedením zkušených středoškolských učitelů.Studium
- CíleCílem studia je vzdělat kvalifikovaného učitele fyziky pro střední školy. Obor je součástí dvouoborového studia a po jeho absolvování získá student dvouoborové profesní kvalifikace učitele na středních školách. Kromě nadstavby fyzikálního vzdělání poskytuje studentům i vzdělání v odborných didakticko-metodických předmětech a prostřednictvím předmětů všeobecného pedagogicko-psychologického zaměření je dále profiluje pro povolání pedagoga a pracovníka s mládeží. Povinnou součástí studia jsou také pedagogické praxe na středních školách realizované pod vedením zkušených středoškolských učitelů.
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- Absolventi dokážou připravovat a vést výuku za využití rozmanitých metod.
- Absolventi dokážou zvládat nestandardní situace ve výuce i mimo ni, dokážou diagnostikovat a rozvíjet klima ve třídě.
- Absolventi dokáží motivovat a aktivizovat žáky, podporují demokratické principy ve třídě a ve škole.
- Absolventi rozumí aktuální školské politice a trendům ve vzdělávání, dokážou spolupracovat se svými kolegy a vedením školy na vizích a rozvoji školy.
- Absolventi znají a dokáží využívat diagnostické a evaluační nástroje, pomocí kterých mohou identifikovat zvláštnosti prostředí a potřeby jednotlivých žáků.
- Absolventi dokáží využívat podpůrných opatření k individualizaci výuky, umí spolupracovat s poradenskými subjekty.
- Absolventi se orientují v možnostech hodnocení žáků i evaluace vlastní výuky.
- Absolvent umí provádět fyzikální experimenty, a to zejména demonstrační experimenty jako doplněk výkladu, a školní laboratorní pokusy, realizované experimenty výstižně a fyzikálně správně komentovat.
- Absolvent umí formulovat fyzikální problém, analyzovat jej a řešit.
- Absolvent dokáže zasadit jednotlivá témata do historického, společenského a environmentálního kontextu.
- Absolvent je schopen používat didaktickou techniku a adaptovat se na její vývoj.
- Absolvent dokáže srozumitelně a kultivovaně formulovat s přihlédnutím k úrovni publika.
- Absolvent ovládá fyzikální problematiku na úrovni základního kurzu fyziky a kurzu teoretické fyziky a dokáže jednotlivá témata elementarizovat na úroveň střední školy.
- Uplatnění absolventaAbsolvent je plně kvalifikovaným učitelem fyziky pro všechny typy středních škol a pro druhý stupeň základní školy nebo nižší gymnázia. Má vlastní praktické zkušenosti s výukou fyziky na střední škole a základní znalosti o organizaci a provozu této školy. Kombinace získaných schopností rozšiřuje možnost uplatnění absolventa i na řadu dalších pozic vyžadujících přesné myšlení, zodpovědnou práci s daty, vysokou formulační způsobilost a dobrou komunikaci s lidmi (instituce zaměřené na základní a aplikovaný výzkum, vysoké školy, práce s mládeží i mimo školskou oblast, popularizace, odborná publicistika, osvětová činnost apod.).
- Regulovaná povolání
- Učitel střední školy
- Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánůBakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.
Celouniverzitní pravidla pro tvorbu studijních programů, která zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů, upravuje směrnice Masarykovy univeritzy č. 1/2024 Pravidla pro tvorbu studijních programů a programů celoživotního vzdělávání. Směrnice vymezuje šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o
- jednooborový studijní plán,
- studijní plán se specializací,
- hlavní studijní plán (maior),
- vedlejší studijní plán (minor),
- studijní plán ve spolupráci s jinou vysokou školou či jinou právnickou osobou,
- studijní plán na dostudování (určen pouze pro dostudování ve studijním oboru, studijním programu nebo studijním plánu, který zanikne).
Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který doplňuje hlavní studijního plán jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.
- PraxeSoučástí studia je jedna asistentská praxe (společná pro studované aprobace v rámci sdruženého studia), dvě průběžné pedagogické praxe z fyziky a jedna souvislá oborově nespecifická praxe. Pedagogickou praxi z fyziky 1 student povinně absolvuje na vybraných brněnských středních školách, Pedagogickou praxi z fyziky 2 a Souvislou pedagogickou praxi pak může absolvovat na střední škole podle vlastního výběru. Během praxe je student veden zkušeným středoškolským učitelem a součástí praxe jsou náslechy, výstupy a aktivní účast na provozu školy.
Předměty přímé praxe v prostředí střední školy jsou doplněny předměty Reflexe asistentské praxe, Reflexe pedagogické praxe a dvousemestrálním předmětem Reflektivní seminář. Tyto doplňkové předměty poskytují okamžitou bezprostřední reflexi na didaktický výkon studenta a dění na střední škole.
Vzhledem k tomu, že studium je nutně dvouoborové, student povinně absolvuje také praxe z druhého oboru ve stejném rozsahu.
- Cíle kvalifikačních pracíVe dvouoborovém studiu student volí závěrečnou práci z jednoho oboru. Diplomové práce z fyziky mohou být zaměřeny do následujících oblastí:
Rozvoj demonstračních a žákovských fyzikálních experimentů a jejich zařazení do výuky.
Sbírky příkladů.
Aplikace fyziky ve vybraných oblastech běžného života: technika, sport, doprava a jejich možné využití ve středoškolské výuce.
Historický vývoj fyzikálních teorií a poznání světa.
Řešení středně obtížného experimentálního problému ve vědeckovýzkumné laboratoři.
Student zpracovává závěrečnou práci typicky v posledních čtyřech semestrech standardní doby studia a její vypracování je formálně deklarováno absolvováním předmětů Diplomová práce 1 - 4.
- Návaznost na další studijní programyPo absolvování magisterského studia může absolvent pokračovat v doktorském studiu. Nejvhodnějším je obor Obecné otázky fyziky.