Upozornění:

Studijní program je neaktivní.

Biologie pod školní lupou

Cíle studijního programu

Program je koncipován jako jednostupňový, dvouoborový. Absolvent tohoto programu je připravován pro regulované povolání učitele biologie na střední škole. V průběhu studia získá vědomosti ze základních biologických disciplín, Může si vybrat ze široké nabídky specializovaných předmětů korespondujících se zaměřením jeho diplomové práce. V rámci oborové didaktiky získá teoretické základy a praktické didaktické dovednosti, které mu umožní získané vědomosti redukovat a srozumitelně prezentovat látku středoškolským studentům. Povinnou součástí studia je pedagogická praxe z biologie na střední škole. Hluboké odborné znalosti a samostatná odborná činnost absolventovi umožní smysluplně pracovat s nadanými studenty se zájmem o biologii.

Studium

  • Cíle
    Program je koncipován jako jednostupňový, dvouoborový. Absolvent tohoto programu je připravován pro regulované povolání učitele biologie na střední škole. V průběhu studia získá vědomosti ze základních biologických disciplín, Může si vybrat ze široké nabídky specializovaných předmětů korespondujících se zaměřením jeho diplomové práce. V rámci oborové didaktiky získá teoretické základy a praktické didaktické dovednosti, které mu umožní získané vědomosti redukovat a srozumitelně prezentovat látku středoškolským studentům. Povinnou součástí studia je pedagogická praxe z biologie na střední škole. Hluboké odborné znalosti a samostatná odborná činnost absolventovi umožní smysluplně pracovat s nadanými studenty se zájmem o biologii.
  • Výstupy z učení

    Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:

    • porozumět aktuálním poznatkům základních biologických disciplín
    • transformovat vědecké biologické znalosti do školní praxe
    • srozumitelně vysvětlit studentům SŠ složité biologické jevy a jejich principy
    • vést studenty k aplikaci teoretických biologických poznatků v praxi
    • přesvědčovat studenty, aby na základě biologických poznatků chránili své zdraví, respektovali zdravý životní styl a chránili životní prostředí

  • Uplatnění absolventa
    Absolvent je plně kvalifikovaným učitelem biologie pro všechny typy středních škol a pro druhý stupeň základní školy nebo nižší gymnázia. Má vlastní praktické zkušenosti s výukou biologie na střední škole a základní znalosti o organizaci a provozu této školy. Jeho zaměření mu umožňuje vést specializované semináře z molekulární biologie, ekologie či biochemie na střední škole. Kombinace získaných schopností rozšiřuje možnost uplatnění absolventa i na řadu dalších pozic vyžadujících přesné myšlení, zodpovědnou práci s daty, vysokou formulační způsobilost a dobrou komunikaci s lidmi (instituce zaměřené na základní a aplikovaný výzkum, vysoké školy, práce s mládeží i mimo školskou oblast, popularizace, odborná publicistika, osvětová činnost apod.).
  • Regulovaná povolání
    • Učitel střední školy
  • Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů
    Bakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.

    Celouniverzitní pravidla pro tvorbu studijních programů, která zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů, upravuje směrnice Masarykovy univeritzy č. 1/2024 Pravidla pro tvorbu studijních programů a programů celoživotního vzdělávání. Směrnice vymezuje šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o

    1. jednooborový studijní plán,
    2. studijní plán se specializací,
    3. hlavní studijní plán (maior),
    4. vedlejší studijní plán (minor),
    5. studijní plán ve spolupráci s jinou vysokou školou či jinou právnickou osobou,
    6. studijní plán na dostudování (určen pouze pro dostudování ve studijním oboru, studijním programu nebo studijním plánu, který zanikne).

    Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který doplňuje hlavní studijního plán jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.

  • Praxe
    Součástí studia je jedna asistentská praxe (společná pro studované aprobace v rámci sdruženého studia), dvě průběžné pedagogické praxe z biologie s jedna souvislá oborově nespecifická praxe. Pedagogickou praxi z biologie 1 student povinně absolvuje na vybraných brněnských středních školách, Pedagogickou praxi z biologie 2 a Souvislou pedagogickou praxi pak může absolvovat na střední škole podle vlastního výběru. Během praxe je student veden zkušeným středoškolským učitelem a součástí praxe jsou náslechy, výstupy a aktivní účast na provozu školy.
  • Cíle kvalifikačních prací
    Je možno si vybírat ze dvou obecných okruhů:

    1. Výzkumná práce

    Např. floristický či faunistický výzkum vybraného území v České republice, případně dílčí téma z oborů a specializací garantovaných ÚBZ a ÚEB. Práce má odborný charakter a platí zde pravidla stanovená pro odborné práce ÚBZ a ÚEB. Rozsah a hloubka řešení problému je zpravidla nižší než u prací odborného studia. Povinnou součástí diplomové práce je didaktická část, v níž by mělo být deklarováno, jak může autor (a budoucí učitel) výsledky práce využít při výuce na střední škole.

    2. Didaktická práce

    Témata jsou vypisována na stránkách ÚBZ a ÚEB po vzájemné dohodě učitele popř. lektora konkrétní vzdělávací instituce a studenta. Téma musí být konzultováno garantem studia pro vzdělávání. Vedoucím práce je vždy akademický pracovník PřF a středoškolský učitel popř. lektor je konzultant.

    Minimální rozsah diplomové práce stanoví vedoucí v zadání. Studenti, kteří vypracovávají diplomovou práci z biologie, si po dohodě s vedoucím diplomové práce zapisují oborový seminář dle zaměření své diplomové práce.

  • Návaznost na další studijní programy
    Absolvent magisterského oboru může na Přírodovědecké fakultě MU v závislosti na zaměření své diplomové práce pokračovat v příslušném programu doktorského studia (po splnění podmínek přijetí).

Základní údaje

Zkratka
M-UCB
Typ
magisterský
Profil
akademický
Titul
Mgr.
Titul v rigorózním řízení
RNDr.
Doba studia
5 roků
Vyučovací jazyk
čeština čeština

Přírodovědecká fakulta
Program zajišťuje