Upozornění:
Studijní program je neaktivní.
Cíle studijního programu
Program je koncipován jako jednostupňový, dvouoborový. Absolvent tohoto programu je připravován pro regulované povolání učitele biologie na střední škole. V průběhu studia získá vědomosti ze základních biologických disciplín, Může si vybrat ze široké nabídky specializovaných předmětů korespondujících se zaměřením jeho diplomové práce. V rámci oborové didaktiky získá teoretické základy a praktické didaktické dovednosti, které mu umožní získané vědomosti redukovat a srozumitelně prezentovat látku středoškolským studentům. Povinnou součástí studia je pedagogická praxe z biologie na střední škole. Hluboké odborné znalosti a samostatná odborná činnost absolventovi umožní smysluplně pracovat s nadanými studenty se zájmem o biologii.Studium
- CíleProgram je koncipován jako jednostupňový, dvouoborový. Absolvent tohoto programu je připravován pro regulované povolání učitele biologie na střední škole. V průběhu studia získá vědomosti ze základních biologických disciplín, Může si vybrat ze široké nabídky specializovaných předmětů korespondujících se zaměřením jeho diplomové práce. V rámci oborové didaktiky získá teoretické základy a praktické didaktické dovednosti, které mu umožní získané vědomosti redukovat a srozumitelně prezentovat látku středoškolským studentům. Povinnou součástí studia je pedagogická praxe z biologie na střední škole. Hluboké odborné znalosti a samostatná odborná činnost absolventovi umožní smysluplně pracovat s nadanými studenty se zájmem o biologii.
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- porozumět aktuálním poznatkům základních biologických disciplín
- transformovat vědecké biologické znalosti do školní praxe
- srozumitelně vysvětlit studentům SŠ složité biologické jevy a jejich principy
- vést studenty k aplikaci teoretických biologických poznatků v praxi
- přesvědčovat studenty, aby na základě biologických poznatků chránili své zdraví, respektovali zdravý životní styl a chránili životní prostředí
- Uplatnění absolventaAbsolvent je plně kvalifikovaným učitelem biologie pro všechny typy středních škol a pro druhý stupeň základní školy nebo nižší gymnázia. Má vlastní praktické zkušenosti s výukou biologie na střední škole a základní znalosti o organizaci a provozu této školy. Jeho zaměření mu umožňuje vést specializované semináře z molekulární biologie, ekologie či biochemie na střední škole. Kombinace získaných schopností rozšiřuje možnost uplatnění absolventa i na řadu dalších pozic vyžadujících přesné myšlení, zodpovědnou práci s daty, vysokou formulační způsobilost a dobrou komunikaci s lidmi (instituce zaměřené na základní a aplikovaný výzkum, vysoké školy, práce s mládeží i mimo školskou oblast, popularizace, odborná publicistika, osvětová činnost apod.).
- Regulovaná povolání
- Učitel střední školy
- Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánůBakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.
Celouniverzitní pravidla pro tvorbu studijních programů, která zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů, upravuje směrnice Masarykovy univeritzy č. 1/2024 Pravidla pro tvorbu studijních programů a programů celoživotního vzdělávání. Směrnice vymezuje šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o
- jednooborový studijní plán,
- studijní plán se specializací,
- hlavní studijní plán (maior),
- vedlejší studijní plán (minor),
- studijní plán ve spolupráci s jinou vysokou školou či jinou právnickou osobou,
- studijní plán na dostudování (určen pouze pro dostudování ve studijním oboru, studijním programu nebo studijním plánu, který zanikne).
Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který doplňuje hlavní studijního plán jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.
- PraxeSoučástí studia je jedna asistentská praxe (společná pro studované aprobace v rámci sdruženého studia), dvě průběžné pedagogické praxe z biologie s jedna souvislá oborově nespecifická praxe. Pedagogickou praxi z biologie 1 student povinně absolvuje na vybraných brněnských středních školách, Pedagogickou praxi z biologie 2 a Souvislou pedagogickou praxi pak může absolvovat na střední škole podle vlastního výběru. Během praxe je student veden zkušeným středoškolským učitelem a součástí praxe jsou náslechy, výstupy a aktivní účast na provozu školy.
- Cíle kvalifikačních pracíJe možno si vybírat ze dvou obecných okruhů:
1. Výzkumná práce
Např. floristický či faunistický výzkum vybraného území v České republice, případně dílčí téma z oborů a specializací garantovaných ÚBZ a ÚEB. Práce má odborný charakter a platí zde pravidla stanovená pro odborné práce ÚBZ a ÚEB. Rozsah a hloubka řešení problému je zpravidla nižší než u prací odborného studia. Povinnou součástí diplomové práce je didaktická část, v níž by mělo být deklarováno, jak může autor (a budoucí učitel) výsledky práce využít při výuce na střední škole.
2. Didaktická práce
Témata jsou vypisována na stránkách ÚBZ a ÚEB po vzájemné dohodě učitele popř. lektora konkrétní vzdělávací instituce a studenta. Téma musí být konzultováno garantem studia pro vzdělávání. Vedoucím práce je vždy akademický pracovník PřF a středoškolský učitel popř. lektor je konzultant.
Minimální rozsah diplomové práce stanoví vedoucí v zadání. Studenti, kteří vypracovávají diplomovou práci z biologie, si po dohodě s vedoucím diplomové práce zapisují oborový seminář dle zaměření své diplomové práce.
- Návaznost na další studijní programyAbsolvent magisterského oboru může na Přírodovědecké fakultě MU v závislosti na zaměření své diplomové práce pokračovat v příslušném programu doktorského studia (po splnění podmínek přijetí).