Upozornění:
Studijní program je neaktivní.
Cíle studijního programu
Studium Asijských areálových studií nabízí systematickou přípravu odborníků na několik asijských zemí důležitých pro Českou republiku. Program zahrnuje Koreu, Mongolsko, Vietnam a z části další země jihovýchodní a Centrální Asie. Věnuje se studiu jejich jazyků, srovnává jejich kulturu, dějiny, environmentální vývoj, socio-ekonomické a mezinárodní vztahy a specifika jejich komunit v Evropě a České republice. Studium vede k aktivnímu zvládnutí alespoň jednoho ze tří jazyků: korejštiny, vietnamštiny nebo mongolštiny (na úrovni B1) a poznání reálií pro jazykový servis a odborné konzultace. Základní předměty se věnují vývoji podmínek v daných zemích Asie a jejich vzájemnému srovnávání. Interdisciplinární znalosti podporují dobré uplatnění absolventů, kteří se svým záběrem neomezí jen na jeden jazyk nebo kulturu.
Program je zaměřen z poloviny filologicky a z poloviny na historii, tradiční kulturu, ekonomicko-sociální témata a život asijských komunit v ČR. Informačně program čerpá z intenzivního výzkumu kmenových pracovníků ve spolupráci s odborníky ze zahraničí. Zvláštní důraz je při studiu kladen na praktické souvislosti a zkušenosti z pravidelných výzkumných cest do zahraničí. Spolupráce v Koreji, v Mongolsku, ve Vietnamu i v dalších asijských zemích se realizuje na partnerských univerzitách a výzkumných institucích. Vedle působení zahraničních odborníků rozšiřuje vzdělání v programu i pořádání konferencí se zaměřením na aktuální podmínky každodenního života v Asii. Pro praxi je absolvent vybaven poznatky z terénního výzkumu přednášejících nebo volitelně z vlastní zahraniční stáže, k tomu má přiměřenou jazykovou kompetenci nejméně v jednom asijském jazyce. Získané poznatky je absolvent schopen zařadit do kontextu i v přímých kontaktech s asijskými komunitami v ČR během výuky. Širší srovnávání s několika dalšími zeměmi v jihovýchodní a Centrální Asii podporuje flexibilitu ve výběru zaměstnání a zvýhodňuje příští specialisty, tlumočníky, publicisty a vědce.
Studium
- Cíle
Studium Asijských areálových studií nabízí systematickou přípravu odborníků na několik asijských zemí důležitých pro Českou republiku. Program zahrnuje Koreu, Mongolsko, Vietnam a z části další země jihovýchodní a Centrální Asie. Věnuje se studiu jejich jazyků, srovnává jejich kulturu, dějiny, environmentální vývoj, socio-ekonomické a mezinárodní vztahy a specifika jejich komunit v Evropě a České republice. Studium vede k aktivnímu zvládnutí alespoň jednoho ze tří jazyků: korejštiny, vietnamštiny nebo mongolštiny (na úrovni B1) a poznání reálií pro jazykový servis a odborné konzultace. Základní předměty se věnují vývoji podmínek v daných zemích Asie a jejich vzájemnému srovnávání. Interdisciplinární znalosti podporují dobré uplatnění absolventů, kteří se svým záběrem neomezí jen na jeden jazyk nebo kulturu.
Program je zaměřen z poloviny filologicky a z poloviny na historii, tradiční kulturu, ekonomicko-sociální témata a život asijských komunit v ČR. Informačně program čerpá z intenzivního výzkumu kmenových pracovníků ve spolupráci s odborníky ze zahraničí. Zvláštní důraz je při studiu kladen na praktické souvislosti a zkušenosti z pravidelných výzkumných cest do zahraničí. Spolupráce v Koreji, v Mongolsku, ve Vietnamu i v dalších asijských zemích se realizuje na partnerských univerzitách a výzkumných institucích. Vedle působení zahraničních odborníků rozšiřuje vzdělání v programu i pořádání konferencí se zaměřením na aktuální podmínky každodenního života v Asii. Pro praxi je absolvent vybaven poznatky z terénního výzkumu přednášejících nebo volitelně z vlastní zahraniční stáže, k tomu má přiměřenou jazykovou kompetenci nejméně v jednom asijském jazyce. Získané poznatky je absolvent schopen zařadit do kontextu i v přímých kontaktech s asijskými komunitami v ČR během výuky. Širší srovnávání s několika dalšími zeměmi v jihovýchodní a Centrální Asii podporuje flexibilitu ve výběru zaměstnání a zvýhodňuje příští specialisty, tlumočníky, publicisty a vědce.
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- uplatnit jazykové znalosti vybraného asijského jazyka na úrovni B1 v mluveném a alespoň pasivně v psaném projevu
- vysvětlit souvislosti historického vývoje v několika asijských zemích, které mají význam pro zahraniční vztahy ČR a ovlivňují i asijské komunity v ČR
- identifikovat pravidla společenských vztahů a sociálních imperativů, norem, svátků a aplikovat znalosti etikety v praktické a interkulturní komunikaci
- vyložit reálie vybrané asijské země a srovnat je s daty souvisejících zemí v regionu
- na konkrétních příkladech identifikovat a interpretovat rizikové environmentální faktory vývoje vybrané země v regionálních vztazích
- Uplatnění absolventa
Absolvent bakalářského studijního programu asijská areálová studia je připraven na práci specialisty na několik asijských zemí, které mají význam pro spolupráci s ČR a EU. Díky studiu jazyka a znalosti reálií najde uplatnění na pozicích v obchodních společnostech se zahraničními vztahy, v cestovním ruchu nebo ve státních úřadech a interkulturních centrech. Jako lektor může absolvent působit jako odborný redaktor v nakladatelství a publicistice nebo kurátor či pracovník interkulturních institucí. Díky zaměření programu i na analýzu politického prostředí, ekonomiky, geografie, sociálních a environmentálních problémů se absolvent programu výhodně uplatní i u cizinecké policie nebo u agentur, které jsou zodpovědné za různé oblasti zahraničních vztahů.
- Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů
Bakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.
Celouniverzitní pravidla pro tvorbu studijních programů, která zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů, upravuje směrnice Masarykovy univeritzy č. 1/2024 Pravidla pro tvorbu studijních programů a programů celoživotního vzdělávání. Směrnice vymezuje šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o
- jednooborový studijní plán,
- studijní plán se specializací,
- hlavní studijní plán (maior),
- vedlejší studijní plán (minor),
- studijní plán ve spolupráci s jinou vysokou školou či jinou právnickou osobou,
- studijní plán na dostudování (určen pouze pro dostudování ve studijním oboru, studijním programu nebo studijním plánu, který zanikne).
Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který doplňuje hlavní studijního plán jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.
- Praxe
Praxe v délce alespoň 250 hodin se realizuje u potenciálních zaměstnavatelů od vědeckých institucí přes nevládní organizace a státní úřady až po soukromé firmy. Část partnerů pro praxe je nasmlouvána, při individuální dohodě si však student může praxi nalézt nezávisle. Praxe je povinná pro jednooborové studenty a posluchače hlavního studijního programu. Hodnocení je udělováno na základě potvrzení a vyplnění dotazníku zaměstnavatelem.
- Cíle kvalifikačních prací
Bakalářská práce má standardní rozsah 72000 až 90000 znaků zahrnujících všechny části dokumentu. Práce prokazuje schopnost shromažďovat, třídit a kriticky analyzovat data na vybrané téma v relativně širokém rozpětí: jazyk, historie, kultura a kulturní identita, geografie, ekonomika, literatura, environmentální a rozvojové problémy. Práce se výjimečně může opírat i o dotazníková šetření a sběr dat v terénu. Práce zahrnuje ve třech návazných semestrálních fázích: 1) vypracování projektu práce na zvolené téma, 2) diskuse vybraných částí projektu na semináři a samostatné vypracování celého rozsahu práce s formulací závěru nebo vyhodnocení, 3) konzultace případných připomínek, korektury, finální úpravy a předložení.
- Návaznost na další studijní programy
Absolvent studijního programu bude moci pokračovat v navazujícím magisterském a později doktorském studiu příbuzných filologických i nefilologických programů na několika fakultách MU. Postupně bude založeno i navazující magisterské studium asijských areálových studií.