Rozvoj lidí je základem pro lepší společnost.

Cíle studijního programu

Cílem studia navazujícího magisterského studijního programu Personální a organizační rozvoj je vybavit studenty potřebnými znalostmi a dovednostmi v oblasti organizačního rozvoje s důrazem na rozvoj a řízení lidských zdrojů a společenskou odpovědnost organizací a připravit je na pracovní roli vedoucího pracovníka nebo specialisty v oblasti personálního a organizačního rozvoje.

K tomuto cíli jsou studenti připravováni rozvojem znalostí a dovedností v následujících oblastech:

- znalosti ekonomických principů, fungování tržního mechanismu, problematiky trhu práce a veřejných politik a dopadu makroprostředí na fungování organizace a oblast lidských zdrojů,

- znalosti v oblasti řízení, rozvoje a společenské odpovědnosti organizace ať již ziskového či neziskového sektoru, znalosti v oblasti řízení a rozvoje lidských zdrojů,

- schopnost samostatně reflektovat a vyhodnocovat makroekonomické, společenské a organizační problémy a jejich význam, příčiny a důsledky,

- schopnost samostatně argumentovat, navrhovat a vytvářet systémově pojatá opatření a koordinovat či provádět jejich zavádění,

- schopnost pracovat s lidmi a rozvíjet jejich potenciál včetně rozvoje kompetencí, komunikace a týmové práce, vytváření vhodného pracovního prostředí a realizace změn a přispívat k rozvíjení lidských zdrojů a organizačních kapacit jako předpokladu zvládání úkolů v dané oblasti.

Studijní plány

Studium

  • Cíle
    Cílem studia navazujícího magisterského studijního programu Personální a organizační rozvoj je vybavit studenty potřebnými znalostmi a dovednostmi v oblasti organizačního rozvoje s důrazem na rozvoj a řízení lidských zdrojů a společenskou odpovědnost organizací a připravit je na pracovní roli vedoucího pracovníka nebo specialisty v oblasti personálního a organizačního rozvoje.

    K tomuto cíli jsou studenti připravováni rozvojem znalostí a dovedností v následujících oblastech:

    - znalosti ekonomických principů, fungování tržního mechanismu, problematiky trhu práce a veřejných politik a dopadu makroprostředí na fungování organizace a oblast lidských zdrojů,

    - znalosti v oblasti řízení, rozvoje a společenské odpovědnosti organizace ať již ziskového či neziskového sektoru, znalosti v oblasti řízení a rozvoje lidských zdrojů,

    - schopnost samostatně reflektovat a vyhodnocovat makroekonomické, společenské a organizační problémy a jejich význam, příčiny a důsledky,

    - schopnost samostatně argumentovat, navrhovat a vytvářet systémově pojatá opatření a koordinovat či provádět jejich zavádění,

    - schopnost pracovat s lidmi a rozvíjet jejich potenciál včetně rozvoje kompetencí, komunikace a týmové práce, vytváření vhodného pracovního prostředí a realizace změn a přispívat k rozvíjení lidských zdrojů a organizačních kapacit jako předpokladu zvládání úkolů v dané oblasti.

  • Výstupy z učení

    Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:

    • Analyzovat, reflektovat a posuzovat ekonomický, společenský a organizační vývoj a problémy včetně příčin, důsledků a vzájemných souvislostí. Je schopen uplatnit více perspektivní pohled.
    • Rozumět podstatě fungování trhu práce v makro i mikro perspektivě. Zná soudobé trendy ve vývoji trhu práce a je schopen posoudit dopad existujících opatření na organizaci a její rozvoj.
    • Chápat podstatu a význam veřejné politiky a jejích částí. Zná soudobé trendy ve vývoji veřejné politiky a je schopen posoudit dopad existujících opatření na organizaci a její rozvoj.
    • Rozumět podstatě fungování organizace v návaznosti na dosahování organizačních cílů. Zná klíčové organizační procesy a teorii organizace, jejího rozvoje a řízení a umí poznatky aplikovat.
    • Navrhovat, argumentovat a vytvářet systémově pojatá organizační opatření a koordinovat a provádět jejich zavádění.
    • Vyhodnocovat navrhovaná i existující organizační opatření. Absolvent zná a je schopen aplikovat vhodné metody k hodnocení opatření a jejich dopadů.
    • Plánovat potřebu pracovníků, systém hodnocení a motivace, podporovat spolupráci a rozvoj pracovního prostředí jako prostředek k dosahování organizačních a společenských cílů. Je schopen reflektovat implementační podmínky.
    • Plánovat vzdělávání a rozvoj pracovníků. Rozvíjet pracovníky a jejich kompetence, plánovat jejich kariéry při současném respektování jejich diverzity.
    • Reflektovat hodnoty, etiku v profesní činnosti a chápat společenskou odpovědnost organizace a její širší souvislosti.
    • Komunikovat, prezentovat, vyjednávat a prosazovat opatření a změny v organizacích. Umí komunikovat v cizím jazyce.

  • Uplatnění absolventa
    Absolventi magisterského studia se mohou uplatnit zejména při výkonu

    - role pracovníka v oblasti personálního řízení a rozvoje v organizacích veřejného i soukromého sektoru.

    - role pracovníka v oblasti organizačního rozvoje se zaměřením na rozvoj lidských zdrojů v organizacích veřejného i soukromého sektoru.

    - role analytického a koncepčního pracovníka v oblasti tvorby a realizace programů veřejné a sociální politiky, politiky zaměstnanosti a strategií organizačního a personálního rozvoje.

    - role výzkumného pracovníka a role učitele v oboru (při předpokládaném dalším pracovním rozvoji).

    Optikou Národní soustavy povolání Ministerstva práce a sociálních věcí se absolventi magisterského studia programu Personální a organizační rozvoj mohou uplatnit zejména v pozici personálního ředitele či personálního specialisty v různých oblastech řízení lidských zdrojů (vzdělávání a rozvoje zaměstnanců, náborů zaměstnanců či hodnocení a odměňování zaměstnanců).

  • Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů
    Bakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.

    Celouniverzitní pravidla pro tvorbu studijních programů, která zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů, upravuje směrnice Masarykovy univeritzy č. 1/2024 Pravidla pro tvorbu studijních programů a programů celoživotního vzdělávání. Směrnice vymezuje šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o

    1. jednooborový studijní plán,
    2. studijní plán se specializací,
    3. hlavní studijní plán (maior),
    4. vedlejší studijní plán (minor),
    5. studijní plán ve spolupráci s jinou vysokou školou či jinou právnickou osobou,
    6. studijní plán na dostudování (určen pouze pro dostudování ve studijním oboru, studijním programu nebo studijním plánu, který zanikne).

    Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který doplňuje hlavní studijního plán jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.

  • Praxe
    Vzhledem k akademickému zaměření studijního programu není praxe povinnou součástí studia.

    Pro získání praktických zkušeností mohou studetni praxi absolvovat v rámci povinně-volitelného předmětu Odborná stáž.

  • Cíle kvalifikačních prací
    Standardní rozsah základního textu diplomové práce (bez poznámek pod čarou, vysvětlivek a příloh) je v rozmezí 18 000 až 22 000 slov (144 000 až 162 000 znaků včetně mezer). Splnění formálních náležitostí práce je posuzováno při udělení zápočtu z předmětu „Diplomový seminář“.

    Odborná kvalita diplomové práce je posouzena uplatněním teoretických a metodologických hledisek a hledisek zaměřených na kvalitu vlastního přínosu studenta a aplikovatelnost (výzkumná či návrhová část). Následující teoreticko-metodologická kritéria jsou nástrojem posouzení diplomové práce v průběhu oponentního řízení a obhajoby diplomové práce:

    - programová přiměřenost, orientace na oborově podstatný problém či otázku,

    - jasné a jednoznačné vymezení cíle práce,

    - zaměření na výzkum nástrojů, řešení, intervencí nebo související otázku,

    - teoretická orientace v problematice, aplikace teoretických hledisek, odborná diskuse namísto prosté reprodukce poznatků,

    - volba vhodného postupu výzkumu a dostatečnost provedení výzkumu,

    - komplexnost a zacílenost práce, kontinuita poznávacího (výzkumného) procesu,

    - průkaznost argumentů, podloženost závěrů či návrhů a dosažení cíle práce

    - aplikovatelnost získaných poznatků, schopnost formulovat důsledky pro praxi či doporučení.

    Pokyny k vypracování diplomových prací budou na webových stránkách katedry.

  • Návaznost na další studijní programy
    Studenti mohou pokračovat ve studiu v doktorských studijních programech zaměřených na řízení lidských zdrojů, podnikovou ekonomiku a management, dále v programech zaměřených na trh práce a veřejnou a sociální politiku.

Základní údaje

Zkratka
N-PER
Typ
magisterský navazující
Profil
akademický
Titul
Mgr.
Titul v rigorózním řízení
PhDr.
Doba studia
2 roky
Vyučovací jazyk
čeština čeština

Fakulta sociálních studií
Program zajišťuje