Upozornění:
Studijní program je v přípravě.
Cíle studijního programu
Management ve vzdělávání je navazujícím magisterským programem bakalářského programu Pedagogika na Ústavu pedagogických věd. Cílem studia je prohloubení a další rozvoj komplexní sady znalostí a dovedností, jež jsou klíčové pro efektivní analýzu, řízení a vedení vzdělávacích procesů jak ve veřejném, tak v soukromém sektoru na různých organizačních úrovních. Program klade důraz na propojení poznatků z oblasti teorie učení, vzdělávací politiky a dalších pedagogických věd se znalostmi z managementu, ekonomie a práva. Výsledkem jsou kompetence nezbytné pro systematickou analýzu a řízení vzdělávání v rozmanitých sociálních kontextech. Absolventi studia jsou schopni identifikovat vzdělávací potřeby všech věkových skupin. Na základě získaných dat jsou připravení plánovat, a organizovat dílčí vzdělávací projekty i celé studijní programy. Součástí studia je prohlubování kompetencí využití digitálních technologií ve vzdělávání od tvorby e-learningových podpor po analytiku učení v digitálních platformách („learning analytics“). Absolventi programu Management ve vzdělávání mají proto široké možnosti uplatnění. Pracují jako projektoví manažeři, analytici vzdělávacích systémů, odborníci a koordinátoři strategických programů vzdělávací politiky na regionální, národní i nadnárodní úrovni.
Studium
- Cíle
Management ve vzdělávání je navazujícím magisterským programem bakalářského programu Pedagogika na Ústavu pedagogických věd. Cílem studia je prohloubení a další rozvoj komplexní sady znalostí a dovedností, jež jsou klíčové pro efektivní analýzu, řízení a vedení vzdělávacích procesů jak ve veřejném, tak v soukromém sektoru na různých organizačních úrovních. Program klade důraz na propojení poznatků z oblasti teorie učení, vzdělávací politiky a dalších pedagogických věd se znalostmi z managementu, ekonomie a práva. Výsledkem jsou kompetence nezbytné pro systematickou analýzu a řízení vzdělávání v rozmanitých sociálních kontextech. Absolventi studia jsou schopni identifikovat vzdělávací potřeby všech věkových skupin. Na základě získaných dat jsou připravení plánovat, a organizovat dílčí vzdělávací projekty i celé studijní programy. Součástí studia je prohlubování kompetencí využití digitálních technologií ve vzdělávání od tvorby e-learningových podpor po analytiku učení v digitálních platformách („learning analytics“). Absolventi programu Management ve vzdělávání mají proto široké možnosti uplatnění. Pracují jako projektoví manažeři, analytici vzdělávacích systémů, odborníci a koordinátoři strategických programů vzdělávací politiky na regionální, národní i nadnárodní úrovni.
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- Charakterizovat a vysvětit soudobé teorie učení a vzdělávání.
- Analyzovat vzdělávací potřeby různých cílových skupin.
- Analyzovat další podmínky a komponenty vzdělávání (kurikulum; organizační podmínky; didaktické prostředky atd.).
- Aplikovat výsledky analýzy vzdělávacích potřeb i dalších faktorů při tvorbě vzdělávacích projektů.
- Plánovat, organizovat a hodnotit procesy vzdělávání v různých kontextech.
- Využívat principy projektového managementu při tvorbě i realizaci projektů ve vzdělávání.
- Popsat a interpretovat různé koncepce, principy a mechanismy vzdělávací politiky
- Aplikovat principy vzdělávací politiky do vzdělávacích strategií a dokumentů různé úrovně.
- Identifikovat a charakterizovat vývojové trendy evropského (globálního) vzdělávání, včetně inovativních koncepcí.
- Popsat a vysvětlit různé formy a kritéria vnější a vnitřní evaluace a sebeevaluace ve vzdělávání. Využít výsledky pedagogické evaluace pro další rozvoj hodnocených subjektů vzdělávání.
- Porozumět kvalitativním i kvantitativním datům, navrhnout vizualizace dat, naplánovat a realizovat sběr dat různé povahy. Vytvořit analytickou zprávu z šetření různé povahy.
- Uplatnění absolventa
Získané kompetence posilované v rámci praxe mohou využít v organizacích a institucích poskytujících různé formy vzdělávání, na odděleních vzdělávání a rozvoje ve firmách, ve státní správě a samosprávě na odborech školství, zaměstnanosti apod. Pracují jako projektoví manažeři, analytici vzdělávacích systémů, odborníci a koordinátoři strategických programů vzdělávací politiky na regionální, národní i nadnárodní úrovni. Absolventi pracují jako výzkumníci v oblasti vzdělávání na VŠ a výzkumných institutech.
- Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů
Bakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.
Celouniverzitní pravidla pro tvorbu studijních programů, která zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů, upravuje směrnice Masarykovy univeritzy č. 1/2024 Pravidla pro tvorbu studijních programů a programů celoživotního vzdělávání. Směrnice vymezuje šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o
- jednooborový studijní plán,
- studijní plán se specializací,
- hlavní studijní plán (maior),
- vedlejší studijní plán (minor),
- studijní plán ve spolupráci s jinou vysokou školou či jinou právnickou osobou,
- studijní plán na dostudování (určen pouze pro dostudování ve studijním oboru, studijním programu nebo studijním plánu, který zanikne).
Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který doplňuje hlavní studijního plán jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.
- Praxe
Praxe probíhá v terénu (např. na školských odborech magistrátů měst či krajských úřadů, ve vzdělávacích agenturách, konzultačních společnostech, neziskových organizacích, v oblasti pedagogického výzkumu), ale také v rámci předmětu Blok expertů, v němž vyučují odborníci z praxe. Předmět má funkci přípravy na praxi, ale také podporuje aplikační rovinu studia.
- Cíle kvalifikačních prací
Doporučený rozsah magisterské diplomové práce je 120 000 znaků. Maximální rozsah 200 000 znaků.
Je možné si vybírat ze tří základních typů práce: 1) Teoreticko-empirická práce obsahující výzkumný projekt, 2) Teoreticko-aplikační práce, 3) Teoretická práce.
Text se drží jednoho hlavního tématu vyjádřeného názvem. Prezentuje aktuální stav poznání tématu. Zdrojová literatura je aktuální a reprezentativní. Hlavní argumenty jsou průkazné. Text je terminologicky jednotný a terminologie přiměřená. Práce má jasné závěry.
Zkoumaný vzorek a použitá metoda jsou dostatečně popsány. Kvantitativní či kvalitativní metoda je vhodně vybrána. Prezentace výsledků je srozumitelná. Interpretace a diskuse výsledků jsou přiměřené a korektní. Tabulky jsou dobře zpracovány a jsou přehledné a srozumitelné.
Nedílnou součástí diplomové práce je ukázka sesbíraného datového materiálu (v příloze práce). V případě kvalitativního výzkumu se jedná o vložení tří až pěti stran přepisu rozhovoru či terénních poznámek, v případě kvantitativního výzkumu se jedná o vložení tří až pěti oskenovaných vyplněných dotazníků. Data musí být anonymizována, tzn., pravá jména musí být nahrazena pseudonymy. V případě použití jiných výzkumných postupů a metod je nutné konzultovat ukázku sesbíraného datového materiálu s vedoucím diplomové práce.
Teoretická část: prokazuje schopnost samostatně pracovat s reprezentativním vzorkem české a cizojazyčné literatury, vyjadřuje vlastní postoj k tématu podložený argumenty.
Empirická část: prokazuje schopnost porozumět realizovaným výzkumům, metodologické uvažování a schopnost srozumitelně, smysluplně a přehledně prezentovat výsledky výzkumů.
Aplikační část: prokazuje porozumění existujícímu modelovému projektu nebo vytváří modelový projekt realizovatelný v praxi.
Práce musí obsahovat úvodní strany a prohlášení autora o původnosti práce.
- Návaznost na další studijní programy
Na Ústavu pedagogických věd FF MU mají možnost absolventi magisterského studia management ve vzdělávání studovat v doktorském studiu, a to obory Pedagogika a Andragogika (rovněž v anglickém jazyce).