CORE040 Univerzální design, inkluze jinakosti a přístupnost

Celouniverzitní studia
jaro 2024
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Ing. Boris Janča (přednášející)
Mgr. Lukáš Másilko (přednášející)
PhDr. Petr Peňáz (přednášející)
Mgr. et Mgr. Tomáš Varga (přednášející)
Mgr. Jan Balák (cvičící)
Mgr. Petr Červenka (cvičící)
Mgr. Jan Fikejs (cvičící)
Mgr. Michaela Hanousková (cvičící)
Mgr. Jana Havlová (cvičící)
Mgr. et Mgr. Andrea Lázničková (cvičící)
Mgr. Bc. Markéta MacDonald (cvičící)
Bc. Aleš Moravec (cvičící)
Mgr. Tereza Netolická (cvičící)
Ing. Svatoslav Ondra (cvičící)
Bc. Dana Peňázová (cvičící)
Bc. Ing. Karel Sobol (cvičící)
Bc. Mgr. Alexandr Zvonek, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Petr Peňáz
Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Tomáš Varga
Dodavatelské pracoviště: Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky
Rozvrh
St 10:00–11:40 107
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
CORE040/BLOK_A_sem_1: St 20. 3. až St 3. 4. St 10:00–11:40 107, J. Fikejs, J. Havlová, M. MacDonald, D. Peňázová, A. Zvonek
CORE040/BLOK_A_sem_2: St 20. 3. až St 3. 4. St 10:00–11:40 128A, P. Červenka
CORE040/BLOK_A_sem_5: St 20. 3. až St 3. 4. St 10:00–11:40 106, J. Balák, S. Ondra
CORE040/BLOK_B_sem_3: St 10. 4. až St 24. 4. St 10:00–11:40 106, A. Lázničková, T. Netolická
CORE040/BLOK_B_sem_4: St 10. 4. až St 24. 4. St 10:00–11:40 107, A. Moravec, K. Sobol
CORE040/BLOK_B_sem_6: St 10. 4. až St 24. 4. St 10:00–11:40 128A, M. Hanousková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 19/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Jiné omezení: Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět nabídne teoretický úvod k otázkám univerzálnosti, jinakosti a jejich vzájemné slučitelnosti, tedy sdílení jinakosti. Na tento úvod naváže moderované provázení účastníků různými vědními obory, zastupovanými postupně teoriteickými a praktickými specialisty dílčích oborů.

Důraz při tomto moderování bude kladen na propojování odlišných metodologií a na slabé či rizikové body v dílčích koncepcích, které je zapotřebí překonat k dosažení cíle, totiž k vytvoření univerzálního designu a k pohotovému a profesionálnímu uspokojování individuálních potřeb. Přítomnost studentů z různých studijních programů bude chápána jako výhodná modelová situace, umožňující reflektovat problematiku z různých stran a nacházet alternativní řešení kompatibilní s vytyčeným cílem.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat základní principy univerzálního designu;
- pojmenovat výhody a nevýhody univerzálního designu;
- odlišit univerzální design od individuálních adaptací.
Osnova
  • Mezinárodní právní rámec vymezující rovné příležitosti a přístupnost;
  • České právní předpisy vymezující rovné příležitosti a přístupnost;
  • Diverzita sociální, genderová, politická, kulturní a náboženská, fyzická a zdravotní;
  • Principy univerzálního designu;
  • Individuální adaptace osob se smyslovým postižením;
  • Individuální adaptace osob se pohybovým postižením;
  • Individuální adaptace osob se skrytým postižením;
  • Přístupnost webového rozhraní;
  • Typologie a role asistivních technologií.
Literatura
    povinná literatura
  • Inclusive higher education. Edited by Zuzana Čerešňová. First edition. Prague: Nakladatelství Gasset, 2018, 239 stran. ISBN 9788087079607. info
    doporučená literatura
  • PEŇÁZ, Petr a Svatoslav ONDRA. E-Simplicity versus e-Complexity: Some Remarks on the Perspectives of the Universal Design for Learning. Online. In Proceedings: The International Workshop on Digitization and E-Inclusion in Mathematics and Science 2012 (DEIMS12), February 8-10 2012, Tokyo. Tokyo: Nihon University, 2012, s. 1-18. URL info
  • Universal design for learning in the classroom : practical applications. Edited by Tracey E. Hall - Anne Meyer - David H. Rose. New York: The Guilford Press, 2012, xix, 156. ISBN 9781462506316. info
Výukové metody
Přednášky s možností bezprostředních dotazů. Aktivní účast a zapojení do diskuze ve výuce.
Metody hodnocení
Kolokvium
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, podzim 2024, jaro 2025.