CORE128 Didaktické dovednosti pro každou příležitost

Celouniverzitní studia
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Marek Boček (přednášející)
Ing. Boris Janča (přednášející)
Mgr. Zuzana Kročáková (přednášející)
Mgr. Ingrid Procházková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Sucháček (přednášející)
Mgr. et Mgr. Zuzana Vařejková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Ingrid Procházková, Ph.D.
Centrum rozvoje kompetencí
Kontaktní osoba: Mgr. Ingrid Procházková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Centrum rozvoje kompetencí
Předpoklady
TYP_STUDIA(BM) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 3/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Cíle předmětu
Obecnými cíli tohoto vyučovacího předmětu jsou:
(1) Studující rozvinou své didaktické dovednosti tak, aby je dokázali uplatnit v různých situacích, kdy didakticky působí na skupinu osob.
(2) Studující rozvinou svou kompetenci k učení se, porozumí procesu učení a umějí jej aplikovat jak na sebe, tak na ostatní.
(3) Studující dovedou rozpoznat kvalitu didaktického působení (včetně kvality výuky), vztahovat se k ní a popisovat ji.

Didaktické dovednosti v různé míře a kvalitě uplatňuje každý a každá z nás ve svém pracovním, osobním i občanském životě. V pracovním životě jde například o vedení pracovních porad, prezentaci projektů vedení či investorům, lektorování, zaučování nových kolegů a kolegyň v práci a podobně. V osobním životě jde například o vedení dětského oddílu, organizaci oslavy narozenin nebo o vysvětlení fungování nového mobilního telefonu méně zkušeným osobám. V životě občanském jde například o dovednost jasně formulovat a komunikovat vlastní postoj ke společenským tématům.

Člověk s dobře rozvinutými didaktickými dovednostmi dokáže pečovat o rozmanitou skupinu osob, na kterou působí, ale také o sebe; dokáže specifikovat a komunikovat své záměry a přichystat adekvátní metody a prostředky pro jejich naplnění; dokáže poskytovat cílenou zpětnou vazbu a také vyhodnocovat své didaktické působení a pomocí reflexe se ve své činnosti dále zdokonalovat.
Výstupy z učení
Studenti budou po absolvování schopni/studentky budou po absolvování schopny:
- identifikovat a popsat situace, ve kterých lze využít didaktických dovedností
- analyzovat charakteristiky kvalitního didaktického působení
- aplikovat základní didaktická pravidla a využívat didaktické nástroje a techniky ve svém každodenním jednání
- sestavit kritéria pro posouzení didaktických dovedností v různých kontextech
- vytvořit originální produkt, ve kterém využijí nabyté didaktické dovednosti
- vyhodnotit a poskytnou kvalitní zpětnou vazbu na didaktické působení ostatních
- organizovat, řídit a vyhodnocovat vlastní učení, včetně formulace smyslu učení se a výběru vhodných způsobů, metod a strategií efektivního učení se
Osnova
  • (1) kde a jak využít didaktické dovednosti v osobním, pracovním i občanském životě
  • (2) základní didaktické dovednosti při práci se skupinou osob (například: práce s cíli a kritérii úspěchu, výběr obsahu, popisná zpětná vazba a techniky formativního hodnocení, výběr vhodných metod pro práci s různými skupinami osob, práce s didaktickými prostředky a nástroji apod.)
  • (3) řízení a vedení diskuse, dialogu, debaty a rozhovoru se skupinou osob (mentorské a facilitační dovednosti, dialogické vyučování) a vedení smysluplných a efektivních pracovních porad– příprava, vedení a uzavírání porad a schůzek
  • (4) trategie učení se a rozvoj vlastní kompetence k učení
  • (5) didaktika a inkluzivita, přístupnost vzdělávání a učení, různé cílové skupiny a jejich sociální potřeby
  • (6) well-being při práci se skupinou osob
  • (7) reflexe vlastního působení na skupiny osob a poznávání kvality didaktické práce
Literatura
    doporučená literatura
  • Ginnis, P. (2019). Efektivní výukové nástroje pro učitele: Strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka. EDUkační LABoratoř.
  • Willingham, T. D. (2023). Proč žáci nemají rádi školu?: Kognitivní psycholog vysvětluje principy myšlení a jejich využití ve třídě. EDUkační LABoratoř.
  • Rabušicová, M. (Ed.). (2024). Učení a vzdělávání dospělých: Kontexty, teorie a výzkumy. Grada.
  • Fletcher-Wood, H. (2024). Responzivní výuka: Kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. EDUkační LABoratoř.
  • Petty, G. (2013). Moderní vyučování. Grada.
  • William, D., & Leahy, S. (2024). Zavádění formativního hodnocení: Praktické techniky pro základní a střední školy. EDUkační LABoratoř.
  • Hendrick, C., & Macpherson, R. (2024). Co funguje ve třídě?: Most mezi výzkumem a praxí. EDUkační LABoratoř.
Výukové metody
Výuka je nastavena jako dovednostní: obsahuje instruktáž, trénink, dialog a diskusi, výklad, hry a řadu aktivizačních metod. Ve výuce je dostatek prostoru pro individuální i skupinovou práci.
Metody hodnocení
Vyučovací předmět je zakončen odevzdáním produktu (včetně písemného plánu jeho vzniku), který je možné zpracovat jak samostatně, tak ve skupině, a následnou reflektivní diskusí o tomto produktu (kolokvium). Produkt bude dokládat dovednosti, které se studující v průběhu semestru naučili. Součástí bude také vypracování peer-hodnocení na produkt spolužáků a spolužaček. Podmínkou k úspěšnému absolvování je také docházka ve výši alespoň 80 %.
Informace učitele
Na výuce se podílí několik vyučujících z různých oborů, s různými zkušenostmi a s různými přístupy k výuce. Výuka bude vedena v tandemu. Studující tak mají možnost zažít a reflektovat mnoho různých didaktických dovedností naživo.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/cus/jaro2025/CORE128