CST:CORE128 Didaktické dovednosti pro každ - Course Information
CORE128 Didaktické dovednosti pro každou příležitost
Pan-university studiesspring 2025
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
In-person direct teaching - Teacher(s)
- Mgr. Marek Boček (lecturer)
Ing. Boris Janča (lecturer)
Mgr. Zuzana Kročáková (lecturer)
Mgr. Ingrid Procházková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Petr Sucháček (lecturer)
Mgr. et Mgr. Zuzana Vařejková, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- Mgr. Ingrid Procházková, Ph.D.
Competence Development Centre
Contact Person: Mgr. Ingrid Procházková, Ph.D.
Supplier department: Competence Development Centre - Prerequisites (in Czech)
- TYP_STUDIA(BM) && FORMA(P)
- Course Enrolment Limitations
- The course is offered to students of any study field.
The capacity limit for the course is 30 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/30, only registered: 3/30, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/30 - Course objectives (in Czech)
- Obecnými cíli tohoto vyučovacího předmětu jsou:
(1) Studující rozvinou své didaktické dovednosti tak, aby je dokázali uplatnit v různých situacích, kdy didakticky působí na skupinu osob.
(2) Studující rozvinou svou kompetenci k učení se, porozumí procesu učení a umějí jej aplikovat jak na sebe, tak na ostatní.
(3) Studující dovedou rozpoznat kvalitu didaktického působení (včetně kvality výuky), vztahovat se k ní a popisovat ji.
Didaktické dovednosti v různé míře a kvalitě uplatňuje každý a každá z nás ve svém pracovním, osobním i občanském životě. V pracovním životě jde například o vedení pracovních porad, prezentaci projektů vedení či investorům, lektorování, zaučování nových kolegů a kolegyň v práci a podobně. V osobním životě jde například o vedení dětského oddílu, organizaci oslavy narozenin nebo o vysvětlení fungování nového mobilního telefonu méně zkušeným osobám. V životě občanském jde například o dovednost jasně formulovat a komunikovat vlastní postoj ke společenským tématům.
Člověk s dobře rozvinutými didaktickými dovednostmi dokáže pečovat o rozmanitou skupinu osob, na kterou působí, ale také o sebe; dokáže specifikovat a komunikovat své záměry a přichystat adekvátní metody a prostředky pro jejich naplnění; dokáže poskytovat cílenou zpětnou vazbu a také vyhodnocovat své didaktické působení a pomocí reflexe se ve své činnosti dále zdokonalovat. - Learning outcomes (in Czech)
- Studenti budou po absolvování schopni/studentky budou po absolvování schopny:
- identifikovat a popsat situace, ve kterých lze využít didaktických dovedností
- analyzovat charakteristiky kvalitního didaktického působení
- aplikovat základní didaktická pravidla a využívat didaktické nástroje a techniky ve svém každodenním jednání
- sestavit kritéria pro posouzení didaktických dovedností v různých kontextech
- vytvořit originální produkt, ve kterém využijí nabyté didaktické dovednosti
- vyhodnotit a poskytnou kvalitní zpětnou vazbu na didaktické působení ostatních
- organizovat, řídit a vyhodnocovat vlastní učení, včetně formulace smyslu učení se a výběru vhodných způsobů, metod a strategií efektivního učení se - Syllabus (in Czech)
- (1) kde a jak využít didaktické dovednosti v osobním, pracovním i občanském životě
- (2) základní didaktické dovednosti při práci se skupinou osob (například: práce s cíli a kritérii úspěchu, výběr obsahu, popisná zpětná vazba a techniky formativního hodnocení, výběr vhodných metod pro práci s různými skupinami osob, práce s didaktickými prostředky a nástroji apod.)
- (3) řízení a vedení diskuse, dialogu, debaty a rozhovoru se skupinou osob (mentorské a facilitační dovednosti, dialogické vyučování) a vedení smysluplných a efektivních pracovních porad– příprava, vedení a uzavírání porad a schůzek
- (4) trategie učení se a rozvoj vlastní kompetence k učení
- (5) didaktika a inkluzivita, přístupnost vzdělávání a učení, různé cílové skupiny a jejich sociální potřeby
- (6) well-being při práci se skupinou osob
- (7) reflexe vlastního působení na skupiny osob a poznávání kvality didaktické práce
- Literature
- recommended literature
- Ginnis, P. (2019). Efektivní výukové nástroje pro učitele: Strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka. EDUkační LABoratoř.
- Willingham, T. D. (2023). Proč žáci nemají rádi školu?: Kognitivní psycholog vysvětluje principy myšlení a jejich využití ve třídě. EDUkační LABoratoř.
- Rabušicová, M. (Ed.). (2024). Učení a vzdělávání dospělých: Kontexty, teorie a výzkumy. Grada.
- Fletcher-Wood, H. (2024). Responzivní výuka: Kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. EDUkační LABoratoř.
- Petty, G. (2013). Moderní vyučování. Grada.
- William, D., & Leahy, S. (2024). Zavádění formativního hodnocení: Praktické techniky pro základní a střední školy. EDUkační LABoratoř.
- Hendrick, C., & Macpherson, R. (2024). Co funguje ve třídě?: Most mezi výzkumem a praxí. EDUkační LABoratoř.
- Teaching methods (in Czech)
- Výuka je nastavena jako dovednostní: obsahuje instruktáž, trénink, dialog a diskusi, výklad, hry a řadu aktivizačních metod. Ve výuce je dostatek prostoru pro individuální i skupinovou práci.
- Assessment methods (in Czech)
- Vyučovací předmět je zakončen odevzdáním produktu (včetně písemného plánu jeho vzniku), který je možné zpracovat jak samostatně, tak ve skupině, a následnou reflektivní diskusí o tomto produktu (kolokvium). Produkt bude dokládat dovednosti, které se studující v průběhu semestru naučili. Součástí bude také vypracování peer-hodnocení na produkt spolužáků a spolužaček. Podmínkou k úspěšnému absolvování je také docházka ve výši alespoň 80 %.
- Language of instruction
- Czech
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/cus/spring2025/CORE128