PHKVAZ Quality of Goods

Faculty of Economics and Administration
Autumn 2005
Extent and Intensity
2/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Ing. Alena Klapalová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Ing. et Ing. Miroslav Nováček
Department of Business Management – Faculty of Economics and Administration
Contact Person: Dana Krejčí
Timetable
Wed 7:40–9:15 P101
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Quality of Goods (PHKVAZ) Quality of products or services becomes more and more important as a competitive factor in the battle to win customers. The subject aims to introduce students to the latest development in the area of quality management, to a comprehensive view of the notion of goods quality. It acquaints students with methods and techniques of quality analysis and enhancement or quality assurance in case of products and services. Due to the present development of international co-operation and trade and also thanks to the expected admission of the CR to the EU, the problems of the global development of the quality concept will be outlined along with the focus of European quality. Institutional framework of quality management includes legislation and basic elements of consumer protection. Examination: written and oral
Syllabus (in Czech)
  • 1. Kvalita zboí historie a základní pojmy 2. Management kvality, systémy řízení kvality 3. Metody a techniky řízení kvality 4. Zajitění kvality v procesu zásobování a prodeje 5. Zboíznalectví, měření a hodnocení kvality zboí ve zboíznalectví, působení vlivů na zboí, ochrana zboí, kvalita a obchodní sortiment 6. Zboíznalectví vybraných sortimentních skupin a podskupin výrobky část I. 7. Zboíznalectví vybraných sortimentních skupin a podskupin výrobky část II. 8. Zboíznalectví vybraných sortimentních skupin a podskupin výrobky část III. 9. Systém ochrany spotřebitele, historický vývoj ochrany spotřebitele, systém ochrany spotřebitele v Evropské unii, v ČR a ve světě, Koncepce spotřebitelské politiky na léta 2001 2005 10. Realizátoři spotřebitelské politiky, Mezinárodní spotřebitelské organizace 11. Legislativní rámec kvality zboí a ochrany spotřebitele část I. 12. Legislativní rámec kvality zboí a ochrany spotřebitele část II. 13. Legislativní rámec kvality zboí a ochrany spotřebitele část III.
Literature
  • KLAPALOVÁ, Alena. Kvalita zboží (Qality of Goods). první. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 119 pp. ISBN 80-210-3458-0. info
  • VEBER, Jaromír. Řízení jakosti a ochrana spotřebitele (Quality management and consumer protection). první. Praha: Grada Publishing, 2002, 163 pp. ISBN 80-247-0194-4. info
Assessment methods (in Czech)
ústní zkouška
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2003, Autumn 2004.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/econ/autumn2005/PHKVAZ