PEZPEK Journalism for Economists

Faculty of Economics and Administration
Autumn 2007
Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. František Schildberger, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. Ing. Antonín Slaný, CSc.
Department of Economics – Faculty of Economics and Administration
Contact Person: Lydie Pravdová
Timetable
Mon 14:35–16:15 P104
  • Timetable of Seminar Groups:
PEZPEK/1: Mon 16:20–17:05 P104, F. Schildberger
PEZPEK/2: Mon 17:10–17:55 P104, F. Schildberger
PEZPEK/3: Mon 18:00–18:45 P104, F. Schildberger
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 70 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/70, only registered: 0/70, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/70
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Journalism for Economists (PEZPEK) This subject introduces the problems of the economic publicist's work. In the first part, the concept of journalistic style is explained at all language levels. The second part offers acquaintance with individual publicist genres, particularly the editorial, commentary, interview and report. The final part presents some specific problems of radio and television journalism. The entire course is designed for students with knowledge of economics who intend to be acquainted with journalist work and to find jobs in economic journalism. Credit requirements: active attendance, individual project.
Syllabus (in Czech)
  • 1.Komunikace interpersonální a komunikace masová. Základní pojmy z teorie komunikace 2.Jazykový znak 3.Aktivní nebo pasivní publikum? Základní předpoklady výzkumu mediálního publika 4.Proces komunikace, různé způsoby a tradice jeho analýzy 5.Marshall McLuhan a jeho přínos k teorii masové komunikace 6.„Příjmový model“ procesu masové komunikace 7.Kódování a dekódování mediálního sdělení 8.„Přenosový model“ procesu masové komunikace 9.„Propagační model“ procesu masové komunikace 10.Nastolování témat („agenda setting“) 11.Média a zobrazování násilí 12.Média a politická moc 13.John Fiske a Noam Chomsky - dva příklady současného myšlení o médiích v USA
Literature
  • OSVALDOVÁ, Barbora and Jan HALADA. Encyklopedie praktické žurnalistiky. 1. vyd. Praha: Libri, 1999, 256 s. ISBN 80-85983-76-1. info
  • BARTOŠEK, Jaroslav. Žurnalistika : úvod do studia. Vyd. 1. Olomouc: Filozofická fakulta Univerzity Palackého, 1997, 130 s. info
  • BURTON, G. and J. JIRÁK. Úvod do studia médií. Brno: Barrister & Principal, 2001. info
  • KUNCZIK, Michael. Základy masové komunikace. Translated by Štěpánka Kudrnáčová - Milan Šmíd. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995, 307 s. ISBN 807184134X. info
Assessment methods (in Czech)
Předmět je ukončen zápočtem; student odevzdá zápočtovou práci vztahující se k některému z témat semináře; zadání zápočtové práce je individuální v dohodě s vyučujícím.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
Information on course enrolment limitations: max. 20 cizích studentů; cvičení pouze pro studenty ESF
The course is also listed under the following terms Autumn 2001, Autumn 2002, Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2008.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/econ/autumn2007/PEZPEK