ESF:MPE_HOD2 Hospodářské dějiny 2 - Informace o předmětu
MPE_HOD2 Hospodářské dějiny 2
Ekonomicko-správní fakultapodzim 2014
- Rozsah
- 0/1. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Ing. Libor Žídek, Ph.D. (přednášející)
Ing. Zdeněk Rosenberg (cvičící)
doc. Ing. Libor Žídek, Ph.D. (cvičící)
Ing. Petra Chovancová, Ph.D. (pomocník)
Ing. Veronika Končiková (pomocník)
Ing. Tomáš Matal (pomocník)
Ing. Mgr. Vlastimil Reichel, Ph.D. (pomocník) - Garance
- doc. Ing. Libor Žídek, Ph.D.
Katedra ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Lydie Pravdová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- MPE_HOD2/01: každé liché úterý 11:05–12:45 P103, Z. Rosenberg
MPE_HOD2/02: každé sudé úterý 11:05–12:45 P103, Z. Rosenberg
MPE_HOD2/03: každý lichý čtvrtek 12:50–14:30 P304, Z. Rosenberg
MPE_HOD2/04: každý sudý čtvrtek 12:50–14:30 P304, Z. Rosenberg
MPE_HOD2/05: každé liché úterý 13:45–15:20 S311
MPE_HOD2/06: každé sudé úterý 13:45–15:20 S311 - Předpoklady
- ! PEHDPN Hospodářské dějiny pro národoh
Znalosti z předmětu Makroekonomie 1. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu, který tematicky navazuje na Hospodářské dějiny 1, je analyzovat světové hospodářství z pohledu ekonomického růstu, makroekonomické stability a dopadu klíčových událostí. V průběhu posledních dvou staletí dosahovaly některé země v určitých obdobích nebývale vysokého tempa ekonomického růstu, a to často díky provedeným ekonomickým reformám. Kurz se pokouší odpovědět na otázku: "Které faktory jsou pro ekonomický růst nejvýznamnější?" Mezi analyzovanými zeměmi jsou Velká Británie v 19. století, Německo po 2. světové válce, Chile mezi lety 1970 a 1990, Jižní Korea po 2. světové válce, Čína a Nový Zéland od 80. let. Kurz sestává ze cvičení. Cvičení jsou povinná a pro připuštění ke zkoušce je nutné se do jejich průběhu aktivně zapojit. V jejich rámci se analyzují články vztahující se k danému tématu, s nimiž se studenti musí v předstihu seznámit, tak aby mohli o jejich obsahu diskutovat. Požadavky ke zkoušce: aktivní účast na seminářích, prostudování povinné literatury, zpracování autokorekčních cvičení.
- Osnova
- 1) Analýza dopadů sjednocení Německa
- 2) Chilská hospodářská politika
- 3) Měnová krize v Jižní Koreji v roce 1997
- 4) Dopady novozélandské ekonomické reformy
- 5) Současná situace čínské ekonomiky
- 6) Ekonomická krize
- 7) Faktory vzestupu Velké Británie a Holandska
- Literatura
- povinná literatura
- ŽÍDEK, Libor. Dějiny světového hospodářství. 1. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk, 2007, 392 s. ekonomické monografie. ISBN 978-80-7380-035-2. info
- ŽÍDEK, Libor. Determinanty hospodářského růstu. In Konkurenceschopnost české ekonomiky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2006, s. 56-73, 17 s. CVKS. ISBN 8021041579. info
- ŽÍDEK, Libor. Chilská ekonomika za Pinocheta. ACTA Mendelovy zemědělské a lesnické univerzity v Brně. Brno: MZLU v Brně, 2005, LIII, č. 3, s. 225-239, 14 s. ISSN 1211-8516. info
- ŽÍDEK, Libor. Ekonomický rozvoj Koreje. In Sborník prací katedry ekonomie. Brno: MU, 2000. ISBN 80-210-2475-5. info
- doporučená literatura
- ŽÍDEK, Libor. Korea pět let po měnové krizi. Národohospodářský obzor. 2003, č. 3. ISSN 1213-244. info
- MADDISON, A. Dynamic Forces in Capitalist Development. New York: Oxford University Press, 1991. info
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou seminářů. Podmínkou pro připuštění ke zkoušce je připravenost na semináře a aktivní zapojení do seminářů. Příprava na semináře spočívá v prostudování určených odborných článků k dané problematice. Z tohoto důvodu jsou do seminářů zařazeny průběžné testy, které ověří přípravy studentů na daný seminář. Studenti v průběhu semestru povinně zpracovávají autokorekční cvičení.
- Metody hodnocení
- Zkouška je písemná. Student musí získat minimálně 60 % z maxima bodů pro úspěšné absolvování zkoušky. Zameškané vyplnění autokorekčního cvičení či nesplněné testu na semináři může znamenat bodovou ztrátu ke zkoušce či nepřipuštění ke zkoušce. Jakékoli opisování, zaznamenávání nebo vynášení testů, používání nedovolených pomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity zkoušky (zápočtu) bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení předmětu a za hrubé porušení studijních předpisů. Následkem toho uzavře vyučující zkoušku (zápočet) hodnocením v ISu známkou "F" a děkan zahájí disciplinární řízení, jehož výsledkem může být až ukončení studia.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Informace k inovaci předmětu
- Předmět byl inovován v rámci projektu "Inovace studia ekonomických disciplín v souladu s požadavky znalostní ekonomiky (CZ.1.07/2.2.00/28.0227)", který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
- Statistika zápisu (podzim 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/podzim2014/MPE_HOD2