PA215 Game Design I

Fakulta informatiky
podzim 2020
Rozsah
2/0/0. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Zdeněk Záhora (přednášející)
Mgr. Jiří Chmelík, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Jiří Chmelík, Ph.D.
Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Dodavatelské pracoviště: Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Rozvrh
Čt 8:00–9:50 B204
Předpoklady
The course is designed for beginners, although the rich knowledge of (digital) games is considered to be an advantage.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 6/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
The aim of the Game Design I. course is to (a) develop the ability to critically analyse digital and board game rules and structure and (b) to teach students practical methods of rapid paper prototyping of gaming systems. These two building blocks support the main objective of the course which is (c) to improve students skill in designing games.
Výstupy z učení
Student will be able to:
- design simple games
- create paper game prototypes
- analyze and change rules of (digital) games
- understand game design processes in game development environments
- determine the type of target player and perceive the differences between the different experiences that games can stimulate
- design and perform tests to verify game qualities for the target audience
- to describe the creative possibilities of (non) digital games as a unique medium, i.e. as both a technology and a creative instrument.

Course outcome:
- 1x text: analysis of a specific digital game | solo work
- 1x design: digital game design | solo work
- 2x game: board game prototype | teamwork
Osnova
  • 00 WORKSHOP | BoardGameDesign (one of the weeks during the course - operationally)
  • 01 Introduction | Games and game design
  • 02 Game vs Game Designer vs Player
  • 03 Creative Process| Fundamentals of Game Design | Player
  • 04 Rules | Goals
  • 05 Game vs. Play vs Gameplay | vs Toy vs Puzzle
  • 06 Core Mechanics
  • 07 Game Balancing
  • 08 Playtesting
  • 09 Advanced design objectives | Level design | Narrative design | Experience design | Physiological responses
  • 10 The conclusion of the course | BoardGameJam
Literatura
    povinná literatura
  • ADAMS, Eernest. Fundamentals of Game Design. New Riders, 2013. ISBN 0321929675.
  • SCHELL, Jesse. The art of game design : a book of lenses. 1st ed. Burlington: Morgan Kaufmann, 2008, xxx, 489. ISBN 9780123694966. info
    doporučená literatura
  • SCHREIER, Jason. Blood, Sweat, and Pixels: The Triumphant, Turbulent Stories Behind How Video Games Are Made. Harper Paperbacks, 2017. ISBN 0062651234.
  • KOSTER, Raph. A theory of fun for game design. Sebastopol: O'Reilly Media, 2014, xviii, 279. ISBN 9781449363215. info
  • FULLERTON, Tracy. Game design workshop : a playcentric approach to creating innovative games. Edited by Eric Zimmerman. 3rd edition. Boca Raton, FL: CRC Press, Taylor & Francis, 2014, xxvii, 507. ISBN 9781482217162. info
  • TEKINBAŞ, Katie Salen a Eric ZIMMERMAN. Rules of play : game design fundamentals. London: MIT, 2004, xv, 672. ISBN 0262240459. info
  • CRAWFORD, Chris. The art of computer game design : [reflections of a master game designer]. Berkeley: Osborne McGraw-Hill, 1984, xiv, 113. ISBN 0881341177. info
Výukové metody
lectures, workshops, reading, team game design and prototyping
Metody hodnocení
group discussion of the team project, submission of texts (analysis, own design), intermediate tasks
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.