FSpS:np2421 Aplikované pohybové aktivity I - Informace o předmětu
np2421 Aplikované pohybové aktivity II (životní styl seniorů)
Fakulta sportovních studiípodzim 2017
- Rozsah
- 1/1. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Roman Grmela, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Jitka Kopřivová, CSc. (přednášející) - Garance
- doc. PaedDr. Jitka Kopřivová, CSc.
Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií - Rozvrh
- Po 10:30–11:15 E34/225 - seminární místnost
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- Na základě studia odborné literatury a získaných informací na teoretické i praktické výuce zpracují seminární práci na zadané téma. Obsahem seminární práce bude charakteristika vybraného období sénia z pohledu involučních procesů. Na základě této charakteristiky navrhnou vhodné diagnostické metody, pohybovou intervenci a způsob vyhodnocení její účinnosti. Student bude mít povinnost na praktickém semináři realizovat metodický výstup, který bude podroben odbornému rozboru. Ústní zkouška.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 17 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/17, pouze zareg.: 0/17 - Mateřské obory/plány
- Aplikovaná kineziologie (angl.) (program FSpS, N-TV)
- Aplikovaná kineziologie (program FSpS, N-TV)
- Cíle předmětu
- Studenti získají vědomosti o problematice stárnutí z pohledu biologického, psychologického a sociologického. Důraz bude kladen na primární prevenci všech involučních procesů v období stárnutí a možných pohybových intervencí z hlediska zlepšení kvality života (oblast fyzická, psychická, sociální). Získají odborné poznatky z oblasti diagnostiky a optimalizace pohybové zátěže, na základě kterých budou schopni po absolvování tohoto předmětu připravit a realizovat vhodné cvičební programy pro různé skupiny seniorů.
- Osnova
- • Sociální a demografický pohled na problematiku stáří. • Stáří a proces stárnutí z hlediska biologického, tělesného, psychického a sociálního. • Rozbor involučních procesů v období stárnutí. • Vhodný výběr a uplatnění diagnostických metod při posuzování úrovně sledovaných ukazatelů kvality života seniorů, jejich funkční zdatnosti a psychosociálních faktorů. • Didaktické zásady a principy při tvorbě a realizaci intervenčních pohybových programů s přihlédnutím k věku a úrovni involučních procesů, zájmu. • Indoorové pohybové aktivity a jejich indikace a kontraindikace. • Outdoorové pohybové aktivity a jejich indikace a kontraindikace. • Způsoby zpracování získaných dat a vyvozování potřebných závěrů pro oblast vědy a výzkumu. • Způsob vyhodnocování účinnosti pohybové intervence. • Účast na intervenčním programu v daném zařízení pro seniory. • Analýza intervenčního programu (vybrané zařízení pro seniory). Na seminářích studenti získají praktické dovednosti a prokáží schopnost připravit a prezentovat intervenční program pro určenou skupinu seniorů z hlediska rozvoje potřebných ukazatelů (fyzického, psychického a sociálního).
- Literatura
- povinná literatura
- Rikkli R. E. and Jones C. J. (2001). Senior fitness test manual. Champaign, IL, USA: Human Kinetics.
- Kalvach Z. a kol. (2008). Geriatrické syndromy a geriatrický pacient. Praha, Česko: Grada Publishing.
- doporučená literatura
- Kadeřávková, K. (2000). Zdravotní tělesná výchova a gerontologie. Praha, Česko: Design, pre press.
- Vágnerová, M. (2008). Vývojová psychologie. (1. vyd.). Praha, Česko: Karolinum.
- Štilec, M. (2004). Program aktivního stylu života pro seniory. (1. vyd.). Praha, Česko: Portál.
- Kolář P. a kol. (2009). Rehabilitace v klinické praxi. (1. vyd.). Praha, Česko: Galén.
- Spirduso W. W., Francis K. L., MacRae P. G. (2005). Physical dimensions of aging. (2nd ed.). Champaign, USA: Human kinetics.
- Výukové metody
- Teoretická příprava, praktické cvičení, participace na intervenčním programu v zařízení pro seniory, diskuse se studenty.
- Metody hodnocení
- • 90 % aktivní účast na praktických cvičeních • Vypracovat seminární práci na dané témav rozsahu 5-10 stran • Předvést metodický výstup na zadané téma s hopdnocením na škále A-F • Formou ústní zkoušky zhodnotit získané vědomosti na škále A-F.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2017/np2421