n4130 Pedagogical Practices 1

Faculty of Sports Studies
autumn 2022
Extent and Intensity
0/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Ondřej Janák, Ph.D. (seminar tutor)
doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D. (seminar tutor)
PhDr. Bc. Lucie Grajciarová, Ph.D. (assistant)
Mgr. Jitka Reguli Čihounková, Ph.D. (assistant)
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. (assistant)
prof. PhDr. Hana Válková, CSc. (assistant)
Guaranteed by
Mgr. Ondřej Janák, Ph.D.
Department of Sport Pedagogy – Faculty of Sports Studies
Contact Person: Mgr. Ondřej Janák, Ph.D.
Supplier department: Department of Sport Pedagogy – Faculty of Sports Studies
Prerequisites
( np4111 Introduction to Ped. Practices || nk4111 Introduction to Ped. Practices ) && n4120 PP1 && ( np4123 Theory and meth. of Gymnastics || nk4123 Didactics of Gymnastics ) && BOZP_OK(bozp_po_stud) && BOZP_OK(bozp_po_stud_fsps)
Prerequisite for completion of the subject is the successful completion of the subject Introduction to Pedagogical Practice and Pedagogical Practice I.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 6 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
The aim of the Pedagogical Practice 2 is to practically, systematically and comprehensively develop the prerequisites of students of teaching for the work of a teacher under the guidance of training teachers. Practice allows students to gain authentic experience with the teacher's pedagogical work and leads them to reflect on them, thereby strengthening their pedagogical competences and anchoring theoretical knowledge. At the same time, this practice acquaints the student with the conditions and environment of secondary education.
Learning outcomes
After completing the course, the student:
- individually prepares and implements the Physical Education lesson at the secondary school;
- write a preparation for teaching with the relevant requisites;
- formulates specific educational objectives;
- analyzes and reflects on the teaching;
- interprets basic obligations and rules when working with school documentation;
- describe the organization and conditions of the secondary school at which he practiced;
Syllabus
  • Student during their two-week continuous practice:
  • - gets to know the organization and environment of the relevant secondary school
  • - gets acquainted with the job description of the class teacher and TV teacher even outside the teaching obligation
  • - experience observation in the teaching of the training teacher or other student
  • - creates preparations for his teaching and consults them with the training teacher, including the appropriate formulation of objectives, the choice of organizational forms and teaching methods, thinking about motivation for pupils, the choice of didactic means, etc.
  • - creates other worksheets related to the implementation of the practice according to the specified criteria
  • - realizes tandem teaching with the training teacher or other student
  • - realizes its own teaching
  • - reflects the observed and realized teaching
  • - knows the relevant school documentation
Literature
  • Rámcové vzdělávací programy pro gymnázia (RVP G*). Edu.cz [online]. [cit. 2022-08-09]. Dostupné z: https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcove-vzdelavaci-programy-pro-gymnazia-rvp-g/.
  • Rámcové vzdělávací programy středního odborného vzdělávání (RVP SOV). Edu.cz [online]. [cit. 2022-08-09]. Dostupné z: https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcove-vzdelavaci-programy-stredniho-odborneho-vzdelavani-rvp-sov/.
  • FLEMR, Libor. Pedagogické praxe v tělesné výchově a odborné praxe ve sportu. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum, 2021, 1 online. ISBN 9788024650616. URL info
  • FLETCHER-WOOD, Harry. Responzivní výuka : kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Translated by Miroslava Kopicová. Vydání první. Praha: Euromedia Group, 2021, 170 stran. ISBN 9788024271521. info
  • SLAVÍK, Jan, Lenka HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ and Pavla SOUKUPOVÁ. Reflexe a hodnocení kvality výuky. První vydání. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2020, iv, 217. ISBN 9788026109204. info
  • HRABINEC, Jiří. Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2017, 338 stran. ISBN 9788024636252. URL info
  • STARÝ, Karel and Veronika LAUFKOVÁ. Formativní hodnocení ve výuce. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 174 stran. ISBN 9788026210016. info
  • ŠKODA, Jiří and Pavel DOULÍK. Psychodidaktika : metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Vydání 1. Praha: Grada, 2011, 206 stran. ISBN 9788024733418. URL info
  • VILÍMOVÁ, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy. Vyd. 2. přeprac. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 144 s. ISBN 9788021049369. info
  • KOLÁŘ, Zdeněk and Renata ŠIKULOVÁ. Hodnocení žáků. 2., dopl. vyd. Praha: Grada, 2009, 199 s. ISBN 9788024728346. URL info
  • DANDOVÁ, Eva. Bezpečnost a ochrana zdraví dětí ve školách. 1. vyd. Praha: ASPI, 2008, 171 s. ISBN 9788073573737. info
  • JABŮRKOVÁ, Vendula and Veronika VLČKOVÁ. Pedagogický pracovník mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2005, 135 s. ISBN 80-85783-55-X. info
  • SKOPOVÁ, Marie and Miroslav ZÍTKO. Základní gymnastika. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005, 178 s. ISBN 8024609738. info
  • BENDL, S. Jak předcházet nekázni. 2004th ed. Praha: ISV, 2004. info
  • TILINGER, Pavel. Pedagogická praxe v tělesné výchově a sportu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002, 82 s. ISBN 8024605155. info
  • PODLAHOVÁ, Libuše. Ze studenta učitelem : student - praktikant - začínající učitel. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 145 s. ISBN 8024404443. info
  • ŠKOP, Václav and Monika ŽUMÁROVÁ. Pedagogická praxe v tělesné výchově :učební texty pro studenty na pedagogické praxi a začínající učitele tělesné výchovy. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000, 38 s. ISBN 80-7041-184-8. info
  • RYCHTECKÝ, Antonín and Ludmila FIALOVÁ. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 171 s. ISBN 8071846597. info
  • LOCHMANOVÁ, Ludmila and Ferdinand MAZAL. Učitel tělesné výchovy mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1998, 107 s. ISBN 80-85783-21-5. info
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 8071780227. info
Teaching methods
- practical training in teaching
- discussion, consultation
- individual theoretical preparation
Assessment methods
- verbal evaluation in the context of reflections and discussions
- evaluation of required written documents
- final evaluation of the course of practice by the training teacher and faculty special didactic
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
Information on the extent and intensity of the course: 90 hod.
The course is also listed under the following terms autumn 2020, autumn 2021, autumn 2023, autumn 2024.
  • Enrolment Statistics (autumn 2022, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fsps/autumn2022/n4130