FSpS:np4121 Reflexe praxe 1 - Informace o předmětu
np4121 Reflexe praxe 1
Fakulta sportovních studiíjaro 2025
- Rozsah
- 0/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Olga Čechová (pomocník) - Garance
- Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií - Předpoklady
- ( np4111 Úvod do pedagogické praxe || n4111 Úvod do pedagogické praxe ) &&BOZP_OK(bozp_po_stud) && BOZP_OK(bozp_po_stud_fsps)
Podmínkou zápisu předmětu je předchozí splnění předmětu n4111 Úvod do pedagogické praxe. A protože je předmět obsahově propojen se souběžně realizovanou pedagogickou praxí, lze jej plnit pouze v případě, že studující současně plní i předmět n4120 Pedagogická praxe 1. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-UTV) (2)
- Cíle předmětu
- Hlavním cílem předmětu je aktivně zapojit studující do reflektování realizované nebo pozorované výuky a rozvíjet tak jejich diagnostické, hodnotící, sebehodnotící a komunikativní kompetence. Hlavní cíl je naplňován prostřednictvím vymezení metod a postupů reflexe a sebereflexe, vnímáním procesuální stránky reflexe a sebereflexe, nastavením základních pravidel podávání zpětné vazby, a především získáváním konkrétních zkušeností s reflektováním výuky.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu studující:
vymezí jednotlivé metody a postupy reflexe a sebereflexe výuky
charakterizuje procesuální stránku reflexe a sebereflexe
definuje pravidla pro poskytování zpětné vazby
vhodným způsobem dává zpětnou vazbu
stanoví konkrétní cíl reflexe a respektuje potřebné podmínky reflexe, působící faktory a nezbytná pravidla
objasní význam reflexe pro další profesní rozvoj
na základě reflexe formuluje cíle svého dalšího profesního rozvoje
stanoví kritéria pro vyhodnocení naplňování stanovených cílů svého profesního rozvoje - Osnova
- 1. Metody a postupy reflexe a sebereflexe výuky (reflektivní model ALACT, reflektivní metodika 3A, didaktická kazuistika, analýza videozáznamu výuky).
- 2. Procesuální stránka reflexe a sebereflexe (podmínky, faktory).
- 3. Zpětná vazba a pravidla jejího poskytování.
- 4. Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství.
- 5. Formulace cíle profesního rozvoje a nastavení hodnotících kritérií.
- Literatura
- povinná literatura
- JANÍK, Tomáš a Petr NAJVAR. Fred A. J. Korthagen - Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno: Paido, 2011, 294 s. ISBN 978-80-7315-221-5. info
- doporučená literatura
- DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
- REITMAYEROVÁ, Eva. Cílená zpětná vazba : metody pro vedoucí skupin a učitele. Illustrated by Věra Broumová. Vydání první. Praha: Portál, 2007, 173 stran. ISBN 9788073673178. info
- PÍŠOVÁ, Michaela. Klinický rok: procesy profesního rozvoje studentů učitelství a jejich podpora. první. Pardubice: Univerzita Pardubice, Fakulta humanitních studií, 2005, 231 s. Monografica. ISBN 80-7194-744-X. info
- NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi : význam komunikace, vztah učitele k žákovi, komunikace ve škole, ukázky. Vydání 1. Praha: Grada, 2005, 171 stran. ISBN 8024707381. URL info
- JANÍK, Tomáš a Jiří HAVEL. Pedagogická praxe a profesní rozvoj studentů. 2005. info
- KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Translated by Dagmar Tomková. Vydání první. Praha: Portál, 2005, 151 stran. ISBN 8071789453. info
- NAVRÁTIL, Stanislav a Jan MATTIOLI. Školní konflikty : jak jim předcházet? jak je řešit? Brno: Paido, 2005, 72 s. ISBN 8073151065. info
- LAZAROVÁ, Bohumíra. K možnostem reflexivní práce ve vzdělávání učitelů. In Vzdělávat učitele. Příspěvky o inovativní praxi. 1. vyd. Brno: Paido, 2001, s. 54-70. ISBN 80-7315-013-1. info
- NEZVALOVÁ, Danuše. Reflexe v pregraduální přípravě učitele. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2000, 72 s. ISBN 8024402084. info
- Výukové metody
- Metody diskusní a dialogické, skupinová výuka, samostatná práce, brainstorming, kritické myšlení, videotrénink.
- Metody hodnocení
- Formativní zpětná vazba v rámci jednotlivých aktivit ve výuce a na základě analýzy odevzdaných písemných podkladů, kriteriální hodnocení.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- S ohledem na obsahovou návaznost předmětu na realizaci pedagogické praxe je předmět zařazen v rozvrhu obvykle až ke konci semestru, aby studující měli svoji pedagogickou praxi již zcela, nebo alespoň z větší části, splněnou. Výuka proto probíhá zpravidla v seminárních blocích, přičemž pro studující je povinná účast na každém takovém bloku výuky.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- n4132 Reflexe praxe 2
np4121 || nk4121&&bozp_ok(bozp_po_stud) && bozp_ok(bozp_po_stud_fsps) && n4120
- n4132 Reflexe praxe 2
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2025/np4121