n4111 Úvod do pedagogické praxe

Fakulta sportovních studií
podzim 2024
Rozsah
120 hodin. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Olga Čechová (pomocník)
Garance
Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Předpoklady
BOZP_OK ( bozp_po_stud ) && BOZP_OK ( bozp_po_stud_fsps )
Pro potřebu přípravy a realizace výuky tělesné výchovy je jedním z klíčových předpokladů plnění požadavků předmětu výborná znalost odborné terminologie tělesných cvičení.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Hlavním cílem předmětu je komplexně a systematicky rozvíjet předpoklady a budovat profesní kompetence studujících učitelství pro práci učitele. Tento cíl je naplňován prostřednictvím hospitací, konzultací a samotným vyučováním pod vedením provázejícího učitele, přičemž klíčovými prvky pedagogické praxe, kromě samotné praktické zkušenosti s výukou, jsou sdílení zkušeností, mentoring a reflexe. Mezi dílčí cíle předmětu patří uvedení studujících do reálného školního prostředí na úrovni základní školy a jejich následná orientace v hlavních oblastech práce učitele, jako jsou pedagogické činnosti, školská legislativa, reflexe výuky, práva a povinnosti učitele atd. Dalšími dílčími cíli jsou ukotvení teoretických poznatků a praktických dovedností z teoretické i praktické fakultní výuky a nastartování vlastního profesního rozvoje.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu studující:
­- charakterizuje organizaci základní školy a vyučovací proces v rámci třídy
­- charakterizuje základní pedagogické činnosti učitele v rámci přípravy, realizace a hodnocení výuky
­- popíše základní práva a povinnosti učitele jako pedagoga i jako zaměstnance
­- naplánuje, připraví, vede a zhodnotí vyučovací jednotku tělesné výchovy, nebo její vybranou část
­- aplikuje své teoretické pedagogicko-didaktické znalosti a praktické dovednosti při vlastní výuce
­- analyzuje průběh výuky z pohledu učitele
­- pracuje v souladu se školskou legislativou a s příslušnou pedagogickou dokumentací
­- reflektuje vlastní pedagogickou práci a rozvoj svých profesních kompetencí
Osnova
  • 1. Organizace základní školy a vyučovacího procesu, práva a povinnosti učitele.
  • 2. Pedagogické činnosti učitele v jednotlivých fázích vyučovacího procesu.
  • 3. Hospitování a reflexe vyučovacích jednotek provázejícího učitele nebo jiného studenta.
  • 4. Partnerská (tandemová, párová) výuka s provázejícím učitelem či druhým studentem.
  • 5. Samostatné vedení vybrané části vyučovací jednotky (mikrovýstup).
  • 6. Samostatné vedení celé vyučovací jednotky.
  • 7. Ve spolupráci s provázejícím učitelem a oborovým didaktikem reflexe vlastní výuky s ohledem na kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství.
  • 8. Zpracování písemných podkladů pro potřeby předmětu pedagogické praxe.
Literatura
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický. 2007. Dostupný na www.msmt.cz/vzdelavani/ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdělávání-verze-2007
  • DANDOVÁ, Eva. Bezpečnost a ochrana zdraví dětí ve školách. 1. vyd. Praha: ASPI, 2008, 171 s. ISBN 9788073573737. info
  • JABŮRKOVÁ, Vendula a Veronika VLČKOVÁ. Pedagogický pracovník mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2005, 135 s. ISBN 80-85783-55-X. info
  • SKOPOVÁ, Marie a Miroslav ZÍTKO. Základní gymnastika. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005, 178 s. ISBN 8024609738. info
  • BENDL, S. Jak předcházet nekázni. 2004. vyd. Praha: ISV, 2004. info
  • VILÍMOVÁ, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy. 1. vyd. Brno: Paido, 2002, 103 s. Skriptum, edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-033-6. info
  • TILINGER, Pavel. Pedagogická praxe v tělesné výchově a sportu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002, 82 s. ISBN 8024605155. info
  • PODLAHOVÁ, Libuše. Ze studenta učitelem : student - praktikant - začínající učitel. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 145 s. ISBN 8024404443. info
  • RYCHTECKÝ, Antonín a Ludmila FIALOVÁ. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 171 s. ISBN 8071846597. info
  • LOCHMANOVÁ, Ludmila a Ferdinand MAZAL. Učitel tělesné výchovy mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1998, 107 s. ISBN 80-85783-21-5. info
  • Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
  • Tělesná výchova : učební osnovy pro 1. až 9. ročník : vzdělávací program Základní škola. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1996, 36 s. info
  • FIALA, Václav. Základní názvosloví tělesných cvičení. Vyd. 1. Praha: Olympia, 1971, 213 s. URL info
Výukové metody
Slovní, názorně-demonstrační, diskusní, partnerská výuka, praktická výuka, samostatná práce, kritické myšlení.
Metody hodnocení
Formativní zpětná vazba v rámci reflexe výuky, praxe jako celku a na základě analýzy odevzdaných písemných podkladů.
Navazující předměty
Informace učitele
Pedagogická praxe je organizována jako průběžná a je vykonávána na základní škole, po domluvě s vyučujícím je možné využít i odpovídající ročníky nižšího stupně víceletého gymnázia. Časová zátěž studia předmětu činí 120 hodin za semestr. Z toho je přímá účast studujících ve výuce 18 vyučovacích hodin (podíl hospitací, tandemové a samostatně vedené výuky je dán příslušnými pokyny k předmětu v interaktivních osnovách či studijních materiálech). Zbývající časová zátěž je podle potřeby rozložena mezi konzultace s provázejícím učitelem, nepřímou pedagogickou práci ve škole, přípravu na výuku, přípravu a realizaci reflexe, teoretickou přípravu formou samostudia, zpracování písemných podkladů pro potřeby praxe a organizační a administrativní úkony související s realizací pedagogické praxe. Studující prezenčního studia volí pro svoji pedagogickou praxi školu z nabídky fakultních škol, studující kombinovaného studia mají možnost volit školu vlastní (bližší informace vždy v pokynech k předmětu v interaktivní osnově či studijních materiálech).
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2024/n4111