n4120 Pedagogická praxe 1

Fakulta sportovních studií
jaro 2025
Rozsah
120 hod. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Olga Čechová (pomocník)
Garance
Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Předpoklady
BOZP_OK ( bozp_po_stud ) && BOZP_OK ( bozp_po_stud_fsps ) && ( np4111 Úvod do pedagogické praxe || nk4111 Úvod do pedagogické praxe || n4111 Úvod do pedagogické praxe )
Předpokladem pro absolvování předmětu je splnění předmětu n4111 (np/nk4111) Úvod do pedagogické praxe. Souběžně s předmětem se předpokládá plnění předmětu np/nk4121 Reflexe praxe 1, který je s předmětem pedagogické praxe úzce obsahově provázán.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Hlavním cílem předmětu je komplexně a systematicky rozvíjet předpoklady a profesní kompetence studujících učitelství pro práci učitele. Tento cíl je naplňován prostřednictvím hospitací, konzultací a samotným vyučováním pod vedením provázejícího učitele, přičemž klíčovými prvky pedagogické praxe, kromě samotné praktické zkušenosti s výukou, jsou sdílení zkušeností, mentoring a reflexe. Mezi dílčí cíle předmětu patří rozšiřování zkušeností studujících s prací učitele na základní škole a prohlubování znalostí a dovedností v hlavních oblastech jeho práce, jako jsou pedagogické činnosti, školská legislativa, reflexe výuky, práva a povinnosti učitele atd. Dalšími dílčími cíli jsou propojování teoretických poznatků a praktických dovedností z teoretické i praktické fakultní výuky s praxí a systematické uchopení vlastního profesního rozvoje.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu studující:
­identifikuje a vysvětlí organizační a pedagogické procesy na dané základní škole
­vysvětlí jednotlivé pedagogické činnosti učitele v rámci přípravy, realizace a hodnocení výuky, přiřadí k nim postupy v souladu s organizačními a pedagogickými procesy dané školy a analyzuje jejich návaznost na práva a povinnosti učitele, žáka a rodiče
­naplánuje, připraví, vede a zhodnotí vyučovací jednotku tělesné výchovy
­aplikuje své teoretické pedagogicko-didaktické znalosti a praktické dovednosti při vlastní výuce
­analyzuje průběh výuky z pohledu učitele i pohledem žáka
­pracuje v souladu se školskou legislativou a s příslušnou pedagogickou dokumentací
­systematicky reflektuje vlastní pedagogickou práci a rozvoj svých profesních kompetencí
Osnova
  • 1. Organizace základní školy a vyučovacího procesu, práva a povinnosti učitele, žáka a rodiče.
  • 2. Pedagogické činnosti učitele v jednotlivých fázích vyučovacího procesu.
  • 3. Hospitování a reflexe vyučovacích jednotek provázejícího učitele nebo jiného studenta.
  • 4. Partnerská (tandemová, párová) výuka s provázejícím učitelem či druhým studentem.
  • 5. Samostatné vedení vyučovací jednotky.
  • 6. Ve spolupráci s provázejícím učitelem a oborovým didaktikem reflexe vlastní výuky s ohledem na kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství.
  • 7. Zpracování písemných podkladů pro potřeby předmětu pedagogické praxe.
Literatura
    doporučená literatura
  • BENDL, S. Jak předcházet nekázni. 2004. vyd. Praha: ISV, 2004. info
  • HURYCHOVÁ, Alena a Vlasta VILÍMOVÁ. Didaktika tělesné výchovy [Hurychová, 1997]. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1997, 71 s. ISBN 80-210-1525-X. info
  • LOCHMANOVÁ, Ludmila a Ferdinand MAZAL. Učitel tělesné výchovy mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1998, 107 s. ISBN 80-85783-21-5. info
  • Tělesná výchova : učební osnovy pro 1. až 9. ročník : vzdělávací program Základní škola. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1996, 36 s. info
  • PODLAHOVÁ, Libuše. Ze studenta učitelem : student - praktikant - začínající učitel. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 145 s. ISBN 8024404443. info
  • RYCHTECKÝ, Antonín a Ludmila FIALOVÁ. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 171 s. ISBN 8071846597. info
  • ŠKOP, Václav a Monika ŽUMÁROVÁ. Pedagogická praxe v tělesné výchově :učební texty pro studenty na pedagogické praxi a začínající učitele tělesné výchovy. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000, 38 s. ISBN 80-7041-184-8. info
  • TILINGER, Pavel. Pedagogická praxe v tělesné výchově a sportu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002, 82 s. ISBN 8024605155. info
  • VILÍMOVÁ, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy. 1. vyd. Brno: Paido, 2002, 103 s. Skriptum, edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-033-6. info
    neurčeno
  • Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
Výukové metody
Slovní, názorně-demonstrační, diskusní, partnerská výuka, praktická výuka, samostatná práce, kritické myšlení.
Metody hodnocení
Formativní zpětná vazba v rámci reflexe výuky, praxe jako celku a na základě analýzy odevzdaných písemných podkladů.
Navazující předměty
Informace učitele
Pedagogická praxe je organizována jako průběžná a je vykonávána na základní škole, po domluvě s vyučujícím je možné využít i odpovídající ročníky nižšího stupně víceletého gymnázia. Časová zátěž studia předmětu činí 120 hodin za semestr. Z toho je přímá účast studujících ve výuce 18 vyučovacích hodin (podíl hospitací, tandemové a samostatně vedené výuky je dán příslušnými pokyny k předmětu v interaktivních osnovách či studijních materiálech). Zbývající časová zátěž je podle potřeby rozložena mezi konzultace s provázejícím učitelem, nepřímou pedagogickou práci ve škole, přípravu na výuku, přípravu a realizaci reflexe, teoretickou přípravu formou samostudia, zpracování písemných podkladů pro potřeby praxe a organizační a administrativní úkony související s realizací pedagogické praxe. Studující prezenčního studia volí pro svoji pedagogickou praxi školu z nabídky fakultních škol, studující kombinovaného studia mají možnost volit školu vlastní (bližší informace vždy v pokynech k předmětu v interaktivní osnově či studijních materiálech).
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.