n4120 Pedagogická praxe 1

Fakulta sportovních studií
jaro 2024
Rozsah
120 hod. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Olga Čechová (pomocník)
doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D. (pomocník)
Garance
Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Předpoklady
BOZP_OK(bozp_po_stud) && BOZP_OK(bozp_po_stud_fsps) && ( np4111 Úvod do pedagogické praxe || nk4111 Úvod do pedagogické praxe || n4111 Úvod do pedagogické praxe )
Předpokladem pro plnění předmětu je úspěšné absolvování předmětu Úvod do pedagogické praxe.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem Pedagogické praxe I je orientace v praktické i teoretické oblasti základního školství, aplikace pedagogicko-didaktických znalostí v praxi, seznámení s administrativními úkoly konkrétní základní školy, prohloubení kompetencí analyzovat a hodnotit tělovýchovný proces a příprava, realizace a reflexe různých typů vyučovacích jednotek pod vedením cvičných učitelů a metodika praxe.
Výstupy z učení
Pedagogická praxe I je praxí průběžnou, tzv. asistentskou. Po úspěšném absolvování předmětu je student schopen:
- orientace v praktické i teoretické oblasti základního školství
- aplikace pedagogicko-didaktických znalostí v praxi
- pracovat se školní dokumentací (pedagogická dokumentace o žákovi – katalogové listy, třídní výkaz, třídní kniha, žákovská knížka, vysvědčení, žádost o uvolnění z TV, zápis o školním úrazu atd.)
- analyzovat a hodnotit tělovýchovný proces
- na základě teoretických didaktických, pedagogických a psychologických vědomostí, pod vedením cvičných učitelů, naplánovat, sestavit a realizovat různé typy vyučovacích jednotek tělesné výchovy
- analyzovat a posoudit vlastní výstup, výstup jiného studenta, popsat problémová místa a navrhnout řešení
Osnova
  • 1. student absolvuje každý týden jarního semestru 1 den průběžné praxe na ZŠ,
  • 2. hospituje u cvičného učitele,
  • 3. provádí náslechy aktivní a pasivní ve vyučovacích jednotkách tělesné výchovy jiného studenta,
  • 4. účastní se rozborů všech hodin,
  • 5. získává zkušenosti v samostatném vedení různých typů vyučovacích jednotek,
  • 6. učí se základním didaktickým dovednostem: plánovat učivo, formulovat výchovné a vzdělávací cíle, vhodně motivovat žáky, volit odpovídající organizační formy a metody výuky, volit vhodné didaktické prostředky, řešit kázeňské problémy, pracovat se základní pedagogickou dokumentací, provádět pedagogickou diagnostiku,
  • 7. podílí se v rámci své praxe na chodu školy (dozory, pedagogické rady, doprovod žáků na závody, příprava a kontrola pomůcek).
Literatura
    doporučená literatura
  • BENDL, S. Jak předcházet nekázni. 2004. vyd. Praha: ISV, 2004. info
  • HURYCHOVÁ, Alena a Vlasta VILÍMOVÁ. Didaktika tělesné výchovy [Hurychová, 1997]. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1997, 71 s. ISBN 80-210-1525-X. info
  • LOCHMANOVÁ, Ludmila a Ferdinand MAZAL. Učitel tělesné výchovy mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1998, 107 s. ISBN 80-85783-21-5. info
  • Tělesná výchova : učební osnovy pro 1. až 9. ročník : vzdělávací program Základní škola. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1996, 36 s. info
  • PODLAHOVÁ, Libuše. Ze studenta učitelem : student - praktikant - začínající učitel. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 145 s. ISBN 8024404443. info
  • RYCHTECKÝ, Antonín a Ludmila FIALOVÁ. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 171 s. ISBN 8071846597. info
  • ŠKOP, Václav a Monika ŽUMÁROVÁ. Pedagogická praxe v tělesné výchově :učební texty pro studenty na pedagogické praxi a začínající učitele tělesné výchovy. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000, 38 s. ISBN 80-7041-184-8. info
  • TILINGER, Pavel. Pedagogická praxe v tělesné výchově a sportu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002, 82 s. ISBN 8024605155. info
  • VILÍMOVÁ, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy. 1. vyd. Brno: Paido, 2002, 103 s. Skriptum, edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-033-6. info
    neurčeno
  • Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
Výukové metody
domácí teoretická příprava a praktická výuka na střední škole.
Metody hodnocení
Průběžná praxe je ukončena zápočtem.
Podmínky pro udělení zápočtu:
- úspěšné pedagogické výstupy
- písemné přípravy na vyučovací jednotky ve škole, připomínkované cvičným učitelem, včetně kartiček s průpravnou částí
- písemný záznam náslechů, prováděných studentem-partnerem
- denní záznam činnosti na praxi
- kladné hodnocení studenta na pedagogické praxi
- přehled rozborových hodin vyplněné cvičným učitelem
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2024/n4120