FSS:PSYn5701 Násilí v rodině - Informace o předmětu
PSYn5701 Násilí v rodině
Fakulta sociálních studiípodzim 2024
- Rozsah
- 4 x 4 hodiny. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Jiří Ammer Ceh (přednášející)
Mgr. Martina Ježková (přednášející) - Garance
- Mgr. Jiří Ammer Ceh
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Jiří Ammer Ceh
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Pá 4. 10. 9:00–13:00 U23, Pá 11. 10. 9:00–13:00 U23, Pá 18. 10. 9:00–13:00 U23, Pá 25. 10. 9:00–13:00 U23
- Předpoklady
- Předmět je určen studentům magisterského studia.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 19/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Psychologie (program FSS, N-PSY)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky násilí v rodině (tzv. domácího násilí) a jeho systémového a terapeutického řešení. Studenti se v průběhu kurzu seznámí se základními teoriemi, psychologií obětí i původců násilí, s neurofyziologií traumatu, zmíníme i právní možnosti řešení této problematiky. V rámci kazuistik, praktických ukázek a cvičení studenti nahlédnou do práce se všemi aktéry rodinného systému, v němž se vyskytuje násilí.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- využít informace z kurzu pro osobní i profesní rozvoj
- rozpoznat výskyt násilí a jeho druhy
- porozumět základní dynamice násilných vztahů a jejich aktérům
- stanovit nutné kroky pro zajištění bezpečí v rodině
- zvolit vhodný přístup pro systémové řešení různých forem násilí v rodině - Osnova
- 1. blok: Historický kontext práce s násilím v rodině. Prevalence násilí. Definice násilí. Základní teoretické proudy. Typologie partnerského násilí. Představení aktérů. Systémová péče.
- 2. blok: Práce s ohroženou osobou. Systém péče o ohroženou osobu. Dopady násilí na ohroženou osobu. Zajištění základního bezpečí a jistoty. Risk Assessment. Terapeutická práce s ohroženou osobou. Nácvik.
- 3. blok: Práce s původcem násilí. Problémy a rizika při práci s původcem. Různé terapeutické přístupy. Základy práce se vztekem, praktický sebezkušenostní nácvik.
- 4. blok: Práce s rodinným systémem. Dopady na děti zasažené násilím a péče o ně. Práce s kazuistikami, nácviky modelových situací.
- Literatura
- HAMEL, John, [2014]. Gender-inclusive treatment of intimate partner abuse: evidence-based approaches. Second edition. New York, NY: Springer Publishing Company. ISBN 978-0826196774.
- STOČESOVÁ, Veronika a David ČÁP, 2020. Psychoterapeutická práce s původci domácího násilí: zvládání vzteku, agrese a násilných projevů. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1655-1.
- ŠEVČÍK, Drahomír a Naděžda ŠPATENKOVÁ, 2011. Domácí násilí: kontext, dynamika a intervence. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-690-2.
- Mlčení bolí: postřehy z desetileté praxe intervenčních center, 2016. Ústí nad Labem: Asociace pracovníků intervenčních center ČR. ISBN 978-80-270-0459-1.
- JOCHMANNOVÁ, Leona, 2021. Trauma u dětí: kategorie, projevy a specifika odborné péče. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-2842-6.
- Výukové metody
- přednáška, skupinová diskuze, interaktivní cvičení, práce ve skupinách
- Metody hodnocení
- Rozsah výuky - 16 hodin. Způsob ukončení - zápočet. Předpoklady pro získání zápočtu - 80% docházka, aktivní účast ve výuce. Závěrečné kolokvium (skupinová práce).
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2024/PSYn5701