SOC151 Výběrová šetření v sociologii

Fakulta sociálních studií
podzim 2000
Rozsah
1/1/0. 6 kr. 3 původní kredity. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Igor Nosál, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Petr Mareš, CSc.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Veronika Šenkýřová, DiS.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Anotace: Cílem kurzu je poskytnout posluchačům znalosti a praktické dovednosti při přípravě a realizaci survey s použitím dotazníku. Obsah kurzu je zaměřen zejména na proces vytváření otázek, konstrukce dotazníku a jeho distribuce v terénu. V průběhu kurzu studenti postupně budují (individuálně nebo v malých týmech) výzkumný dotazník, v seminářích budou studenti svůj postup průběžně prezentovat. V posledním semináři odevzdají finální verzi budovaného dotazníku. Kurz je jako povinný studentům bakalářského studia sociologie a předpokládá u posluchačů absolvování kurzu Metodologie sociálních věd. Způsoby hodnocení a podmínky k získání kreditů: Hodnocení aktivity a připravenosti v seminářích a výsledku práce na dotazníku: max. počet bodů 40 (minimálně je nutno získat 60%). Hodnocení znalosti předepsané literatury - průběžný a závěrečný vědomostní test. Průběžný test: max.20 bodů (minimálně nutno získat 40%), závěrečný test 40 bodů (minimálně nutno získat 40%).
Osnova
  • 1. Úvod do kurzu. Registrace studentů. 2. Veřejné mínění a survey. Koncept veřejného mínění. Charakteristika survey. Výhody a nevýhody survey s technikou dotazování jako nástroje výzkumu veřejného mínění a jeho kritiky. Povinná četba: Rush,M.: Public Opinion and Society, s.166-179. De Vaus, Kap.1 The Nature of Surveys, s.3-10. (20 stran) Doporuč. četba: Sapsford,R.: 1-10, Velký sociologický slovník, 631-632,1173-74,1415-1417,Noelleová, 18-40. 3. Od teorie k otázkám v dotazníku: Jak postupovat od konceptů a idejí k vymezení jejich indikátorů. Indikátory jako determinanty otázek. Proces tvorby indikátorů. Problém reliability a validity. Problém významu. Povinná četba: De Vaus: Kap.4. Developing indicators for concepts, s. 47-59 (12stran) Doporučená četba: Sapsford,R: Kap.2. What's the problem: Developing ideas, pp.12-48. Fink-7. 4. Seminář prezentace zvolených témat pro survey a vytvořených indikátorů. Odevzdání písemných návrhů! ( Návrh musí obsahovat téma surveye - výzkumnou otázku a hlavní hypotézu, argumentované návrhy indikátorů a postup při jejich vytváření. Jaký typ evidence a od koho ji chceme získat - návrh způsobu výběru vzorku) 5. Postup a možnosti při vytváření otázek dotazníku a typy otázek. Dotazník jako jedna z technik survey. Výběr oblasti pro užití dotazníku. Typy obsahu otázek. Zásady formulace otázek. Výběr typu otázek a forem odpovědí: otevřené a uzavřené formy, formy vynucené volby odpovědi, směřování, meze a intenzita postojů, "viněty" - kontextuální otázky. Povinná četba: De Vaus, 80-92, Fowler: Kap.4. Some General Rules for Design Good Survey Instruments, s.78-103. (37 stran) Doporučená četba: Fowler, s.156-183. Fink 2: 1-100, Gilbert ed., Kap.6 Newel: Questionnair, s.94-116. Noelleová, 63-103. Disman, 140-176. Pergler, 302-322. 6. Vybrané problémy formulace otázek v dotazníku: měření faktických údajů. Předměty otázek. Definice konceptů a termínů. Vědění a vzpomínání. Formy odpovědí. Omezení sociální nevhodnosti odpovědí. Povinná četba: Fowler,F.: Kap.2. Designing Questions to Gather Factual Data, s. 8-45. (36 stran) 7. Píše se průběžný test! 8. Vybrané problémy formulace otázek v dotazníku: měření subjektivních stanovisek. Popis a hodnocení lidí, míst a věcí. Měření postojů k ideám. Měření znalostí. Více položkové měření. Relativita odpovědí u subjektivních stanovisek. Povinná četba: Fowler,F.: Kap.3. Questions to Measure Subjective States, s.46-77. (31 stran), Doporučená četba: Gilbert:Kap.7. Measuring attitudes, s.116-134, Convers-Presser: Kap2. The Experimental Evidence, s.31-47. 9. Seminář prezentace formulace otázek. Odevzdání písemného návrhu formulce otázek a formátů odpovědí k hlavním indikátorům! 10. Rozvržení dotazníku: 6 hlavních aspektů struktury dotazníku. Způsoby odpovídání, podmíněné/filtrační otázky, instrukce, užití prostoru, pořadí otázek, nastavení kódování. Zvláštnosti telefonických dotazníků. Evaluace otázek a dotazníků. Povinná četba: De Vaus, 92-104, Gilbert: Kap.11. Coding and managing data, s.218-238 (31 stran) 11. Administrace dotazníků: komparace výhod a nevýhod tří metod survey (face to face, poštovní a telefonické). Maximalizace míry odpovědí u osobních rozhovorů. Zaručení kvality u osobních rozhovorů (trénink a supervize, techniky vedení osobních rozhovorů, hladké realizování rozhovoru). Povinná četba: De Vaus, 106-116 (10 stran) 12. Maximalizace míry odpovědí: u poštovního výzkumu. Maximalizace míry odpovědí u telefonického výzkumu. Zaručení kvality u telefonického výzkumu. Organizace tazatelů a práce v terénu. Povinná četba: De Vaus, 116-25 , Noelleová, 173-208 (9 stran + 35 stran česky) 13. Závěrečný seminář: Prezentace vybraných dotazníků. Odevzdání závěrečné podoby dotazníku s průvodním dopisem (úvodním textem) - v tištěné a elektronické podobě (formát Word)! Četba na týden před závěrečným testem: Fowler, Kap.5,6,7, s.104-155 (50 stran)
Metody hodnocení
Přednáška a seminář, Zk
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.