SOC151 Survey
Faculty of Social StudiesAutumn 2000
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Igor Nosál, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Petr Mareš, CSc.
Department of Sociology – Faculty of Social Studies
Contact Person: Veronika Šenkýřová, DiS. - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Course objectives (in Czech)
- Anotace: Cílem kurzu je poskytnout posluchačům znalosti a praktické dovednosti při přípravě a realizaci survey s použitím dotazníku. Obsah kurzu je zaměřen zejména na proces vytváření otázek, konstrukce dotazníku a jeho distribuce v terénu. V průběhu kurzu studenti postupně budují (individuálně nebo v malých týmech) výzkumný dotazník, v seminářích budou studenti svůj postup průběžně prezentovat. V posledním semináři odevzdají finální verzi budovaného dotazníku. Kurz je jako povinný studentům bakalářského studia sociologie a předpokládá u posluchačů absolvování kurzu Metodologie sociálních věd. Způsoby hodnocení a podmínky k získání kreditů: Hodnocení aktivity a připravenosti v seminářích a výsledku práce na dotazníku: max. počet bodů 40 (minimálně je nutno získat 60%). Hodnocení znalosti předepsané literatury - průběžný a závěrečný vědomostní test. Průběžný test: max.20 bodů (minimálně nutno získat 40%), závěrečný test 40 bodů (minimálně nutno získat 40%).
- Syllabus (in Czech)
- 1. Úvod do kurzu. Registrace studentů. 2. Veřejné mínění a survey. Koncept veřejného mínění. Charakteristika survey. Výhody a nevýhody survey s technikou dotazování jako nástroje výzkumu veřejného mínění a jeho kritiky. Povinná četba: Rush,M.: Public Opinion and Society, s.166-179. De Vaus, Kap.1 The Nature of Surveys, s.3-10. (20 stran) Doporuč. četba: Sapsford,R.: 1-10, Velký sociologický slovník, 631-632,1173-74,1415-1417,Noelleová, 18-40. 3. Od teorie k otázkám v dotazníku: Jak postupovat od konceptů a idejí k vymezení jejich indikátorů. Indikátory jako determinanty otázek. Proces tvorby indikátorů. Problém reliability a validity. Problém významu. Povinná četba: De Vaus: Kap.4. Developing indicators for concepts, s. 47-59 (12stran) Doporučená četba: Sapsford,R: Kap.2. What's the problem: Developing ideas, pp.12-48. Fink-7. 4. Seminář prezentace zvolených témat pro survey a vytvořených indikátorů. Odevzdání písemných návrhů! ( Návrh musí obsahovat téma surveye - výzkumnou otázku a hlavní hypotézu, argumentované návrhy indikátorů a postup při jejich vytváření. Jaký typ evidence a od koho ji chceme získat - návrh způsobu výběru vzorku) 5. Postup a možnosti při vytváření otázek dotazníku a typy otázek. Dotazník jako jedna z technik survey. Výběr oblasti pro užití dotazníku. Typy obsahu otázek. Zásady formulace otázek. Výběr typu otázek a forem odpovědí: otevřené a uzavřené formy, formy vynucené volby odpovědi, směřování, meze a intenzita postojů, "viněty" - kontextuální otázky. Povinná četba: De Vaus, 80-92, Fowler: Kap.4. Some General Rules for Design Good Survey Instruments, s.78-103. (37 stran) Doporučená četba: Fowler, s.156-183. Fink 2: 1-100, Gilbert ed., Kap.6 Newel: Questionnair, s.94-116. Noelleová, 63-103. Disman, 140-176. Pergler, 302-322. 6. Vybrané problémy formulace otázek v dotazníku: měření faktických údajů. Předměty otázek. Definice konceptů a termínů. Vědění a vzpomínání. Formy odpovědí. Omezení sociální nevhodnosti odpovědí. Povinná četba: Fowler,F.: Kap.2. Designing Questions to Gather Factual Data, s. 8-45. (36 stran) 7. Píše se průběžný test! 8. Vybrané problémy formulace otázek v dotazníku: měření subjektivních stanovisek. Popis a hodnocení lidí, míst a věcí. Měření postojů k ideám. Měření znalostí. Více položkové měření. Relativita odpovědí u subjektivních stanovisek. Povinná četba: Fowler,F.: Kap.3. Questions to Measure Subjective States, s.46-77. (31 stran), Doporučená četba: Gilbert:Kap.7. Measuring attitudes, s.116-134, Convers-Presser: Kap2. The Experimental Evidence, s.31-47. 9. Seminář prezentace formulace otázek. Odevzdání písemného návrhu formulce otázek a formátů odpovědí k hlavním indikátorům! 10. Rozvržení dotazníku: 6 hlavních aspektů struktury dotazníku. Způsoby odpovídání, podmíněné/filtrační otázky, instrukce, užití prostoru, pořadí otázek, nastavení kódování. Zvláštnosti telefonických dotazníků. Evaluace otázek a dotazníků. Povinná četba: De Vaus, 92-104, Gilbert: Kap.11. Coding and managing data, s.218-238 (31 stran) 11. Administrace dotazníků: komparace výhod a nevýhod tří metod survey (face to face, poštovní a telefonické). Maximalizace míry odpovědí u osobních rozhovorů. Zaručení kvality u osobních rozhovorů (trénink a supervize, techniky vedení osobních rozhovorů, hladké realizování rozhovoru). Povinná četba: De Vaus, 106-116 (10 stran) 12. Maximalizace míry odpovědí: u poštovního výzkumu. Maximalizace míry odpovědí u telefonického výzkumu. Zaručení kvality u telefonického výzkumu. Organizace tazatelů a práce v terénu. Povinná četba: De Vaus, 116-25 , Noelleová, 173-208 (9 stran + 35 stran česky) 13. Závěrečný seminář: Prezentace vybraných dotazníků. Odevzdání závěrečné podoby dotazníku s průvodním dopisem (úvodním textem) - v tištěné a elektronické podobě (formát Word)! Četba na týden před závěrečným testem: Fowler, Kap.5,6,7, s.104-155 (50 stran)
- Assessment methods (in Czech)
- Přednáška a seminář, Zk
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
The course is taught: every week.
Credit evaluation note: 3 původní kredity.
- Enrolment Statistics (Autumn 2000, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2000/SOC151