SOC751 Survey
Faculty of Social StudiesAutumn 2001
- Extent and Intensity
- 0/0/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Igor Nosál, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Petr Mareš, CSc.
Department of Sociology – Faculty of Social Studies
Contact Person: Veronika Šenkýřová, DiS. - Prerequisites (in Czech)
- SOC706 Methodology of social sciences
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Sociology (programme FSS, B-SO)
- Course objectives (in Czech)
- Anotace: Cílem kurzu je poskytnout posluchačům znalosti a praktické dovednosti při přípravě a realizaci survey s použitím dotazníku. Obsah kurzu je zaměřen zejména na proces vytváření otázek, konstrukce dotazníku a jeho distribuce v terénu. V průběhu kurzu studenti postupně budují (individuálně nebo v malých týmech) výzkumný dotazník. Kurz předpokládá u posluchačů absolvování kurzu Metodologie sociálních věd. Způsoby hodnocení a podmínky k získání kreditů: Hodnocení průběžné práce v semestru - studenti jsou povinni v předepsaných termínech odevzdat průběžné úkoly. Jejich odevzdání je podmínkou připuštění k závěrečné zkoušce. Závěrečná zkouška má podobu vědomostního testu z předepsané literatury.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Konzultace Úvod do kurzu. 1.Týden (9.10-15.10): Veřejné mínění a survey. Koncept veřejného mínění. Charakteristika survey (výběrového šetření). Výhody a nevýhody survey s technikou dotazování jako nástroje výzkumu veřejného mínění a jeho kritiky. Povinná četba: Rush,M.: Public Opinion and Society, s.166-179 (In: Rush,M.: Politics and Society. Harvester Wheatsheaf, 1992), De Vaus, Kap.1 The Nature of Surveys, s.3-10 (In: De Vaus, D.A.: Surveys in Social Research. UCL Press London, Allen&Unwin,Third edition, 1991.) 2.Týden Od teorie k otázkám v dotazníku: Jak postupovat od konceptů a idejí k vymezení jejich indikátorů. Indikátory jako determinanty otázek. Proces tvorby indikátorů. Problém reliability a validity. Problém významu. Povinná četba: De Vaus: Kap.4. Developing indicators for concepts, s. 47-59 (In: De Vaus, D.A.: Surveys in Social Research. UCL Press London, Allen&Unwin,Third edition, 1991.) 3.Týden Postup a možnosti při vytváření otázek dotazníku a typy otázek. Dotazník jako jedna z technik survey. Výběr oblasti pro užití dotazníku. Typy obsahu otázek. Zásady formulace otázek. Výběr typu otázek a forem odpovědí: otevřené a uzavřené formy, formy vynucené volby odpovědi, směřování, meze a intenzita postojů, "viněty" - kontextuální otázky. Povinná četba: De Vaus: Kap.6. Construncting questionnaires, s. 80-92 (In: De Vaus, D.A.: Surveys in Social Research. UCL Press London, Allen&Unwin,Third edition, 1991.), Fowler: Kap.4. Some General Rules for Design Good Survey Instruments, s.78-103. (In: Fowler, F.J.: Improving Survey Questions. Design and Evaluation. Sage Publications, 1995.) Doporučená četba (opakování vytváření vzorků): De Vaus: Kap. Finding Sample, s.60-79 (In: De Vaus, D.A.: Surveys in Social Research. UCL Press London, Allen&Unwin,Third edition, 1991.) Úkol: Vypracování a zaslání návrhu zvolených témat pro survey a vytvořených hlavních indikátorů výzkumné otázky. (Návrh musí obsahovat téma surveye - výzkumnou otázku a hlavní hypotézu, argumentované návrhy indikátorů a postup při jejich vytváření. Návrh způsobu výběru vzorku. Jméno a příjmení studentky/studenta. Návrh zašlete poštou! Termín: Do konce týdne. 4.Týden Vybrané problémy formulace otázek v dotazníku: měření faktických údajů. Předměty otázek. Definice konceptů a termínů. Vědění a vzpomínání. Formy odpovědí. Omezení sociální nevhodnosti odpovědí. Povinná četba: Fowler,F.: Kap.2. Designing Questions to Gather Factual Data, s. 8-45. (In: Fowler, F.J.: Improving Survey Questions. Design and Evaluation. Sage Publications, 1995.) 5.Týden Vybrané problémy formulace otázek v dotazníku: měření subjektivních stanovisek. Popis a hodnocení lidí, míst a věcí. Měření postojů k ideám. Měření znalostí. Více položkové měření. Relativita odpovědí u subjektivních stanovisek. Povinná četba: Fowler,F.: Kap.3. Questions to Measure Subjective States, s.46-77. (In: Fowler, F.J.: Improving Survey Questions. Design and Evaluation. Sage Publications, 1995.) 2.Konzultace 6.Týden Rozvržení dotazníku: 6 hlavních aspektů struktury dotazníku. Způsoby odpovídání, podmíněné/filtrační otázky, instrukce, užití prostoru, pořadí otázek, nastavení kódování. Zvláštnosti telefonických dotazníků. Evaluace otázek a dotazníků. Povinná četba: De Vaus: Questionnaire layout, s. 92-104 (In: De Vaus, D.A.: Surveys in Social Research. UCL Press London, Allen&Unwin,Third edition, 1991.), Gilbert: Kap.11. Coding and managing data, s.218-238. (In: Gilbert, N.ed.: Researching Social Life. Sage, 1993.) Úkol: Vypracování a odevzdání návrhu formulace otázek a formátů odpovědí k hlavním indikátorům. T:Do konce týdne 7.Týden Administrace dotazníků: komparace výhod a nevýhod tří metod survey (face to face, poštovní a telefonické). Maximalizace míry odpovědí u osobních rozhovorů. Zaručení kvality u osobních rozhovorů (trénink a supervize, techniky vedení osobních rozhovorů, hladké realizování rozhovoru). Povinná četba: De Vaus: Kap.7.Administering questionnaires, s. 106-116 (In: De Vaus, D.A.: Surveys in Social Research. UCL Press London, Allen&Unwin,Third edition, 1991.) 8.Týden Organizace práce v terénu a maximalizace míry odpovědí: u poštovního výzkumu. Maximalizace míry odpovědí u telefonického výzkumu. Zaručení kvality u telefonického výzkumu. Organizace tazatelů a práce v terénu. Povinná četba: De Vaus: Maximising response rates in postal surveys..., s. 116-25. (In: De Vaus, D.A.: Surveys in Social Research. UCL Press London, Allen&Unwin,Third edition, 1991.), Noelleová,E.: Organizace tazatelů a práce v terénu, s. 173-208, (In: Noelleová, Elisabeth: Výzkum veřejného mínění. Praha 1968). 9.Týden Vedení telefonického a osobního dotazování II. Povinná četba: Frey,J.-Oishi,S.M.: How to Conduct Interview by Telephone and in Person. S.1-146.(In: Fink,A.: The Survey Kit. Sage 1995. Úkol: Odevzdání závěrečné podoby dotazníku s průvodním dopisem (úvodním textem) v tištěné podobě. T:Do konce týdne. 10.Týden Evaluace otázek. Povinná četba: Fowler, F. Kap.5,6,7, s.104-155.(In: Fowler, F.J.: Improving Survey Questions. Design and Evaluation. Sage Publications, 1995.) 3. Konzultace Píše se závěrečný test z předepsané literatury! Literatura: Converse, J.M.-Presser,S.: Survey Questions. Handcrafting the Standardized Questionaire. Sage, 1986. De Vaus, D.A.: Surveys in Social Research. UCL Press London, Allen&Unwin,Third edition, 1991. Disman, M.: Jak se vyrábí sociologická znalost. Karolinum, Praha 1993. Fink,A.: The Survey Kit. Sage 1995. Fowler, F.J.: Improving Survey Questions. Design and Evaluation. Sage Publications, 1995. Gilbert, N.ed.: Researching Social Life. Sage, 1993. Noelleová, Elisabeth: Výzkum veřejného mínění. Praha 1968 Pergler, P. a kol.: Vybrané techniky sociologického výzkumu. Praha 1969. Rush,M.: Politics and Society. Harvester Wheatsheaf, 1992 Sapsford,R.: Survey Research. Sage 1999. Velký sociologický slovník. Karolinum, Praha 1996.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
- Enrolment Statistics (Autumn 2001, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2001/SOC751