SOC751 Survey

Faculty of Social Studies
Autumn 2001
Extent and Intensity
0/0/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Igor Nosál, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Petr Mareš, CSc.
Department of Sociology – Faculty of Social Studies
Contact Person: Veronika Šenkýřová, DiS.
Prerequisites (in Czech)
SOC706 Methodology of social sciences
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Anotace: Cílem kurzu je poskytnout posluchačům znalosti a praktické dovednosti při přípravě a realizaci survey s použitím dotazníku. Obsah kurzu je zaměřen zejména na proces vytváření otázek, konstrukce dotazníku a jeho distribuce v terénu. V průběhu kurzu studenti postupně budují (individuálně nebo v malých týmech) výzkumný dotazník. Kurz předpokládá u posluchačů absolvování kurzu Metodologie sociálních věd. Způsoby hodnocení a podmínky k získání kreditů: Hodnocení průběžné práce v semestru - studenti jsou povinni v předepsaných termínech odevzdat průběžné úkoly. Jejich odevzdání je podmínkou připuštění k závěrečné zkoušce. Závěrečná zkouška má podobu vědomostního testu z předepsané literatury.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Konzultace Úvod do kurzu. 1.Týden (9.10-15.10): Veřejné mínění a survey. Koncept veřejného mínění. Charakteristika survey (výběrového šetření). Výhody a nevýhody survey s technikou dotazování jako nástroje výzkumu veřejného mínění a jeho kritiky. Povinná četba: Rush,M.: Public Opinion and Society, s.166-179 (In: Rush,M.: Politics and Society. Harvester Wheatsheaf, 1992), De Vaus, Kap.1 The Nature of Surveys, s.3-10 (In: De Vaus, D.A.: Surveys in Social Research. UCL Press London, Allen&Unwin,Third edition, 1991.) 2.Týden Od teorie k otázkám v dotazníku: Jak postupovat od konceptů a idejí k vymezení jejich indikátorů. Indikátory jako determinanty otázek. Proces tvorby indikátorů. Problém reliability a validity. Problém významu. Povinná četba: De Vaus: Kap.4. Developing indicators for concepts, s. 47-59 (In: De Vaus, D.A.: Surveys in Social Research. UCL Press London, Allen&Unwin,Third edition, 1991.) 3.Týden Postup a možnosti při vytváření otázek dotazníku a typy otázek. Dotazník jako jedna z technik survey. Výběr oblasti pro užití dotazníku. Typy obsahu otázek. Zásady formulace otázek. Výběr typu otázek a forem odpovědí: otevřené a uzavřené formy, formy vynucené volby odpovědi, směřování, meze a intenzita postojů, "viněty" - kontextuální otázky. Povinná četba: De Vaus: Kap.6. Construncting questionnaires, s. 80-92 (In: De Vaus, D.A.: Surveys in Social Research. UCL Press London, Allen&Unwin,Third edition, 1991.), Fowler: Kap.4. Some General Rules for Design Good Survey Instruments, s.78-103. (In: Fowler, F.J.: Improving Survey Questions. Design and Evaluation. Sage Publications, 1995.) Doporučená četba (opakování vytváření vzorků): De Vaus: Kap. Finding Sample, s.60-79 (In: De Vaus, D.A.: Surveys in Social Research. UCL Press London, Allen&Unwin,Third edition, 1991.) Úkol: Vypracování a zaslání návrhu zvolených témat pro survey a vytvořených hlavních indikátorů výzkumné otázky. (Návrh musí obsahovat téma surveye - výzkumnou otázku a hlavní hypotézu, argumentované návrhy indikátorů a postup při jejich vytváření. Návrh způsobu výběru vzorku. Jméno a příjmení studentky/studenta. Návrh zašlete poštou! Termín: Do konce týdne. 4.Týden Vybrané problémy formulace otázek v dotazníku: měření faktických údajů. Předměty otázek. Definice konceptů a termínů. Vědění a vzpomínání. Formy odpovědí. Omezení sociální nevhodnosti odpovědí. Povinná četba: Fowler,F.: Kap.2. Designing Questions to Gather Factual Data, s. 8-45. (In: Fowler, F.J.: Improving Survey Questions. Design and Evaluation. Sage Publications, 1995.) 5.Týden Vybrané problémy formulace otázek v dotazníku: měření subjektivních stanovisek. Popis a hodnocení lidí, míst a věcí. Měření postojů k ideám. Měření znalostí. Více položkové měření. Relativita odpovědí u subjektivních stanovisek. Povinná četba: Fowler,F.: Kap.3. Questions to Measure Subjective States, s.46-77. (In: Fowler, F.J.: Improving Survey Questions. Design and Evaluation. Sage Publications, 1995.) 2.Konzultace 6.Týden Rozvržení dotazníku: 6 hlavních aspektů struktury dotazníku. Způsoby odpovídání, podmíněné/filtrační otázky, instrukce, užití prostoru, pořadí otázek, nastavení kódování. Zvláštnosti telefonických dotazníků. Evaluace otázek a dotazníků. Povinná četba: De Vaus: Questionnaire layout, s. 92-104 (In: De Vaus, D.A.: Surveys in Social Research. UCL Press London, Allen&Unwin,Third edition, 1991.), Gilbert: Kap.11. Coding and managing data, s.218-238. (In: Gilbert, N.ed.: Researching Social Life. Sage, 1993.) Úkol: Vypracování a odevzdání návrhu formulace otázek a formátů odpovědí k hlavním indikátorům. T:Do konce týdne 7.Týden Administrace dotazníků: komparace výhod a nevýhod tří metod survey (face to face, poštovní a telefonické). Maximalizace míry odpovědí u osobních rozhovorů. Zaručení kvality u osobních rozhovorů (trénink a supervize, techniky vedení osobních rozhovorů, hladké realizování rozhovoru). Povinná četba: De Vaus: Kap.7.Administering questionnaires, s. 106-116 (In: De Vaus, D.A.: Surveys in Social Research. UCL Press London, Allen&Unwin,Third edition, 1991.) 8.Týden Organizace práce v terénu a maximalizace míry odpovědí: u poštovního výzkumu. Maximalizace míry odpovědí u telefonického výzkumu. Zaručení kvality u telefonického výzkumu. Organizace tazatelů a práce v terénu. Povinná četba: De Vaus: Maximising response rates in postal surveys..., s. 116-25. (In: De Vaus, D.A.: Surveys in Social Research. UCL Press London, Allen&Unwin,Third edition, 1991.), Noelleová,E.: Organizace tazatelů a práce v terénu, s. 173-208, (In: Noelleová, Elisabeth: Výzkum veřejného mínění. Praha 1968). 9.Týden Vedení telefonického a osobního dotazování II. Povinná četba: Frey,J.-Oishi,S.M.: How to Conduct Interview by Telephone and in Person. S.1-146.(In: Fink,A.: The Survey Kit. Sage 1995. Úkol: Odevzdání závěrečné podoby dotazníku s průvodním dopisem (úvodním textem) v tištěné podobě. T:Do konce týdne. 10.Týden Evaluace otázek. Povinná četba: Fowler, F. Kap.5,6,7, s.104-155.(In: Fowler, F.J.: Improving Survey Questions. Design and Evaluation. Sage Publications, 1995.) 3. Konzultace Píše se závěrečný test z předepsané literatury! Literatura: Converse, J.M.-Presser,S.: Survey Questions. Handcrafting the Standardized Questionaire. Sage, 1986. De Vaus, D.A.: Surveys in Social Research. UCL Press London, Allen&Unwin,Third edition, 1991. Disman, M.: Jak se vyrábí sociologická znalost. Karolinum, Praha 1993. Fink,A.: The Survey Kit. Sage 1995. Fowler, F.J.: Improving Survey Questions. Design and Evaluation. Sage Publications, 1995. Gilbert, N.ed.: Researching Social Life. Sage, 1993. Noelleová, Elisabeth: Výzkum veřejného mínění. Praha 1968 Pergler, P. a kol.: Vybrané techniky sociologického výzkumu. Praha 1969. Rush,M.: Politics and Society. Harvester Wheatsheaf, 1992 Sapsford,R.: Survey Research. Sage 1999. Velký sociologický slovník. Karolinum, Praha 1996.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
The course is also listed under the following terms Autumn 2000, Autumn 2002, Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2001, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2001/SOC751