FSS:PSY110 Psych. výchovy a vzdělávání - Informace o předmětu
PSY110 Psychologie výchovy a vzdělávání
Fakulta sociálních studiípodzim 2003
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (přednášející) - Garance
- Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. - Rozvrh
- Čt 12:00–13:30 G32
- Předpoklady
- psy108 Sociální psychologie II && psy104 Vývojová psychologie II
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
- Osnova
- 1. přednáška: Předmět pedagogické psychologie. Vývoj ped. ps. Vztahy ped. ps. k jiným vědám, zejména pedagogice. Struktura ped. ps. Vztahy mezi ped. ps., školní psychologií a psychologií pro učitele. Výzkum v ped. ps. Metody získávání dat: pozorování, rozhovor, experiment, speciální psychol. metodiky (psychol. testy a dotazníky), analýza produktů činnosti. 2. přednáška: Metodologické otázky ped. ps. Vztah biologického a sociálního ve výchově. Otázka dědičnosti. Genotyp a fenotyp. Problém vychovatelnosti a vzdělavatelnosti. Vlohy, schopnosti, talent, nadání. Koncepce v psychologii schopností. Struktura schopností. 3. přednáška: Učení. Zrání a učení. Kategorie učení v psychologii (širší a užší pojetí). Vymezení a definice učení. Učení a paměť. Křivky učení. Druhy učení: učení podmiňováním (klasické a operační podmiňování), senzomotorické učení, verbální učení, pojmové učení, učení jako řešení problémů. Přeučení. Řízené učení. 4. přednáška: Asocianistické tradice ve výzkumu učení. Výzkum učení v etologii (imprinting). Konekcionalismus - E. L. Thorndike (tři zákony učení). I. P. Pavlov (podmíněný reflex). Teorie učení vycházející z behaviorismu: J. B. Watson, B. F. Skinner. Geštalt-psychologie a teorie učení vhledem. 5. přednáška: Učení a motivace (impuls, incentiva, primární a sekundární motivace, motivátory a dissatisfaktory). Aspirační úroveň. Zážitek úspěchu. Význam zpětné vazby v učení. Transfer a interference (specifický a nespecifický transfer). Opakování, zapomínání a mnemotechnika. 6. přednáška: Učení a inteligence. Vymezení inteligence a její měření. Nadprůměrná a podprůměrná inteligence v pedagogickém procesu. Mentální retardace. Struktura inteligence. Tvořivost (kreativita): vymezení, vlastnosti tvořivosti. Fantazie a imaginace. Tvořivost a inteligence. Bariéry tvořivosti. Programy stimulující rozvoj tvořivosti. 7. přednáška: Učení a vyučování. Psychodidaktika. Vymezení vědomostí, návyků a dovedností a zákonitosti procesu jejich osvojování.Individuální rozdíly v učení. Pojem "zóna nejbližšího rozvoje". Práce s chybou. Učení ve spirále (S. J. Bruner). Kognitivní styl. Styly učení. Psychologické otázky učiva a učebnice. Učení z textu. Programované učení. Psychologické základy didaktických zásad. 8. přednáška: Problém školního neprospěchu, resp. školní úspěch a neúspěch. Relativní neprospěch. Dificility. Mimointelektové a intelektové příčiny neprospěchu. Typy neprospívajících žáků. Centrální nervový systém a patologie učení (zejména LMD). Specifické vývojové poruchy učení. Pedagogicko-psychologické poradenství. 9. přednáška: Význam a úkoly psychohygieny. Režim práce a odpočinku. Aktivní a pasivní odpočinek. Význam přestávek v činnosti. Typy průběhu výkonnosti. Monotonie, psychické přesycení, únava (druhy únavy). Stres, zátěž, přetěžování. Tréma, její prevence a redukce. Předzkouškové stavy a psychohygiena zkoušky. 10. přednáška: Psychologické otázky výchovy (přínos psychoanalýzy, individuální psychologie, behaviorismu, humanistické psychologie). Odměna a trest. Rodina a výchova, neúplná rodina. Styly (způsoby) výchovy. Vzory ve výchově. Kulturní stimulace. Psychologiecké otázky využívání volného času. Výchova a sebevýchova. Převýchova. Využití principů psychoterapie ve výchově. 11. přednáška: Konflikty, jejich typy a řešení. Situace frustrace a reakce a frustraci. Psychologie deprivace a subdeprivace. Agresivita a šikana. Psychologie zátěžových situací a jejich zvládání. Syndrom týraného dítěte. Poruchy chování (lhaní, krádeže, záškoláctví, toulání). Neurózy - pojem a základní klasifikace. Psychologické otázky delikvence mládeže. Problematika alkoholismu, kouření, drog a hráčství u dětí a mládeže. 12. přednáška: Osobnost žáka. Poznávání osobnosti a její charakteristika. Anamnéza, diagnóza, prognóza a katamnéza. Osobnostní princip ve výchově. Individuální a typologické rozdíly mezi žáky. Faktor pohlaví u žáků základních a středních škol. Pygmalion efekt. Koncepce aktivizujícího sebepojetí osobnosti žáka. Patologie osobnosti ve školním věku. 13. přednáška: Rodina - domov - škola. Školní třída jako sociální skupina. Řízení třídy. Sociální klima třídy. Role žáka. Interakce učitel - žák. Komunikace v pedagogické situaci. Verbální a nonverbální aspekt v pedagogické komunikaci. Pravidla pedagogické komunikace. Učitelovy postoje k žákům. Vztahy mezi učiteli. 14. přednáška: Psychologie osobnosti učitele. Normativní přístup k učitelově osobnosti. Profesiografie učitele. Požadavky na učitelovu osobnost. Vztah učitele a žáka. Typologické systémy osobnosti učitele (koncepce Caselmannova, Doringova). Psychologie pedagogického taktu. Sebereflexe učitele. Kontraindikace k výkonu učitelské profese. Antistresové programy a zdraví učitele. 15. přednáška: Psychologické otázky výchovných cílů. Koncepce zdravé osobnosti. Mezinárodní projekt "Zdravá škola". Pozitivní a negativní pojetí zdraví. Duševní zdraví. Význam prevence ve výchově. Péče o rozvoj vlastní osobnosti. Perspektivy rozvoje pedagogické psychologie a současné úkoly našeho školství.
- Literatura
- Psychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993, 413 s. ISBN 80-7066-534-3. info
- ČÁP, Jan. Psychologie pro učitele. Vyd. 3. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987, 381 s. info
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 383 s. ISBN 80-7178-063-4. info
- MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 161 stran. ISBN 8004218547. info
- MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
- ŘEHULKA, Evžen. Psychohygienické otázky pedagogické psychologie. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 92 s. info
- Informace učitele
- http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2003, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2003/PSY110