ZUR402 Kritické teorie masových médií: masová kultura, média a společnost

Fakulta sociálních studií
podzim 2005
Rozsah
2/0. 12 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Jaromír Volek, Ph.D. (přednášející)
Pavel Švéda (pomocník)
Garance
PhDr. Jaromír Volek, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Drahomíra Soldánová
Rozvrh
Út 16:00–17:40 AVC
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Jiné omezení: Přednostní právo účasti mají studenti mediálních studií a žurnalistiky i v případě, že se přihlásí později než studenti jiných oborů.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • 1. týden - Úvod do problematiky, vymezení základních pojmů * MacDonald, D. (1953): A Theory of Mass Culture. In: Diogene č. 3. (studovna FSS) *Eco, U.: Skeptikové a těšitelé. Svoboda 1995, pp. 34-63. - Shils,E. (1961): Mass society and its culture. In: Jacobs, N. (ed) Culture for the Millions. NY. Princeton, pp. 1-7. (studovna FSS) - Wilensky, H. (1964): Mass society and mass culture: interdependence or independence? In: Smelser, N. (ed) American Sociological Review, Vol. 29, No. 2. pp. 174-6, 194-6. (studovna FSS)
  • 2. týden - Masa optikou psychoanalýzy . Freud, S. (1999): Já a Ono. In: Sebrané spisy Sigmunda Freuda. Psychoanalytické nakladatelství, pp. 189-229. (studovna FSS) * Freud, S. (1990): Psychologie masy a analýza Já. In: O člověku a kultuře. Odeon, pp. 110-275. (studovna FSS)
  • 3. týden - Psychoanalýza a kultura . Freud, S. (1990): Nespokojenost v kultuře. In: O člověku a kultuře. Odeon 1990, pp. 316-380. (studovna FSS)
  • 4. týden - Masová kultura a narcismus . Lasch, Ch. (1979): The Narcistic Personality of Our Time. In: The Culture of Narcisism. W.W. Norton, pp. 31-51. (studovna FSS) * Lasch, Ch. (1979): The Socialization of Reproduction and the Collapse of Authority. In: The Culture of Narcisism. W.W. Norton, pp. 154-186. (studovna FSS)
  • 5. týden - Kulturní průmysl optikou kritické teorie . T. Adorno: The Schema of Mass Culture. In: Adorno, T. (1992): Culture Industry. Sage, pp. 53- 84. (studovna FSS) * Adorno, T. (1992): How to look at television. In: Adorno, T. Culture Industry. Sage, pp. 136- 153. (studovna FSS)
  • 6. týden - Kulturní průmysl a represivní desublimace . Marcuse, H. (1991): Vítězství nad nešťastným vědomím: represivní desublimace. In: Jednorozměrný člověk. Naše vojsko. pp. 66-136. (studovna FSS) * Adorno, T., Horkheimer, M. (1979): The Culture industry enlightenment as mass deception. In: Adorno, T., Horkheimer, M. Dialectic of Enlightenment. London. Verso. pp. 120-124. (studovna FSS)
  • 7. týden - Auratické umění a nové technologie mediální reprodukce . Benjamin, W. (1984): Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti. In: Dílo a jeho zdroj. Odeon 1984 pp. 16-47. (studovna FSS)
  • 8. týden - Masová média a proměna veřejnosti . Habermas, J.(2000): Strukturální přeměna veřejnosti. Filosofia. pp. 231-244, 254-280, 281-298 * Garnham, N.(1986): The media and the public sphere. In: Golding, P., Murdock, G., Schledsinger, P. (eds): Communicating Politics. Leicester University Press, pp. 45-53. (studovna FSS) . Elliott, P. (1982) Intellectuals, the "information society" and the disappearance of the public sphere. In: Schlesinger, P., Sparks, C. (eds) Media, Culture and Society. Academic Press, London, Vol. 4, No. 3, pp. 244-6. (studovna FSS)
  • 9. týden - Médium jako poselství . McLuhan, M.: Gutenbergova galaxie. In: Člověk, média a elektronická kultura. Jota 2000. * McLuhan, M.: Jak rozumět médiím. Odeon. (1991). (str. 19-55) * Marshall McLuhan versus Playboy (rozhovor). In: Člověk, média a elektronická kultura. Jota 2000.
  • 10. týden - Od lineárního myšlení vizuálního prostoru k hodnotám multisenzorického života . McLuhan, M.: Postoje a podvody manažerské minulosti. In: Člověk, média a elektronická kultura. Jota 2000. . McLuhan, M. Zákony médií. In: Člověk, média a elektronická kultura. Jota 2000.
  • 11. týden - Masová média - hyperrealita a simulace . Baudrillard, J.: Praecessio Simulacrorum. In: Host 1996, č. 6. (studovna FSS) * Baudrillard, J. (1983): Mass Media Culture. In: Poster, M. (ed.) Selected Writings Stanford University press pp. 63 - 97. (studovna FSS) - Baudrillard, J. (1983) : Implosion of Meaning in the Media. In: In the Shadow of the Silent Majorities NY. Semiotext(e) pp. 1-61. (studovna FSS)
  • 12. týden - Závěrečné shrnutí: masová vs. populární kultura . Fiske, J.: Understanding popular culture. Routledge 1989, pp. 103-127 (Popular texts). (studovna FSS) - James, R. (1995): What is popular culture. In: Cultural theory and popular culture. Routledge, pp. 1-19. (studovna FSS)
  • LEGENDA: . znalost textu je povinná na danou přednášku * znalost textu se předpokládá pro vypracování závěrečného eseje - doporučený text
Literatura
  • Eco, U. (1995): Skeptikové a těšitelé. Svoboda.
  • Le Bon, G. (1993): Psychologie davu. Praha.
  • McLuhan, M. (1991): Jak rozumět médiím. Odeon.
  • Kloskowska, A. (1967): Masová kultura. Svoboda.
Informace učitele
Další doporučená četba:
Arendt, H. (1994): Krize kultury. Mladá fronta.
Baudrillard, J.(1998): Amerika. Dauphin.
Baudrillard, J. (1996): O svádění. Votobia.
Habermas, J.(2000): Strukturální přeměna veřejnosti. Filosofia.
Jung, C. (1994): Problém duše moderního člověka. In: Duše moderního člověka. Atlantis.
McLuhan, M. (2000): Člověk, média a elektronická kultura. Jota.
Ortega y Gasset, J. (1993): Vzpoura davů. Naše vojsko.
Ritzer, G. (1996): Mcdonaldizace společnosti. Academia.
Všechny texty, které nebyly publikovány česky (i některé další) jsou k dispozici v čítance uložené ve studovně FSS: "Vybrané texty pro kurs Masová kultura, média a společnost: kritické teorie masových médií".
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2000, podzim 2001, jaro 2002, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.