FSS:MVZ411 Modern Theories of IR - Course Information
MVZ411 Modern Theories of International Relations
Faculty of Social StudiesAutumn 2006
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 10 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- PhDr. Pavel Pšeja, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- PhDr. Petr Suchý, Ph.D.
Department of International Relations and European Studies – Faculty of Social Studies
Contact Person: Olga Cídlová, DiS. - Timetable
- Tue 16:00–17:40 U43
- Prerequisites (in Czech)
- ! MVE401 Modern Theories of IR
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- European Studies and International Relations (programme FSS, N-MS)
- International Relations (programme FSS, N-MS)
- Course objectives (in Czech)
- Kurs je koncipován jako přehled teorií moderních vztahů v podobě, v jaké se vyvíjejí od 80. let 20. století. Jeho cílem je interaktivní metodou seznámit studenty s hlavními vývojovými trendy v oblasti teorií mezinárodních vztahů, základní charakteristikou moderních teorií a některými aktuálními problémy. Studenti by se v průběhu kursu měli rovněž naučit samostatné reflexi moderních teorií a problémů, které jsou v jejich rámci akcentovány.
- Syllabus (in Czech)
- Přehled hlavních témat 1) Geneze teorie MV do 80. let 20. století Literatura: Brown (1997), s.21-37, 40-58, 36 s. 2) Aktuální stav teorie MV: neo-neo syntéza, hlavní debaty, epistemologie Literatura: Weaver, Ole, The rise and fall of the inter-paradigm debate, in Smith, Booth, Zalewski (1996), s.149-185, 32 s., Baldwin (1993), s.3-25, 23 s., Kořan, Michal in Pšeja (2005), s.145-158, 14 s. 3) Postpositivistické teorie I.: historická sociologie, normativní teorie, kritická teorie Literatura: Hobson, Hobden (2002), s.223-243, 21 s., Burchill, Linklater (2001), s.155-175, 21 s., Cochran (1999), s.1-18, 18 s., Konečná, Kuchyňková in Pšeja (2005), s.94-126, 33 s. 4) Postpositivistické teorie II.: postmodernismus, feminismus Literatura: Burchill, Linklater (2001), s.231-265, 35 s., Tickner (2003), s.275-291, 17 s., George (1994), s.191-220, 30 s. 5) Sociální konstruktivismus Literatura: Burchill, Linklater (2001), s.209-228, 20 s., Hynek, Nikola in Pšeja (2005), s.129-141, 13 s., Copeland, Dale C. in Guzzini, Leander (2006), s.1-20, 20 s. 6) Spory a spolupráce: teorie integrace, režimy, transnacionalismus, teorie konfliktu Literatura: Dougherty, Pfaltzgraff (2001), s.188-230, 505-519, 542-552, 69 s., Hasenclever, Mayer, Rittberger (2005), s.7-25, 19 s. 7) Teorie rozhodování a teorie her Literatura: Dougherty, Pfaltzgraff (2001), s.553-578, 592-615, 50 s. 8) Teorie a praxe: aplikace teorie na vybrané case studies Literatura nezadána. Celková zátěž: 392 strany v anglickém jazyce (plus 111 stran na čtecí týden) 79 stran v českém jazyce
- Assessment methods (in Czech)
- Výstupy kursu 1) Aktivní účast na diskusích s tím, že studenti, kteří v semináři nemají presentaci, vypracují komentář na presentace zadané na příslušný termín (stačí bodově, ne více než jedna strana). Povolena je pouze jedna absence na semináři. 2) Presentace: každý ze studentů má dvě presentace (o délce cca 10 minut), obsahem je kritika či analýza vybrané teorie nebo její části, resp. aplikace vybrané teorie či přístupu na konkrétní problém současné mezinárodní politiky. Presentace se vkládají do IS nejpozději tři dny před příslušným seminářem. Detaily budou sděleny ústně na prvním setkání. 3) Seminární práce: má charakter analýzy vybraného problému, téma se musí vztahovat k obsahu kursu, zadání nahlásit do 14. 11. Rozsah cca deset stran.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
Information on course enrolment limitations: Předmět nezapisují studenti, kteří ho již absolvovali pod kódem MVE401.
- Enrolment Statistics (Autumn 2006, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2006/MVZ411