POL256 Teorie politického marketingu

Fakulta sociálních studií
podzim 2008
Rozsah
1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Otto Eibl, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Anna Shavit, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Lubomír Kopeček, Ph.D.
Oddělení politologie – Katedra politologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Pospíšilová
Rozvrh
Po 16:00–17:40 exP24
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kurzu Teorie politického marketingu je obeznámit studenty s rozsáhlou problematikou dynamicky se rozvíjející disciplíny politického marketingu. Kurz je rozdělen do několika tematických bloků, ve kterých by se studenti postupně měl seznámit s teoretickým zázemím disciplíny, přičemž důraz bude kladen na rozlišení mezi politickým a ekonomickým marketingem, historií a vývojem disciplíny. Cílem je také odlišit teoretickou a praktickou rovinu disciplíny, proto bude další blok věnován způsobu, jakým jsou organizovány volební kampaně, přes předvolební průzkumy, rozebírání volebního trhu, procesy segmentace voličů, marketingového zacílení, procesu umísťování, vypracování volební strategie, přípravu předvolebních materiálů, organizaci volebního štábu atd. Důraz bude také kladen na rozlišení mezi chápáním a využíváním disciplíny v USA a v Evropě.
Osnova
  • 1) Úvodní hodina 2) Úvod do teorie politického marketingu 3) Historie a vývoj politického marketingu 4) Volební aktéři 5) Analýza volebního trhu 6) Volební kampaň 7) Volební reklama 8) Volby do PSP ČR 2006, Krajské volby 2008
Literatura
  • SAVIGNY, Heather. The problem of political marketing. New York: Continuum, 2008, 147 s. ISBN 9780826428561. info
  • EIBL, Otto a Anna MATUŠKOVÁ. Introduction of the Election Cycle Model: The Case of the Czech Republic 2006-2007. Středoevropská politická studia. Brno: MPU, 2007, roč. 9, 2-3, s. 114-138. ISSN 1212-7817. URL info
  • MATUŠKOVÁ, Anna. Poland. The Victory of "Social Oriented" over "Liberal Oriented" Poland. In ŠARADÍN, Pavel a Eva BRADOVÁ. Visegrad votes. Parliamentary Elections 2005 - 2006. 1. vyd. Olomouc: Palacký University, 2007, s. 59-88, 29 s. verze 1. ISBN 978-80-244-1625-0. info
  • MATUŠKOVÁ, Anna. Politický marketing a české politické strany. In DANČÁK, Břetislav a Vít HLOUŠEK. Parlamentní volby 2006 a česká politika. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, IIPS, 2006, s. 203-212, 13 s. Ediční řada Sborníky. ISBN 80-210-4161-7. info
  • EIBL, Otto. Předvolební průzkumy a jejich možný dopad na chování aktérů politické soutěže. In ČALOUD, Dalibor, Tomáš FOLTÝN, Vlastimil HAVLÍK a Anna MATUŠKOVÁ. Volby do Poslanecké sněmovny v roce 2006. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2006, s. 89-107. ISPO FSS MU, Svazek č. 5. ISBN 80-7325-108-6. info
  • ČALOUD, Dalibor a Anna MATUŠKOVÁ. Volby do Poslanecké sněmovny v roce 2006. In ČALOUD, Dalibor, Tomáš FOLTÝN, Vlastimil HAVLÍK a Anna MATUŠKOVÁ. Volby do Poslanecké sněmovny v roce 2006. Brno: CDK, 2006, s. 164-170. Ediční řada ISPO FSS MU. ISBN 80-7325-108-6. info
  • MATUŠKOVÁ, Anna. Volební kampaň 2006: nástup politického marketingu do České republiky. In FOLTÝN, Tomáš, Dalibor ČALOUD, Vlastimil HAVLÍK a Anna MATUŠKOVÁ. Volby do Poslanecké sněmovny v roce 2006. 1. vyd. Brno: CDK, 2006, s. 26-41. Ediční řada ISPO FSS MU. ISBN 80-7325-108-6. info
  • LEBEDOVÁ, Eva. Od lokálních mítinků k politickému marketingu : teorie a vývoj politické komunikace a volebních kampaní. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita Brno, Mezinárodní politologický ústav, 2005, 106 s. ISBN 8021038004. info
  • O'SHAUGHNESSY, Nicholas J. Politics and propaganda : weapons of mass seduction. Manchester: Manchester University Press, 2004, vii, 264. ISBN 0719068533. info
  • The idea of political marketing. Edited by Nicholas J. O'Shaughnessy - Stephan C. M. Henneberg. 1st pub. Westport: Praeger, 2002, xx, 258. ISBN 0275975959. info
  • Handbook of political marketing. Edited by Bruce I. Newman. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications, 1999, xxiv, 792. ISBN 076191109X. info
Metody hodnocení
Pro ukončení kurzu je nutné v řádném termínu odevzdat seminární práci v rozsahu 10 normostran, odprezentovat seminární úkol a absolvovat písemný test.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.