FSS:PSY401 Methodology in psychology - Course Information
PSY401 Methodology in psychology (projects)
Faculty of Social StudiesAutumn 2008
- Extent and Intensity
- 1/1. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc. (lecturer)
doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc.
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Contact Person: prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc. - Timetable
- Tue 8:00–9:40 P22
- Timetable of Seminar Groups:
PSY401/B21_10: No timetable has been entered into IS.
PSY401/C4_11: No timetable has been entered into IS.
PSY401/D11_11: No timetable has been entered into IS.
PSY401/E18_11: No timetable has been entered into IS.
PSY401/F25_11: No timetable has been entered into IS.
PSY401/G2_12: No timetable has been entered into IS.
PSY401/H9_12: No timetable has been entered into IS.
PSY401/I16_12: No timetable has been entered into IS. - Prerequisites (in Czech)
- (( PSY452 Quantitative research methods && PSY454 Statistics ) || ( PSY112 Quantitative research methods && PSY117 Statistics ))
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Psychology (programme FSS, N-PS)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem kurzu je rozvíjet dosavadní metodologické poznatky a dovednosti studentů vč. schopnosti kritického čtení výzkumných studií, integrace různých aspektů kvalitativního a kvantitativního přístupu i samotného provádění různých typů výzkumu. Důraz bude kladen na zvyšování validity výzkumných zjištění, prohlubování znalostí o přípravě výzkumného projektu, zejména v praktických podmínkách. Promyšlený výzkumný projekt bude považován za východisko diskusí v seminářích. Studenti mohou rovněž zahájit výzkum, jež bude součástí jejich diplomové práce. Tématicky je kurz orientován na oba výzkumné přístupy - kvantitativní i kvalitativní. V oblasti kvantitativních designů přidává k experimentálním a korelačním designům z bakalářského studia také designy N=1, evaluace a akční výzkum. V rámci kvalitativní metodologie budou bakalářské poznatky rozšířeny o různé postupy analýzy kvalitativních dat. V obou přístupech budou zdůrazňovány praktické aspekty výzkumu v klinickém, organizačním (školním) a poradenském prostředí. Hlavním záměrem kurzu je rozvinout u studentů takové znalosti a praktické dovednosti v oblasti různých výzkumných postupů (designů), které jim umožní fundovaně formulovat výzkumný projekt, na jehož základě je možné provést vlastní výzkum.
- Syllabus (in Czech)
- 1.„Disciplinovaný“ a mixed-methods výzkum jako alternativa k neproduktivnímu sporu kvantitativní a kvalitativní perspektivy. Klasifikace účelů výzkumného projektu a jejich návaznost plánování a design. Příprava projektu. 2.Rekapitulace tradičních výzkumných designů: experimentální, korelační (survey), případová studie (N=1, single-case, small-N). Evaluace a akční výzkum jako specifické typy výzkumných projektů. Specifika výzkumu v různých oblastech psychologické praxe. 3.Kvalitativní analýza – různé přístupy ke zpracování kvalitativních dat. Kódování a významové jednotky. Obsahová a tematická analýza, zakotvená teorie, narativní, diskurzivní, fenomenologická analýza. 4.Validita ve výzkumu. Integrace různých aspektů a pojetí validity. 5.Oponentura výzkumných projektů. (několik po sobě následujících seminářů).
- Literature
- Hiles, D. (2001). Rethinking paradigms of research in psychology. Lecture Series, Brno. 81 str.
- MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 332 s. ISBN 9788024713625. info
- Strauss, A. Corbinová, J. (1999). Úvod do kvalitativního výzkumu. Boskovice: Nakladatelství Albert.
- SILVERMAN, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Translated by Martin Štulrajter. Bratislava: Ikar, 2005, 327 s. ISBN 8055109044. info
- Čermák,I., Lindénová, J. (2000). Povolání: Herec (Kritické momenty v pracovním ivotě herců). Brno: Nakladatelství Větrné Mlýny, kapitola Teoretická východiska výzkumu na stranách 155-167.
- Čermák, I., Štěpaníková, I. (1997). Validita v kvalitativním psychologickém výzkumu.Čs.psychologie,6,503-512.
- Čermák, I. , Štěpaníková, I. (1998). Kontrola validity dat v kvalitativním psychologickém výzkumu. Československá psychologie, 1, 50-62.
- Čermák, I. (2002). Myslet narativně (kvalitativní výzkum on the road). I.. Čermák, M.. Miovský (Ed). Sborník z konference Kvalitativní výzkum ve vědách o člověku na prahu třetího tisíciletí.Brno: Psychologický ústav AV ČR, Nakladatelství Albert
- Bačová, V. (2000). Súčasné smery v psychológii. Hžadanie alternatív pozitivizmu. Preov: Filozofická fakulta Preovské univerzity
- HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 8073670402. info
- Assessment methods (in Czech)
- Prezentace projektu na semináři. Odevzdání dopracované verze projektu v termínu. Přijetí dopracované verze projektu vyučujícími. Nepřijaté verze projektů mohou být jednou přepracovány. Konkrétní požadavky viz příloha. Termín pro odevzdání dopracované verze projektu: 2.1.2008
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually. - Teacher's information
- http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
- Enrolment Statistics (Autumn 2008, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2008/PSY401