ZUR155 Média a modernita

Fakulta sociálních studií
podzim 2008
Rozsah
2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Václav Štětka, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jan Miessler (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Drahomíra Soldánová
Rozvrh
Út 12:00–13:30 AVC
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Přednostní právo zápisu mají studenti oborové specializace "mediální studia", a to i v případě, že se přihlásí později než studenti jiných specializací a oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz si klade za cíl představit vybrané sociální funkce masových médií jako jedné z klíčových institucí moderní společnosti a nositele jejího symbolického řádu. Úvodní část je věnována seznámení se základními sociologickými koncepcemi modernity, respektive s hlavními strukturálními znaky a sociálně-psychologickými důsledky transformace společnosti z tradiční na moderní, jakož i se sociologickými náhledy na proměny modernity v současnosti. Následně se kurz zaměří na výklad sociálních důsledků vynálezu a rozšíření komunikačních technologií, které stojí na prahu modernity (knihtisk) resp. masové společnosti (elektronická média). Pozornost bude přitom věnována roli masových médií v procesech socializace, sociální interakce a konstrukce identity, ale také jejich historické úloze při utváření demokratické veřejné sféry a moderního národního státu. Důležitým tématem bude v této souvislosti problematika podílu médií na procesech sociální integrace, která bude nahlížena zejména v perspektivě rituálního modelu komunikace. V další části se kurz bude věnovat úloze médií při "exportu" západní modernity do ostatních částí světa, a to jak "historickou" optikou tzv. rozvojové teorie médií, tak s ohledem na současné trendy na poli mezinárodní komunikace, zpravidla označovaných sjednocujícím termínem globalizace.
Osnova
  • 1. úvod, požadavky
  • 2. modernita v sociologické reflexi
  • 3. média a zrod moderní společnosti I: sociální důsledky knihtisku
  • 4. média a zrod moderní společnosti II: elektronická komunikace
  • 5. média, nacionalismus a národní identita
  • 6. občanská veřejnost a veřejná sféra: její vznik a proměny
  • 7. mediovaná demokracie: očekávání a omezení
  • 8. média veřejné služby jako modernizační projekt
  • 9. média a sociální integrace I: ceremoniální funkce masových médií
  • 10. média a sociální integrace II: každodenní rituály a banální nacionalismus
  • 11. média a export západní modernity I.: rozvojová teorie médií
  • 12. média a export západní modernity II: globalizační paradigma
Literatura
  • SPARKS, Colin. Globalization, development and the mass media. London: SAGE Publications, 2007, 258 s. ISBN 9780761961628. info
  • THOMPSON, John B. Média a modernita : sociální teorie médií. Translated by Jan Jirák. 1. čes. vyd. Praha: Karolinum, 2004, 219 s. ISBN 8024606526. info
  • MCLUHAN, Marshall. Člověk, média a elektronická kultura : výbor z díla. Translated by Irena Přibylová - Martin Krejza. Vyd. 1. Brno: Jota, 2000, 415 s. ISBN 8072171283. info
  • HABERMAS, Jürgen. Strukturální přeměna veřejnosti :zkoumání jedné kategorie občanské společnosti. Translated by Alena Bakešová - Josef Velek. Vyd. 1. Praha: Filosofia, 2000, 418 s. ISBN 80-7007-134-6. info
  • GIDDENS, Anthony. Důsledky modernity. Translated by Karel Müller. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1998, 195 s. ISBN 80-85850-62-1. info
  • BILLIG, Michael. Banal nationalism. 1st pub. London: SAGE Publications, 1995, 200 s. ISBN 0-8039-7525-2. info
  • MCLUHAN, Marshall. Understanding media : the extensions of man. Cambridge: MIT Press, 1995, xxiii, 365. ISBN 0262631598. info
  • DAYAN, Daniel a Elihu KATZ. Media events :the live broadcasting of history. 1st ed. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 1992, xi, 306 s. ISBN 0-674-55956-8. info
  • ANDERSON, Benedict R. O'G. Imagined communities : reflections on the origin and spread of nationalism. Rev. and extended ed. London: Verso, 1991, xv, 224. ISBN 0860915468. info
  • Understanding television. Edited by Andrew Goodwin - Garry Whannel. 1st pub. London: Routledge, 1990, x, 192 s. ISBN 0-415-01672-X. info
  • MEYROWITZ, Joshua. No sense of place : the impact of electronic media on social behavior. New York: Oxford University Press, 1985, xv, 416 s. ISBN 0-19-504231-X. info
Metody hodnocení
- průběžná četba povinné literatury;
- vypracování minimálně jednoho ze dvou průběžných esejů, reflektujících probíranou tématiku (délka min. 1200 slov)
- vypracování závěrečného eseje (min. 2000 slov)
Zkouška: elektronický test, kontrolující četbu povinné literatury a znalosti z přednáškové části seminářů.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Tento předmět byl dříve vyučován pod kódem ZUR278.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2008/ZUR155