SOC132 Sociologie rodiny

Fakulta sociálních studií
podzim 2010
Rozsah
1/1/0. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Ivo Možný, CSc. (přednášející)
Mgr. Michal Nekorjak, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D.
Oddělení sociologie – Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová
Rozvrh
Út 16:00–17:40 U34
Předpoklady
SOC109 Demografie &&SOUHLAS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: absolvován první ročník sociologie
Mateřské obory/plány
předmět má 11 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
SOC 132 SOCIOLOGIE RODINY Na konci studia tohoto předmětu bude student schopen porozumět funkcím základní instituce všech společností, lidské rodiny; získá přehled o sociálně stabilizující, změně vzdorující povaze rodiny i o nepřetržitém vnitřním vývoji této instituce s dramatickým zrychlením v posledních generacích; informace o vývoji pokusů o vysvětlení rodiny od klasických teorií 19. století a znalosti o sociobiologické teorii rodiny, sociálně konstruktivistickém i strukturálně funkcionálním pojetí a dalších dnes vlivných teoriích; bude schopen vysvětlit vztah mezi makrosociálními přeměnami a mikrosvětem rodiny; porozumí sociální determinaci povahy manželské lásky a získá vhled do sociologie intimity, rodičovství, dětství jako sociálního jevu, generačního konfliktu, fází rodinného soužití, tradičního a moderního příbuzenství; získá přehled diversity rodinných forem a alternativního chování i s výzvou, kterou pro rodinu představuje postmoderní svět. Přednáška a práce s texty je postavena polemicky k mýtům sociální rétoriky a masmedií a orientována problémově k otevřeným otázkám transformace mužské a ženskérole, vztahu mezi pohlavími a generacemi.
Osnova
  • Sylabus * Úvodní seminář. Plán práce kursu. * Rodina jako objekt sociální a sociologické reflexe. Je rodina morfostatická instituce? Rodina v tradiční a v moderní společnosti. Krize rodiny na počátku moderního věku. * Klasické teorie rodiny v 19. století: Morgan a historicko-právní škola, LePlay, Durkheim. Historizující a antropologizující koncepce: Spencer, Engels, Bachofen, Westermarck. Konservativní a reformátorský proud v sociologii rodiny. * Velké teorie padesátých let našeho století (Parsons a Goode) a jejich kritika. * Teorie rodiny po rozpadu klasických teorií. Přínos moderních sociologických škol a směrů k teorii rodiny: teorie sociální směny, teorie sytému a symbolické interakce, teorie konfliktu, kritická sociologie, marxismus a radikální ekonomie, sociobiologie. * Rodina jako základní kámen sociální nerovnosti: sociální stratifikace, třídně zakotvené rozdíly v rodinném chování, mimoekonomická stratifikace a kognitivní třídy. * Založení rodiny: Teorie sňatkového trhu, sociální a kulturní determinanty výběrového párování. Sex: empirický výzkum sociálně determinované variability, měnící se kulturní vzorce a sexuální revoluce. Láska. * Rodiče, dítě a socializace v rodině: Rodičovská autonomie, její meze a poruchy. Teorie socializace (Mead, Freud a Piaget). Vrstevnická skupina. Rodová socializace. * Rodina, domácnost a ekonomika: Zaměstnaná žena a rodina. Situace dnešních matek: rozpory v teorii i v praxi. Dvoukariérové rodiny: pionýři egalitárního modelu. Diferenciace rodinných modelů a modifikace životního cyklu. * Rozvod a opakované manželství v historické perspektivě a jako výraz změny povahy manželské lásky. Příčiny a koreláty rozvodovosti. Opakované manželství. * Rodina ve společnosti rizika a individuace. *
Literatura
  • MOŽNÝ, Ivo. Rodina a společnost. Praha: Sociologické nakladatelství, 2006, 312 s. Studijní texty, sv. 38. ISBN 80-86429-58-X. info
  • SINGLY, Francois de. Sociologie současné rodiny. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 127 s. ISBN 80-7178-249-1. info
Výukové metody
přednášky, diskuse v semináři, vlastní prezentace zvolené problematiky,
Metody hodnocení
Průběžné interaktivní studium. Bez závěrečné zkoušky, ta je zastoupena průběžným bodovým hodnocením zadávaných úkolů a dvěma písemnými testy v polovině a na konci studijního období (výsledek je tedy definitivní, opakovat v případě neúspěchu lze jen celý kurs). Klade se důraz na tvořivost a vlastní práci, zvládnutí znalostního základu je spíše východiskem než smyslem studia, což ovšem neznamená, že by bylo postradatelné.
Informace učitele
https://is.muni.cz/auth/elearning/warp.pl?fakulta=1423;obdobi=4543;kod=SOC132;qurl=%2Fel%2F1423%2Fpodzim2008%2FSOC132%2Findex.qwarp;zpet=%2Fauth%2Fdok%2Frfmgr.pl%3Ffakulta%3D1423%3Bobdobi%3D4543%3Bkod%3DSOC132%3Bfurl%3D%252Fauth%252Fel%252F1423%252Fpodzi
Nejlepší obraz o povaze práce získáte kliknutím na tuto adresu interaktivní osnovy z minulého roku - modifikace pro podzim 10 bude k dispoici v září. Kurs koncipuji pro studenty, kteří chtějí pracovat po všechny týdny semestru a mají tu možnost. Nabízím nejvyšší kreditové ohodnocení (9 kreditů) a také workload tomu odpovídající. Je to studium šité na míru těm, kterým plné nasazení působí osobní potěšení. Ti pak tento kurs hodnotí tradičně mezi nejlepšími kursy - ale jen oni. Máme vždycky velký převis poptávky, ale povaha práce v kursu mne nutí omezit počet zasaných studentů nanejvýše na 30. Souhlas s přihláškou vydávám podle prospěchu v dosavadním studiu: vybírám si pro dobrou práci odpovídající studenty. Těm se pak snažím vytvářet přívětivé a podmětné prostředí, na jehož kvalitě se sami podílejí. The course is designed for students who wish to work during all the weeks of the semester, and are able to do so. I offer the highest credit evaluation (9 credits), and likewise the workload corresponds to this. It is a course custom-made specifically for those for who take personal pleasure in full engagement. These are the ones who have traditionally rated the course among the best – but only these. We always have much greater demand for places, but the nature of the work in the course force us to limit the number of students to 30 at the most. Acceptance of application is always given according to success of previous studies: I choose the appropriate students for their good work. For these I try to create a favorable and stimulating environment, the quality of which is enhanced by the students themselves.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.