SOC715 Aging
Faculty of Social StudiesAutumn 2011
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Dana Sýkorová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Lucie Vidovićová, Ph.D. (assistant) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D.
Division of Sociology – Department of Sociology – Faculty of Social Studies
Contact Person: Ing. Soňa Enenkelová - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Sociology (programme FSS, B-SO) (2)
- Course objectives (in Czech)
- ¨Kurz uvádí studenty do gerontosociologie, zejména té její části, která se zabývá rodinným kontextem stárnutí a stáří. Primárně je zaměřen na intergenerační vztahy v rodině a tato orientace určuje i výklad sociologických teorií stárnutí, stáří a sociální integrace seniorů, popis demografických trendů a sociálních konsekvencí populačního stárnutí a prezentaci stáří jako sociální konstrukce. Na rozsah a kvalitu kontaktů, vztahů a směny podpory mezi rodinnými generacemi bude nahlíženo jako na rámec, v němž senioři vyjednávají udržení osobní kontroly a autonomie, resp. zvládají vlastní stáří. Probírána bude rovněž negociace vzájemné pomoci s ohledem na zdroje, historii vztahů aj. individuální, rodinné a situační proměnné, „pravidla“ vyjednávání v každodenním životě a v krizích a jeho ambivalentní charakter (viz modely fungování rodinného podpůrného systému). V uvedených tématech se bude prolínat teorie s výsledky relevantních empirických výzkumů.
- Syllabus (in Czech)
- 2.10.2009 1.Úvod: Seznámení s programem kurzu, představení předmětu: Téma stárnutí a stáří v průniku sociologie rodiny a gerontosociologie.
- 2.Stárnutí a stáří v kontextu demografických změn a transformace rodiny v době pozdně moderní.
- 3.Sociologické teorie stárnutí a stáří.
- 4.Teorie příbuzenských vztahů a vzájemné podpory v rodině.
- 13.11.2009 1.Sociální integrace ve stáří: Neformální sociální sítě seniorů a místo příbuzných v nich.
- 2.Rodinné vztahy, směna pomoci a podpory a faktory, které je ovlivňují.
- 3.Rodina jako pilíř coping strategií: zvládání mezních situací a krizí v životě seniorů.
- 4.Modely rodinných podpůrných systémů. Proces negociace pomoci a podpory. Dilema rodinné a/nebo institucionální péče.
- 11.12.2009 1.Sendvičová generace. Staří rodiče/prarodiče jako poskytovatelé pomoci a podpory.
- 2.Stinná stránka kontaktů a vztahů mezi generacemi v rodině: oběti a pachatelé domácího násilí.
- 3.Rodinná integrace a zdroje podpory singles a bezdětných seniorů.
- 4.Paradoxy (ambivalence) příbuzenské podpory: Solidarita − konflikt. Osobní autonomie − sociální vazby. Strategie zachování osobní autonomie → ochrany identity → zvládání stáří.
- 5.Stáří a rodina v 21. století? Závěrečná diskuse.
- Assessment methods (in Czech)
- PODMÍNKY ÚSPĚŠNÉHO ABSOLVOVÁNÍ KURZU 1/ Přečtení povinné literatury, schopnost využít poznatky v diskusi zadaných témat v průběhu semestru, tj. v diskusi k nastudované literatuře a k přednesené látce. 2/ Zpracování konspektu z jednoho vybraného článku či kapitoly knihy, určených na každou konzultaci (v rozsahu 2 normostran). Články, resp. knihy jsou uvedeny v sylabu kurzu − studující si je zapíší na začátku semestru v ISu. Studující zpřístupní konspekt v Poskytovně kurzu SOC175 v ISu nejpozději týden před konáním konzultace. Za konspekt lze získat maximálně 10 bodů. 3/ Na základě prostudované literatury si studující připraví na každou konzultaci otázky k tématu, které bude právě probíráno. Otázky opět zpřístupní v Poskytovně kurzu SOC715 v ISu nejpozději týden před konáním konzultace. 4/ Vypracování eseje o rozsahu 1000 slov. Výběr tématu je určen rámcem níže uvedených studijních okruhů. Literatura, z níž bude studující čerpat, nesmí být omezena na tituly označené za povinné. Alternativně lze zpracovat recenzní stať na některou z knih (viz sylabus). Studující odevzdají text do 11. prosince 2009 do složky Odevzdávárny v ISu. Hodnocena bude obsahová stránka textu (věcná správnost, využití relevantní literatury, samostatnost přístupu autora/ky) a formální stránka, včetně dodržení platné normy pro bibliografické citace dokumentů. Esej bude hodnocena nejvýše 50 body. 5/ Vykonání písemné závěrečné zkoušky, založené na zodpovězení pěti otevřených otázek vycházejících z povinné četby. Podmínkou připuštění ke zkoušce je splnění povinností uvedených v bodech 2−4. Studující se zapíše na zkoušku v ISu v termínu stanoveném do 22. listopadu 2009. Výkon při písemné zkoušce bude hodnocen maximálně 40 body.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
General note: Kurs je určen pro posluchače kombinovaného studia, a má proto specifický způsob vyuky.
- Enrolment Statistics (Autumn 2011, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2011/SOC715