PSY514 Psychologie nadaných dětí

Fakulta sociálních studií
podzim 2013
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kamila Dufková (pomocník), doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Čt 8:00–9:40 U44
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit posluchače s pedagogicko-psychologickými aspekty problematiky rozumově nadaných dětí, zejména s vybranými vybranými aktuálními tématy, která jsou podstatná z pohledu psychologie.
Osnova
  • Talent a nadání v historické perspektivě Modely nadání, talentu a inteligence Rozumově nadané děti v raném věku Rozumově nadané dítě ve škole Sociální a emocionální charakteristiky a problémy nadaných dětí Dvojité diagnózy – nadání a psychologická diagnóza Psychologické poradenství nadaným dětem, rodičům a škole Možné pedagogicko – psychologické přístupy k intelektově nadaným dětem Identifikace nadaných dětí, diagnostika
Literatura
    povinná literatura
  • HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadaní : pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 255 s. ISBN 9788024719986. URL info
    doporučená literatura
  • PORTEŠOVÁ, Šárka. Skryté nadání. Psychologická specifika rozumově nadaných žáků s dyslexií. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 166 s. ISBN 978-80-210-5014-3. info
  • DOČKAL, Vladimír. Zaměřeno na talenty, aneb, Nadání má každý. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2005, 248 s. ISBN 8071068403. info
Výukové metody
Předmět tvoří přednášky, na které navazují semináře. Přednášky i semináře se konají každý týden. V průběhu semestru studenti pracují na seminárním úkolu. Jeho 100% realizace v určeném termínu je předpokladem k tomu, aby se student mohl přihlásit ke zkoušce. Úkoly jsou zadávány na seminářích a doplňovány informacemi ve studijních materiálech předmětu v IS MU.
Metody hodnocení
Hodnocení je založeno na aktivní četbě, prezentaci na seminářích, zpracování písemné práce a závěrečné zkoušce.
Informace učitele


Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014.