POL256 Základy politického marketingu

Fakulta sociálních studií
podzim 2016
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Otto Eibl, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Miloš Gregor, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Andrea Lukáčová (cvičící)
Mgr. Marcela Voženílková (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Lubomír Kopeček, Ph.D.
Oddělení politologie – Katedra politologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Pospíšilová
Dodavatelské pracoviště: Oddělení politologie – Katedra politologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Út 9:45–11:11 exP24
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 20 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Student of the course will understand, identify, describe and discuss the basics of marketing techniques. It will enable the student to understand and explain the differences between business and political marketing and to use acquired information to analyze the further development of the discipline. Moreover the student will understand the influence of marketing on politics and organization of electoral campaigns. Student will be able to point out and discuss the main differences of the discipline in Europe and US.
Osnova
  • - Introduction and general overview - The introduction to the theory of marketing I - The introduction to the theory of marketing II - The introduction to the theory of political marketing I - The introduction to the theory of political marketing II - Emergence, history and the development of the political marketing - Relations between political actors - New media and political marketing - Reading week - Political communication I - Political communication II - Political information processing - New trends in political marketing - Final exam
Literatura
  • SAVIGNY, Heather. The problem of political marketing. New York: Continuum, 2008, 147 s. ISBN 9780826428561. info
  • EIBL, Otto a Anna MATUŠKOVÁ. Introduction of the Election Cycle Model: The Case of the Czech Republic 2006-2007. Středoevropská politická studia. Brno: MPU, 2007, roč. 9, 2-3, s. 114-138. ISSN 1212-7817. URL info
  • MATUŠKOVÁ, Anna. Poland. The Victory of "Social Oriented" over "Liberal Oriented" Poland. In ŠARADÍN, Pavel a Eva BRADOVÁ. Visegrad votes. Parliamentary Elections 2005 - 2006. 1. vyd. Olomouc: Palacký University, 2007, s. 59-88, 29 s. verze 1. ISBN 978-80-244-1625-0. info
  • MATUŠKOVÁ, Anna. Politický marketing a české politické strany. In DANČÁK, Břetislav a Vít HLOUŠEK. Parlamentní volby 2006 a česká politika. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, IIPS, 2006, s. 203-212, 13 s. Ediční řada Sborníky. ISBN 80-210-4161-7. info
  • EIBL, Otto. Předvolební průzkumy a jejich možný dopad na chování aktérů politické soutěže. In ČALOUD, Dalibor, Tomáš FOLTÝN, Vlastimil HAVLÍK a Anna MATUŠKOVÁ. Volby do Poslanecké sněmovny v roce 2006. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2006, s. 89-107. ISPO FSS MU, Svazek č. 5. ISBN 80-7325-108-6. info
  • ČALOUD, Dalibor a Anna MATUŠKOVÁ. Volby do Poslanecké sněmovny v roce 2006. In ČALOUD, Dalibor, Tomáš FOLTÝN, Vlastimil HAVLÍK a Anna MATUŠKOVÁ. Volby do Poslanecké sněmovny v roce 2006. Brno: CDK, 2006, s. 164-170. Ediční řada ISPO FSS MU. ISBN 80-7325-108-6. info
  • MATUŠKOVÁ, Anna. Volební kampaň 2006: nástup politického marketingu do České republiky. In FOLTÝN, Tomáš, Dalibor ČALOUD, Vlastimil HAVLÍK a Anna MATUŠKOVÁ. Volby do Poslanecké sněmovny v roce 2006. 1. vyd. Brno: CDK, 2006, s. 26-41. Ediční řada ISPO FSS MU. ISBN 80-7325-108-6. info
  • LEBEDOVÁ, Eva. Od lokálních mítinků k politickému marketingu : teorie a vývoj politické komunikace a volebních kampaní. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita Brno, Mezinárodní politologický ústav, 2005, 106 s. ISBN 8021038004. info
  • O'SHAUGHNESSY, Nicholas J. Politics and propaganda : weapons of mass seduction. Manchester: Manchester University Press, 2004, vii, 264. ISBN 0719068533. info
  • The idea of political marketing. Edited by Nicholas J. O'Shaughnessy - Stephan C. M. Henneberg. 1st pub. Westport: Praeger, 2002, xx, 258. ISBN 0275975959. info
  • Handbook of political marketing. Edited by Bruce I. Newman. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications, 1999, xxiv, 792. ISBN 076191109X. info
Výukové metody
teoretická příprava, workshopy, aktivní zapojení se do diskuse na probíranou látkou, využívání vizuálních pomůcek (volební spoty, plakáty atd.)
Metody hodnocení
Pro ukončení kurzu je nutné v řádném termínu odevzdat písemné přípravy (eseje) a absolvovat písemný test.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2017, podzim 2018.