FSS:MVZb2074 Regionální identita - Informace o předmětu
MVZb2074 Regionální identita v teorii a praxi
Fakulta sociálních studiípodzim 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- RNDr. Petr Marek, Ph.D. (přednášející), prof. PhDr. Zdeněk Kříž, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- prof. PhDr. Zdeněk Kříž, Ph.D.
Katedra mezinárodních vztahů a evropských studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Olga Cídlová, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mezinárodních vztahů a evropských studií – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- St 16:00–17:40 P24a
- Předpoklady
- Schopnost porozumění českému a anglickému odbornému textu.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je představit vybrané klíčové geografické koncepty, které se extenzivně uplatňují i v jiných vědních disciplínách, a jsou tak relevantní i pro studentky a studenty mezinárodních vztahů a evropských studií. Zvláštní důraz je kladen na koncept regionální identity (především v pojetí finského geografa Anssi Paasiho) a s ním úzce související témata/koncepty: region, reprezentace prostoru, mentální mapy, hranice, symboly, regionalismus a nacionalismus. Kurz tedy seznamuje především s tzv. novou regionální geografií a jejím přesahem do geografie kulturní, politické i historické, čímž přispívá k lepšímu porozumění současnému světu. Vše je názorně demonstrováno na konkrétních případech z praxe, především na regionu Moravy.
- Výstupy z učení
- Studentky a studenti budou po absolvování předmětu schopni vysvětlit hlavní dimenze regionální identity (kognitivní, afektivní, instrumentální), demonstrovat je na konkrétních příkladech z praxe, popsat vývoj chápání konceptu "region" a určit jeho součásti (hranice, symboly, instituce).
- Osnova
- 1. Seznámení s předmětem, geografií a geografickým myšlením.
- 2. Vybrané klíčové geografické koncepty s důrazem na regionální identitu a její součást: region.
- 3. Tradiční regionální geografie a regionální/prostorová věda a jejich pohled na region.
- 4. Nová regionální geografie a její pohled na region.
- 5. Reprezentace prostoru a mentální mapy.
- 6. Hranice regionu rozdělující.
- 7. Hranice regionu spojující.
- 8. Symboly regionu.
- 9. Ztotožnění se s regionem.
- 10. Rezistence a rezistenční identita.
- 11. Regionalismus.
- 12. Nacionalismus.
- 13. Závěrečné shrnutí a diskuze.
- Literatura
- povinná literatura
- DOBOŠ, Pavel. Imaginativní geografie subsaharské Afriky v českém prostředí: nástin problematiky. Geografie - Sborník České geografické společnosti. Praha: Česká geografická společnost, 2017, roč. 122, č. 1, s. 100-119. ISSN 1212-0014. URL info
- WIĘCKOWSKI, M., TIMOTHY, D. J. (2021): Tourism and an evolving international boundary: Bordering, debordering and rebordering on Usedom Island, Poland-Germany. Journal of Destination Marketing & Management, 22, 1–11.
- ANTONSICH, M. (2010): Exploring the correspondence between regional forms of governance and regional identity: The case of western Europe. European Urban and Regional Studies, 17, 3, 261–276.
- doporučená literatura
- Introducing human geographies. Edited by Paul J. Cloke - Phil Crang - Mark Goodwin. Third edition. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2014, xxviii, 10. ISBN 9781444135350. info
- Handbook on the geographies of regions and territories. Edited by Anssi Paasi - John Harrison - Martin Jones. Cheltenham: Edward Elgar Publishing, 2018, xiii, 530. ISBN 9781785365805. info
- KEATING, Michael. The new regionalism in western Europe : territorial restructuring and political change. Cheltenham: Edward Elgar, 1998, xi, 242. ISBN 1858985277. info
- DANĚK, Petr. Geografické myšlení: úvod do teoretických přístupů. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 172 s. ISBN 978-80-210-6694-6. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-6694-2013. Čítárna Munispace info
- CHROMÝ, P. (2009): Region a regionalismus. Geografické rozhledy, 19, 1, 2–5.
- KUČERA, Z. (2011): Rozmanité cesty regionální geografie. Geografické rozhledy, 20, 5, 14–18.
- ŠIFTA, M., CHROMÝ, P. (2017): The importance of symbols in the region formation process. Norsk Geografisk Tidsskrift – Norwegian Journal of Geography, 71, 2, 98–113.
- Výukové metody
- V rámci seminářů jsou studentky a studenti seznámeni s teoretickými koncepty, ale i jejich aplikací v praxi (na empirických příkladech). Na některé semináře dostávají studentky a studenti předem drobné úkoly - cvičení: Celkem bude nutné přečíst tři texty (viz povinná literatura) a na jejich základě do příštího semináře jednak zodpovědět několik "kontrolních" otázek, jednak formulovat vlastní doplňující otázky. Vedle četby textů si každý připraví čtyři velmi krátké prezentace o několika slajdech na jeden vybraný region dle vlastního výběru (výběr regionu bude odsouhlasen vyučujícím).
Podrobněji jsou jednotlivé úkoly, včetně harmonogramu, představeny v rozšířeném sylabu ve studijních materiálech. - Metody hodnocení
- Výsledná známka se bude skládat z hodnocení za odevzdaná cvičení (četba a prezentace – celkem 25 bodů) a z hodnocení za písemnou zkouškou ověřující znalost a pochopení klíčových geografických konceptů a jejich aplikace v praxi (75 bodů):
A = 91–100 bodů
B = 81–90 bodů
C = 71–80 bodů
D = 61–70 bodů
E = 51–60 bodů
Aby mohla studentka či student zkoušku skládat, musí mít odevzdaná a uznaná všechna cvičení (četba a prezentace).
Na seminářích se očekává aktivní účast. Akceptovatelné jsou dvě omluvené absence.
Podrobněji jsou metody hodnocení představeny v rozšířeném sylabu ve studijních materiálech. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2024/MVZb2074