FSS:PSY434 Rogers's Approach - Course Information
PSY434 Rogers's Approach
Faculty of Social StudiesSpring 2005
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- PhDr. Ladislav Nykl, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- PhDr. Ladislav Nykl, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Contact Person: Mgr. Radana Šrubařová - Timetable
- Fri 18. 3. 9:00–17:00 G31, Sat 19. 3. 9:00–17:00 G31, Fri 29. 4. 9:00–17:00 G31, Fri 3. 6. 9:00–12:30 G31
- Prerequisites (in Czech)
- PSY406 Psychotherapy
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/20, only registered: 0/20 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Psychology (programme FSS, N-PS)
- Course objectives (in Czech)
- Kurz seznamuje se základy procesů růstu osobnosti podle přístupu zaměřeného na člověka. Zakladatelem tohoto humanistického přístupu v psychoterapii a poradenství (jakož i v encountrových skupinách a při supervizi) je americký psycholog Carl R.Rogers. V průběhu semináře má student možnost poznat tento jedinečný přístup na základě vlastních zkušeností ve skupině.
- Syllabus (in Czech)
- 1. blok: Seznámení s přístupem zaměřeným na člověka - vývoj a základní předpoklady. Klíčové pojmy: akceptace, empatické porozumění , autenticita. Průběh terapeutického sezení. Podmínky terapeutického procesu v terapii individuální i skupinové. Skupinový proces, jeho začátek a vývoj.
- 2. blok: Přístup zaměřený na člověka v terapii, poradenství a encountrové skupině. Řešení konfliktu ve skupině. Demonstrace terapeutického rozhovoru. Terapeutický proces - proces uzdravení a osobního růstu. Skupinová práce. Shrnutí osobních a skupinových zážitků ve vztahu k procesu a vlastním změnám.
- 3. blok: Role vedoucího skupiny, direktivnost - nedirektivnost. Video "Die Kraft des Guten" s C.R.Rogersem a video s R.Tauschem. Zařazení se do skupinového procesu. Je aktivní účast pro vlastní vývoj nutná? Jaký dopad má, když se jedinec nezúčastní? Rozhodnutí k terapii a osobnímu růstu. Skupinová práce. Shrnutí osobní a skupinových zážitků ve vztahu k procesu i změnám mimo skupinu.
- Literature
- NYKL, Ladislav. Pozvání do rogersovské psychologie - přístup zaměřený na člověka. Brno: Barrister & Principal, 2004, 140 pp. ISBN 80-86598-69-1. info
- ROGERS, Carl R. Způsob bytí :klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Translated by Jiří Krejčí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 292 s. ISBN 80-7178-233-5. info
- ROGERS, Carl Ransom. On becoming a person : a therapist's view of psychotherapy. Boston: Houghton Mifflin, 1961, 420 p. info
- ROGERS, Carl R. Freedom to learn :a view of what education might become. Columbus, Ohio: Charles E. Merrill, 1969, x, 358 s. ISBN 0-675-09579-4. info
- ROGERS, Carl R. O osobnej moci. Translated by Matúš Dobšovič. Modra: Persona, 1998, 231 s. ISBN 80-967980-1-4. info
- ROGERS, Carl R. Spôsob bytia. Modra: Inštitút Rozvoja Osobnosti, 1997, 265 s. ISBN 80-967832-0-3. info
- ROGERS, Carl R. Entwicklung der Persönlichkeit :Psychotherapie aus der Sicht eines Therapeuten. Translated by Jacqueline Giere. Stuttgart: Ernst Klett Verlag, 1961, 409 s. ISBN 3-12-906880-5. info
- ROGERS, Carl R. Die nicht-direktive Beratung :Counseling and Psychotherapy. München: Kindler, 1972. ISBN 3-463-02176-5. info
- ROGERS, Carl R. Stávame sa partnermi : manželstvo a jeho alternatívy. Modra: Persona, 2001, 192 s. ISBN 80-867980-5-7. info
- Assessment methods (in Czech)
- 80 % aktivní účast, kurz předpokládá aktivní zapojení do skupinového procesu (introspekci a exploraci) a orientovanost ve vybrané literatuře. Indikátorem úspěšného zakončení je písemná práce o obsahu asi 6 stran z rámce tématů výuky vztažené aspoň na jednu knihu z dané literatury. Kniha "On encounter groups" od C. Rogers je jedna ze základních. Existuje v originálu a je skvěký německý překlad, kniha je přeožena též do slovenštiny a je v knihovně fakulty. Každý účastník zavěsí svoji práci do IS-systemu a hodnotí dvě jiné písemné práce. Písemné práce mohou být vypracovány týmově (tým 2-3 studenti), práce pak obsahuje vcelku ca 10 stran. Písemné práce odpadají pro účastníky podzimního semináře 2004.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
Information on course enrolment limitations: Min. 8 studentů pro otevření kurzu. - Listed among pre-requisites of other courses
- Teacher's information
- http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
- Enrolment Statistics (Spring 2005, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2005/PSY434