FSS:MVZ802 International Politics - Course Information
MVZ802 International Politics
Faculty of Social StudiesSpring 2006
- Extent and Intensity
- 0/0. 8 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Pavel Pšeja, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. et Mgr. Oldřich Krpec, Ph.D. (assistant)
PhDr. David Müller, Ph.D. (assistant) - Guaranteed by
- PhDr. Pavel Pšeja, Ph.D.
Department of International Relations and European Studies – Faculty of Social Studies
Contact Person: Olga Cídlová, DiS. - Timetable
- Fri 12. 5. 13:45–15:15 Aula
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- there are 13 fields of study the course is directly associated with, display
- Course objectives (in Czech)
- Kurs Mezinárodní politika volně navazuje na Úvod do mezinárodních vztahů a dále rozvíjí poznatky, jez studenti získali v prvním semestru. Zaměřuje se jednak na poskytnutí informací o hlavních oblastech výzkumu v mezinárodních vztahů, jez se zaměřují na aktuální problémy mezinárodní politiky (v obecné rovině), jednak na rozbor konkrétních mezinárodněpolitických problémů současného světa (například situace v Iráku). Kurs se tudíz zabývá zejména problémy regionalismu a globalisace, lidských práv, ekologických otázek, postavení zen, vztahu Západu a islámu a řadou jiných otázek, jez jsou v současnosti chápány jako relevantní. Studenti se tak v jeho rámci naučí identifikovat podstatné problémy soudobé mezinárodní politiky a seznámí se rovněz s jejími vývojovými trendy.
- Syllabus (in Czech)
- 1) První týden: Příprava na studium Orientace v zadané literatuře, výběr tématu seminární práce, příprava harmonogramu studia. 2) Druhý týden: Zbraně hromadného ničení a problematika odzbrojování Povaha různých typů zbraní hromadného zbraní; vývoj jaderných, biologických, chemických zbraní a jejich nosičů; vývoj snah o jaderné odzbrojení; jaderní strategie; hlavní smlouvy limitující objem zbraní hromadného ničení; potenciál různých států Povinná četba: Smith, Baylis (1999), s. 340-355, 16 s.; Goldstein (2001), s. 269-289, 21 s. Modelová otázka: Jaké jsou hlavní smlouvy, které v době studené války limitovaly počty jaderných zbraní? 3) Třetí týden: Role mezinárodních organisací a práva Zdroje mezinárodní práva; moznosti a meze jeho prosazování; role morálky v mezinárodních vztazích; mezinárodní orgány zajistující fungování mezinárodního práva; Společnost národů; vznik a vývoj OSN; orgány a aktivity OSN. Povinná četba: Plechanovová (2003), s. 69-89, 21 s.; Waisová (2002), s. 111-125, 15 s.; Goldstein (2001), s. 293-299, 322-337, 22 s. Modelová otázka: Charakterisujte povahu a činnost Ekonomické a sociální rady OSN. 4) Čtvrtý týden: Regionalismus a integrace Vytváření regionálních organizačních celků na různých kontinentech; hlavní smlouvy zakotvující proces integrace v Africe, Americe i Asii; kořeny a vývoj integračního procesu v Evropě; rozsah integračního procesu; supranacionalismus; hlavní integrační teorie; informace a informační toky jako fenomén ovlivňující vládnutí. Povinná četba: Smith, Baylis (1999), s. 410-427, 18 s.; Goldstein (2001), s. 439-443, 457-474, 22 s. Modelová otázka: Vysvětlete obsah pojmu kulturní imperialismus. 5) Pátý týden: Nacionalismus a vztahy mezi kulturami Význam kultury v mezinárodním prostředí; role globalisace; vztah Západ a islámu; vznik islámského fundamentalismu; role nábozenství; mnohonárodnostní státy; moznosti překonání národnostních a etnických konfliktů. Povinná četba: Smith, Baylis (1999), s. 376-388, 13 s.; Viotti, Kauppi (2001), s. 408-436, 29 s. Modelová otázka: Co se míní pod označením střet civilisací? 6) Sestý týden: Terorismus a organisovaný zločin Historické kořeny terorismu; příčiny terorismu; psychologické, ideologické a ekologické aspekty terorismu; zbraně hromadného ničení jako mozný nástroj terorismu; boj proti terorismu; povaha globálních zločineckých organisací; drogová mafie jako názorný příklad. Povinná četba: Viotti, Kauppi (2001), s. 250-277, 28 s. Modelová otázka: Popiste roli nadnárodních zločineckých organisací a jejich působení v mezinárodním prostředí. 7) Sedmý týden: Demografické problémy Globální demografické trendy; křivka porodnosti; dynamika růstu populace v různých oblastech; rizikové faktory vývoje populace AIDS a jiné nemoci, migrace, konflikty; problém uprchlíků; kapacita Země a její schopnost produkovat dostatek potravin. Povinná četba: Kegley, Wittkopf (2001), s. 330-359, 30 s. Modelová otázka: Co to je demografická transice? 8) Osmý týden: Humanitární problémy v mezinárodních vztazích Tradice lidských práv; kulturní relativismus; praktické a právní záruky lidských práv; problém uprchlíků v globálním měřítku; růst počtu uprchlíků v posledních desetiletí; nástroje pro řesení situace lidí bez domova. Povinná četba: Viotti, Kauppi (2001), s. 440-480, 41 s. Modelová otázka: Jakou roli při ochraně lidských práv hrají nevládní organisace? 9) Devátý týden: Vliv vztahu Sever-Jih na mezinárodní politiku Kolonialismus; imperialismus; antiimperialismus; stav postkoloniálních zemí; problém zajistění základních potřeb; nemoci a úmrtnost v zemích třetího světa; urbanisace; revoluční vzmachy ve třetím světě; vývoj zemí po prodělané revoluci. Povinná četba: Goldstein (2001), s. 542-572, 31 s.; Kegley, Wittkopf (2001), s. 136-144, 8 s. Modelová otázka: Charakterisujte různé trendy vývoje v postkoloniálních zemích. 10) Desátý týden: Ekologické aspekty mezinárodní politiky Charakteristika ekopolitiky; environmentální bezpečnost; problematika udrzitelného rozvoje; energetické zdroje, jejich spotřeba a prognósy objemu zásob; klimatické změny a jejich mozné vlivy na světovou politiku; problém ozónové díry a ochrany destných pralesů; udrzitelnost biodiversity. Povinná četba: Kegley, Wittkopf (2001), s. 364-401, 38 s. Modelová otázka: Vysvětlete pojem udrzitelný rozvoj. 11) Jedenáctý týden: Svět po 11. září 2001 Obecná východiska kulturního střetu Západu a islámu; názory na vztah Západu a islámu uvnitř západního světa i v prostředí islámské společnosti; paradigmata a podoby terorismu; problematika pomoci třetímu světu a její případné vlivy na mozné omezení terorismu. Povinná četba: Barsa (2001), s. 137-159, 23 s.; Barsa, Mezinárodní vztahy, 17 s.; Jelínek, 2 s.; Sedivý, Mezinárodní politika, 4 s.; Sedivý, Mezinárodní vztahy, 19 s. Modelová otázka: Charakterisujte vztahy USA a Evropy po 11. září 2001. 12) Dvanáctý týden: Kauza Irák Vývoj irácké otázky; zdroje a problémy irácké zahraniční politiky; postoje vůči Iráku representované OSN a její politika; vztah USA k Iráku a proměny jejich posic; zbraně hromadného ničení jako hlavní důvod tazení proti Iráku? Povinná četba: Bures, 5 s.; Gombár, 2 s.; Tureček, 2 s.; Závěsický, 4 s. Modelová otázka: Popiste genesi názorů na otázku, zda Irák má či můze mít zbraně hromadného ničení. 13) Třináctý týden: Opakování učiva Příprava na zápočtový test, opakování učiva, popř. oprava vrácené seminární práce.
- Assessment methods (in Czech)
- V průběhu kursu studenti sepísí jednu seminární práci a kontrolní test, kurs je zakončen písemnou zkouskou.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Spring 2006, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2006/MVZ802