FSS:MVZ802 International Politics - Course Information
MVZ802 International Politics
Faculty of Social StudiesSpring 2008
- Extent and Intensity
- 0/0. 8 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Pavel Pšeja, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Vladan Hodulák, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- PhDr. Pavel Pšeja, Ph.D.
Department of International Relations and European Studies – Faculty of Social Studies
Contact Person: Olga Cídlová, DiS. - Timetable
- Fri 23. 5. 10:00–11:40 Aula
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- there are 13 fields of study the course is directly associated with, display
- Course objectives
- The course focuses on major global issues in international politics, thus giving details of issue fields as regionalism and globalization, human rights, environmentalism etc. Moreover, the course offers several case studies analyzing particular issues in contemporary international politics.
- Syllabus (in Czech)
- 1) První týden: Příprava na studium Orientace v zadané literatuře, výběr tématu seminární práce, příprava harmonogramu studia. 2) Druhý týden: Zbraně hromadného ničení a problematika odzbrojování Povaha různých typů zbraní hromadného zbraní; vývoj jaderných, biologických, chemických zbraní a jejich nosičů; vývoj snah o jaderné odzbrojení; jaderní strategie; hlavní smlouvy limitující objem zbraní hromadného ničení; potenciál různých států Povinná četba: Smith, Baylis (1999), s. 340-355, 16 s.; Goldstein (2001), s. 269-289, 21 s. Modelová otázka: Jaké jsou hlavní smlouvy, které v době studené války limitovaly počty jaderných zbraní? 3) Třetí týden: Role mezinárodních organisací a práva Zdroje mezinárodní práva; moznosti a meze jeho prosazování; role morálky v mezinárodních vztazích; mezinárodní orgány zajistující fungování mezinárodního práva; Společnost národů; vznik a vývoj OSN; orgány a aktivity OSN. Povinná četba: Plechanovová (2003), s. 69-89, 21 s.; Waisová (2002), s. 111-125, 15 s.; Goldstein (2001), s. 293-299, 322-337, 22 s. Modelová otázka: Charakterisujte povahu a činnost Ekonomické a sociální rady OSN. 4) Čtvrtý týden: Regionalismus a integrace Vytváření regionálních organizačních celků na různých kontinentech; hlavní smlouvy zakotvující proces integrace v Africe, Americe i Asii; kořeny a vývoj integračního procesu v Evropě; rozsah integračního procesu; supranacionalismus; hlavní integrační teorie; informace a informační toky jako fenomén ovlivňující vládnutí. Povinná četba: Smith, Baylis (1999), s. 410-427, 18 s.; Goldstein (2001), s. 439-443, 457-474, 22 s. Modelová otázka: Vysvětlete obsah pojmu kulturní imperialismus. 5) Pátý týden: Nacionalismus a vztahy mezi kulturami Význam kultury v mezinárodním prostředí; role globalisace; vztah Západ a islámu; vznik islámského fundamentalismu; role nábozenství; mnohonárodnostní státy; moznosti překonání národnostních a etnických konfliktů. Povinná četba: Smith, Baylis (1999), s. 376-388, 13 s.; Viotti, Kauppi (2001), s. 408-436, 29 s. Modelová otázka: Co se míní pod označením střet civilisací? 6) Sestý týden: Terorismus a organisovaný zločin Historické kořeny terorismu; příčiny terorismu; psychologické, ideologické a ekologické aspekty terorismu; zbraně hromadného ničení jako mozný nástroj terorismu; boj proti terorismu; povaha globálních zločineckých organisací; drogová mafie jako názorný příklad. Povinná četba: Viotti, Kauppi (2001), s. 250-277, 28 s. Modelová otázka: Popiste roli nadnárodních zločineckých organisací a jejich působení v mezinárodním prostředí. 7) Sedmý týden: Demografické problémy Globální demografické trendy; křivka porodnosti; dynamika růstu populace v různých oblastech; rizikové faktory vývoje populace AIDS a jiné nemoci, migrace, konflikty; problém uprchlíků; kapacita Země a její schopnost produkovat dostatek potravin. Povinná četba: Kegley, Wittkopf (2001), s. 330-359, 30 s. Modelová otázka: Co to je demografická transice? 8) Osmý týden: Humanitární problémy v mezinárodních vztazích Tradice lidských práv; kulturní relativismus; praktické a právní záruky lidských práv; problém uprchlíků v globálním měřítku; růst počtu uprchlíků v posledních desetiletí; nástroje pro řesení situace lidí bez domova. Povinná četba: Viotti, Kauppi (2001), s. 440-480, 41 s. Modelová otázka: Jakou roli při ochraně lidských práv hrají nevládní organisace? 9) Devátý týden: Vliv vztahu Sever-Jih na mezinárodní politiku Kolonialismus; imperialismus; antiimperialismus; stav postkoloniálních zemí; problém zajistění základních potřeb; nemoci a úmrtnost v zemích třetího světa; urbanisace; revoluční vzmachy ve třetím světě; vývoj zemí po prodělané revoluci. Povinná četba: Goldstein (2001), s. 542-572, 31 s.; Kegley, Wittkopf (2001), s. 136-144, 8 s. Modelová otázka: Charakterisujte různé trendy vývoje v postkoloniálních zemích. 10) Desátý týden: Ekologické aspekty mezinárodní politiky Charakteristika ekopolitiky; environmentální bezpečnost; problematika udrzitelného rozvoje; energetické zdroje, jejich spotřeba a prognósy objemu zásob; klimatické změny a jejich mozné vlivy na světovou politiku; problém ozónové díry a ochrany destných pralesů; udrzitelnost biodiversity. Povinná četba: Kegley, Wittkopf (2001), s. 364-401, 38 s. Modelová otázka: Vysvětlete pojem udrzitelný rozvoj. 11) Jedenáctý týden: Svět po 11. září 2001 Obecná východiska kulturního střetu Západu a islámu; názory na vztah Západu a islámu uvnitř západního světa i v prostředí islámské společnosti; paradigmata a podoby terorismu; problematika pomoci třetímu světu a její případné vlivy na mozné omezení terorismu. Povinná četba: Barsa (2001), s. 137-159, 23 s.; Barsa, Mezinárodní vztahy, 17 s.; Jelínek, 2 s.; Sedivý, Mezinárodní politika, 4 s.; Sedivý, Mezinárodní vztahy, 19 s. Modelová otázka: Charakterisujte vztahy USA a Evropy po 11. září 2001. 12) Dvanáctý týden: Kauza Irák Vývoj irácké otázky; zdroje a problémy irácké zahraniční politiky; postoje vůči Iráku representované OSN a její politika; vztah USA k Iráku a proměny jejich posic; zbraně hromadného ničení jako hlavní důvod tazení proti Iráku? Povinná četba: Bures, 5 s.; Gombár, 2 s.; Tureček, 2 s.; Závěsický, 4 s. Modelová otázka: Popiste genesi názorů na otázku, zda Irák má či můze mít zbraně hromadného ničení. 13) Třináctý týden – Opakování učiva Příprava na zápočtový test, opakování učiva. 14) Čtrnáctý týden – Zápočtový test
- Assessment methods (in Czech)
- Výsledná známka, kterou student na konci kursu obdrží, vzniká součtem bodových hodnocení přidělených za plnění jednotlivých povinností, jež jsou v rámci kursu předepsány. Jednotlivé povinnosti mají následující bodové hodnoty. Korespondenční zápočtový test max. 25 bodů, zápočtový test max. 25 bodů, zkouška max. 50 bodů. Maximální možný zisk tedy činí 100 bodů, pro úspěšné absolvování kursu je nutno získat alespoň 61 bod. Známková škála: A Výborně 84-100 bodů B Velmi dobře 77-83 body C Dobře 72-76 bodů D Uspokojivě 66-71 bod E Vyhovující 61-65 bodů F Nevyhovující 60 bodů a méně
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2008/MVZ802