PSY226 Urban sonic environment and its influence on experience

Faculty of Social Studies
Spring 2007
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. Mgr. Tomáš Řiháček, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. Mgr. Tomáš Řiháček, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Contact Person: prof. Mgr. Tomáš Řiháček, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
SOUHLAS
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 8 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Jedná se o mimořádně vypsaný kurz, který je svým charakterem především výzkumný. Klade si za cíl přispět ke zodpovězení otázky, jak zvukové prostředí města ovlivňuje naše prožívání. Projekt vychází z kvalitativního přístupu ke zkoumání prožívání a jako výzkumnou metodu používá introspektivní sledování prožitku, které je založeno na technice focusingu. Studenti, kteří se zúčastní tohoto výzkumného projektu, získají zkušenost s technikou focusingu, jejímuž nácviku je věnován značný prostor. Focusing je původně metoda psychoterapie a duševní hygieny, a jako taková slouží k řešení osobních problémů, hlubšímu sebepoznávání a seberozvoji. Studenti se seznámí s touto podobou focusingu, nicméně v tomto kurzu je kladem důraz na využití focusingu jako výzkumné metody.
Syllabus (in Czech)
  • 1.mapování zvukového prostředí centra města Brna podle předem daných instrukcí 2.nácvik výzkumné metody introspekce vycházející z techniky focusingu (během cca 4 setkání) 3.četba zadané literatury: vybrané kapitoly z knihy Augoyard a Torgue (2005) v rozsahu do 20 stran (anglicky) 4.diskuse k přečteným kapitolám, osvojení si základních pojmů a dovednosti použít je při popisu zvukového prostředí 5.sledování prožitků vznikajících přímo v prostředí města (účastníci budou popisovat při procházce městem své prožitky, rozhovory budou zaznamenávány a použity učitelem kurzu jako výzkumný materiál – samozřejmě se zaručením anonymity) 6.diskuse nad zjištěnými údaji a jejich výzkumnou interpretací
Literature
  • Sonic experience : a guide to everyday sounds. Edited by Jean-François Augoyard - Henry Torgue, Translated by Andra McCartney. Montreal: McGill-Queen's University Press, 2005, xx, 216. ISBN 077352942X. info
  • HELLSTRÖM, Björn. Noise design : architectural modelling and the aesthetics of urban acoustic space. Göteborg: Bo Ejeby Förlag, 2003, 263 s. ISBN 9188316386. info
  • GENDLIN, Eugen T. Focusing :tělesné prožívání jako terapeutický zdroj. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 168 s. ISBN 80-7178-793-0. info
  • HÁJEK, Karel. Práce s emocemi pro pomáhající profese : tělesně zakotvené prožívání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 119 s. ISBN 8073671077. info
  • HÁJEK, Karel. Tělesně zakotvené prožívání. 1. vydání. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2002, 162 stran. ISBN 8024604221. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught only once.
Information on the extent and intensity of the course: 30 hodin za semestr.
The course is also listed under the following terms Spring 2008, Spring 2009.
  • Enrolment Statistics (Spring 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2007/PSY226