PSY411 Educational and School Psychology

Faculty of Social Studies
Spring 2008
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Jan Beran, Ph.D. (lecturer), Mgr. Petra Voráčová, MBA (deputy)
prof. PhDr. Jiří Mareš, CSc. (lecturer), Mgr. Petra Voráčová, MBA (deputy)
Guaranteed by
PhDr. Jan Beran, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Timetable
Thu 6. 3. 8:00–11:40 P51 Posluchárna V. Čermáka, 12:00–13:30 P22, Thu 3. 4. 8:00–11:40 P51 Posluchárna V. Čermáka, 12:00–13:30 P22, Thu 15. 5. 8:00–11:40 P51 Posluchárna V. Čermáka, 12:00–13:30 P22
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem kurzu je seznámit studenty s vybranými tématy pedagogické a školní psychologie. Studenti získají vhled do současných teoriích v rámci okruhů a dovednost je prakticky aplikovat. V rámci kurzu budou studenti seznamováni paralelně s českou i anglickou terminologií, aby byli po skončení kurzu schopni dále studovat a používat internetové zdroje.
Syllabus
  • Learning, learning and error, learning styles // E-learning, computer-assisted learning and instruction - advantages and disadvatages // Learning and self-monitoring, self-instruction etc. // Psychology and curriculum: i.e. child naive theories, curriculum struture // Stress and academic coping // Social support seeking among children and adolescents // Classroom climate and school climate // Quality of life among children and adolescents
Literature
  • ČÁP, Jan and Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178-463-X. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 383 s. ISBN 80-7178-063-4. info
  • BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
  • a další - viz sylabus kurzu
Assessment methods (in Czech)
POŽADAVKY NA UKONČENÍ KURZU: 75 % účast na výuce (včetně přednášek) // zpracování písemné práce v rozsahu 5 stran. Téma bude stanoveno po dohodě s vyučujícím v semináři. Termín odevzdání je do 12.4.2007. Práci student odevzdává současně v elektronické podobě do odevzdávárny v ISu a ve vytištěné podobě sekretářce katedry paní Kroutilové // vykonání zkoušky
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
Listed among pre-requisites of other courses
Teacher's information
https://is.muni.cz/auth/dok/rfmgr.pl?fakulta=1423;obdobi=3566;kod=PSY411;furl=%2Fel%2F1423%2Fjaro2007%2FPSY411
The course is also listed under the following terms Spring 2001, Spring 2002, Spring 2003, Autumn 2004, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019.
  • Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2008/PSY411