FSS:GEN125 Gender a média - Informace o předmětu
GEN125 Gender a média
Fakulta sociálních studiíjaro 2011
- Rozsah
- 1/1. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Monika Metyková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martina Hynková, DiS. (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Kateřina Nedbálková, Ph.D.
Oddělení genderových studií – Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová - Rozvrh
- Po 18. 4. 14:00–17:40 AVC, Út 19. 4. 8:00–11:40 AVC, St 20. 4. 8:00–9:40 U32, 12:00–13:30 U34, Čt 21. 4. 14:00–17:40 U23, Pá 22. 4. 10:00–15:40 U43
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25 - Mateřské obory/plány
- předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět a vysvětlit základní přístupy k mediální konstrukci genderu; aplikovat teorie z této oblasti; analyzovat mediální produkci, obsahy a publika ve vztahu k genderu; v této analýze uplatnit některé kvalitativní a kvantitativní přístupy (s důrazem na obsahovou analýzu); získat přehled klíčové literatury a výzkumu v této oblasti.
- Osnova
- Úvod.
- Média a společnost, funkcionalistické přístupy – liberální, radikální a alternativní perspektivy.
- Média a konstrukce identity.
- Feministické kritiky médií – přehled.
- Mediální obsahy: Úvod do problematiky.
- Konstrukce genderu v mediálních textech.
- Publikum: Úvod do problematiky.
- Gender a konzumace mediálních produktů.
- Gender a nová média – přehled.
- Závěrečné shrnutí.
- Literatura
- Reading the romance: Women, patriarchy and popular literature. London: Verso, 1994.
- MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Edited by Jan Jirák, Translated by Marcel Kabát. Vyd. 3. Praha: Portál, 2007, 447 s. ISBN 9788073673383. info
- GAUNTLETT, David. Media, gender and identity : an introduction. London: Routledge, 2002, x, 278. ISBN 0415189608. info
- Mass media and society. Edited by James Curran - Michael Gurevitch. 2nd ed. London: Arnold, 1996, iv, 378 s. ISBN 0-340-61418-8. info
- Questions of cultural identity. Edited by Stuart Hall - Paul Du Gay. First published. London: SAGE Publications, 1996, viii, 198. ISBN 0803978839. info
- Výukové metody
- Kurz je založený na přednáškách a seminárních cvičeních. Přednášky jsou věnované teoretickým přístupům a ukázkám výzkumů, které se vztahují k dané tematice. V seminářích pak studenti aplikují získané znalosti na mediální produkty. Jeden seminář má formu workshopu, v průběhu kterého studenti analyzují mediální obsahy a diskutují psaní závěrečné práce.
- Metody hodnocení
- Výuka probíhá blokově. Metody hodnocení: 1. aktivní účast na seminářích, studenti se musí zúčastnit 80% seminářů (výsledek tvoří 20% závěrečného hodnocení) 2. závěrečný esej – rozsah 2000-2500 slov (50% závěrečného hodnocení) 3. písemný test – 5 témat (30% závěrečného hodnocení)
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
- Statistika zápisu (jaro 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2011/GEN125