FSS:SOC560 Sociological Research - Course Information
SOC560 Sociological Research
Faculty of Social StudiesSpring 2014
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 12 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Beatrice Elena Chromková Manea, M.A., Ph.D. (lecturer)
prof. PhDr. Tomáš Katrňák, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Kateřina Nedbálková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Kateřina Sidiropulu Janků, Ph.D. (lecturer)
Mgr. František Černín (assistant)
Mgr. Adam Gajdoš (assistant) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Petr Mareš, CSc.
Department of Sociology – Faculty of Social Studies
Contact Person: Ing. Soňa Enenkelová
Supplier department: Department of Sociology – Faculty of Social Studies - Timetable of Seminar Groups
- SOC560/01: Tue 9:45–11:15 U34, B. Chromková Manea, T. Katrňák
SOC560/02: each odd Thursday 9:45–13:00 U33, K. Sidiropulu Janků
SOC560/03: Thu 17:00–18:30 U33, K. Nedbálková - Prerequisites (in Czech)
- SOUHLAS
Jde o povinný předmět (kredity A), který je určen pro studující magisterského studia sociologie na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity. Předmět je vyučován v několika seminárních skupinách. Jarní semestr - sem. skupina 2 - kvalitativní dílna, viz informace o předmětu SOC 597 (stejný předmět nabízený jako povinně volitelný) - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Sociology (programme FSS, N-SO)
- Course objectives (in Czech)
- Předmětu SOC560 sociologický výzkum je průvodcem tvorbou/designem a realizací sociologického výzkumu. Cílem je poučit studující o obecné struktuře kvantitativního a kvalitativního sociologického výzkumu a o základních pravidlech myšlení v empirickém výzkumu a jeho ontologických a epistemologických východiscích. Rozšiřuje znalosti z bakalářského programu, co se týče logiky a základních principů i charakteristik jednotlivých etap/fází sociologického výzkumu od volby tématu a předmětu výzkumu přes výběr z možných výzkumných strategií a přes formulaci tomuto výběru relevantních výzkumných otázek a přes výběr výzkumného souboru a výzkumných jednotek až po identifikaci dat/faktů shromažďovaných pro odpovědi na výzkumné otázky a po výběr metod jejich shromažďování a analýzy. Významným cílem předmětu je také zasvětit studující do jednotlivých výzkumných (pruřezových i longitudinálních) strategií, do způsobu výběru relevantních technik analýzy empirických dat a do způsobu jak smysluplně výsledky analýzy těchto dat prezentovat.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Ontologická a epistemologická východiska. Umění intelektuální práce; 2. Formulace tématu výzkumu. Sociologický výzkum a společnost; 3. Určení zkoumaného souboru a sampling jednotek; 4. Kvantitativní versus kvalitativní výzkum a jejich charakteristiky; 5. Koncepty a konceptualizace v kvantitativním a kvalitativním výzkumu; 6. Teorie, schémata, modely v sociologickém výzkumu; 7. Strategie sociologického výzkumu a faktory ovlivňující jejich volbu; 8. Výzkumné otázky a data k jejich zodpovězení; 9. Etnografický výzkum a zúčastněné pozorování; 10. Kvalitativní rozhovor a focus group; 11. Sociologický výzkum a etika; 12. Kritéria hodnocení výzkumu a otázky generalizace jeho výsledků.
- Teaching methods (in Czech)
- Jde o kombinaci přednášek, seminárních diskusí a samostatné práce. Jednotlivé výzkumné strategie, ale i způsob prezentace jejich výsledků, jsou demonstrovány v povinné četbě statí referujících o empirických výzkumech, založených na jejich použití. POZOR: Literaturu ke každé lekci je třeba načíst s předstihem (nejpozději týden před jejím datem), aby mohla být na semináři předmětem diskuse!
- Assessment methods (in Czech)
- Hodnocení je průběžné, bez závěrečné zkoušky a je možné jen při splněné všech zadaných úkolů (preliminary proposal, dílčí analýza dat a reference o jejich výsledcích, prezentace, obsahová analýza vybraných časopisů – týmová práce), které jsou bodovány. Hodnocení celkového dosaženého počtu bodů je následující: A (výborně) = 100-94 bodů; B (výborně mínus) = 93-88 bodů; C (velmi dobře) = 87-81 bodů; D (velmi dobře mínus) = 80-74 bodů; E (dobře) = 65-73 bodů; F (neprospěl/a) = méně než 65% bodů.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
Information on course enrolment limitations: Tento předmět nahrazuje povinný předmět SOC431.
- Enrolment Statistics (Spring 2014, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2014/SOC560