FSS:HEN629 Ekopsychologie II - Informace o předmětu
HEN629 Ekopsychologie II:Komunikace environmentálních témat s veřejností
Fakulta sociálních studiíjaro 2015
- Rozsah
- 2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Jan Krajhanzl, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D.
Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Bc. Petra Burišková
Dodavatelské pracoviště: Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- každé liché úterý 13:30–16:45 Studio 527
- Předpoklady
- Kurz je určený pro studenty a studentky, které zajímá komunikace environmentálních témat s veřejností, kteří umí číst v angličtině, kteří mají chuť ve výuce tvořit, analyzovat, debatovat, hrát si a soustředěně pracovat právě proto, aby uměli oslovit ochranou životního prostředí co nejširší veřejnost.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- Environmentální studia (program FSS, N-HE)
- Humanitní environmentalistika (program FSS, N-HE3)
- Cíle předmětu
- Absolventi a absolventky kurzu:
1. Znají specifika komunikace environmentálních témat s veřejností.
2. Orientují se v aktuálním výzkumu a debatě o environmentální komunikaci.
3. Umí navrhnout kampaň podporující změnu environmentálních postojů, environmentálního chování nebo branding environmentální organizace.
4. Vědí, kde mohou pro své studium a práci hledat další informace. - Osnova
- 1. Jak komunikovat environmentální témata s veřejností? Psychologická úskalí komunikace ochrany životního prostředí. Environmentální komunikace. Situace v ČR a zahraničí. Fáze přípravy kampaně. Volba cílů kampaně. Etické zásady.
- 2. Jak poznat cílovou skupinu? Persona. Segmentace. Positioning. Metody průzkumu v cílové skupině.
- 3. Jak lidé uvažují a rozhodují se v otázkách ochrany životního prostředí? Elaboration Likelihood Model. Priming. Teorie sociálního usuzování. Strach a obranné mechanismy. Inokulační teorie.
- 4. Jak prohlubovat environmentální postoje? Vnitřní hodnoty. Problem Awareness. Subjective/social norm. Moral norm. Self-efficacy, locus of control. Environmentální konflikty.
- 5. Jak posilovat vztah mezi environmentální organizací a veřejností? Obraz ekologů u české veřejnosti.
- 6. Jak podporovat změnu environmentálního chování? Strategie podpory proenvironmentálního chování? Aplikovaná behaviorální analýza. Community-based Social Marketing. Nudge (Štouch).
- Literatura
- povinná literatura
- LEE, Nancy a Philip KOTLER. Social marketing : influencing behaviors for good. 4th ed. Thousand Oaks, Calif.: SAGE Publications, 2011, xi, 502. ISBN 9781412981491. info
- doporučená literatura
- • KRAJHANZL, Jan, ZAHRADNÍKOVÁ, Šárka, RUT, Ondřej. Možnosti spolupráce s veřejností (nejen) při ochraně životního prostředí [online]. Zelený kruh, 2010. [cit. 2012-04-22]. Dostupný z
. - KRAJHANZL, Jan. Dobře utajené emoce a problémy životního prostředí. Brno: Lipka, 2012.
- LEFEBRE, Craig R. Social Marketing and Social Change: Strategies and Tools For Improving Health, Well-Being, and the Environment. Jossey-Bass, 2013.
- • TYSON, Ben; Hurd, Mercedes. Social Marketing Environmental Issues. New York, Bloomington : iUniverse, 2009.
- BONAR, Scott A. The Conservation Professional's Guide to Working with People. Island Press, 2007.
- KEARNEY, Albert J. Understanding applied behavior analysis : an introduction to ABA for parents, teachers, and other professionals. London: Jessica Kingsley Publishers, 2007.
- ALBERTO, Paul A. a Anne C. TROUTMAN. Applied behavior analysis for teachers. Ninth edition. Boston: Pearson, 2013, xiv, 456. ISBN 9780132925266. info
- MCKENZIE-MOHR, Doug. Social marketing to protect the environment : what works. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2012, xiv, 237. ISBN 9781412991292. info
- MCKENZIE-MOHR, Doug. Social marketing to protect the environment : what works. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2012, xiv, 237. ISBN 9781412991292. info
- Engaging the public with climate change : behaviour change and communication. Edited by Lorraine Whitmarsh - Saffron O'Neill - Irene Lorenzoni. London: Earthscan, 2011, xxiii, 289. ISBN 9781844079285. info
- MCKENZIE-MOHR, Doug. Fostering sustainable behavior : an introduction to community-based social marketing. 3rd ed. Gabriola, B.C.: New Society Publishers, 2011, xi, 171. ISBN 9780865716421. info
- ROSE, Chris. How to win campaigns : communications for change. 2nd ed. London: Earthscan, 2010, ix, 381. ISBN 9781849711142. info
- Communication skills for conservation professionals. Edited by Susan Kay Jacobson. 2nd ed. Washington, D.C.: Island Press, 2009, xiii, 461. ISBN 9781597269438. info
- NORDHAUS, Ted a Michael SHELLENBERGER. Break through : from the death of environmentalism to the politics of possibility. Boston: Houghton Mifflin Company, 2007, 344 s. ISBN 9780618658251. info
- Communicating nature conservation : a manual on using communication in support of nature conservation policy and action. Edited by Sandra Rientjes. [Tilburg]: European Centre for Nature Conservation, 2000, 95 s. ISBN 9080248290. info
- neurčeno
- COX, J. Robert. Environmental communication and the public sphere. 3rd ed. Thousand Oaks, Calif.: SAGE Publications, 2013, xvi, 429. ISBN 9781412992091. info
- Výukové metody
- Práce ve skupinách, cvičné úkoly, výklad a prezentace, příklady dobré a špatné praxe, diskuse, samostatná četba zadaných textů a domácí příprava, sdílení zkušeností.
- Metody hodnocení
- Aktivní zapojení na seminářích (možná 1 absence, další absence lze případně nahradit doplňujícími úkoly), příprava na další hodinu (četba, domácí úkoly), ústní zkouška.
- Informace učitele
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výjimečně nebude vyučován na jaře 2016. Příště bude vyučován na jaře 2017.
- Statistika zápisu (jaro 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2015/HEN629