FSS:PSY261 Psychology of Education - Appl - Course Information
PSY261 Psychology of Education - Applications
Faculty of Social StudiesSpring 2018
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Michal Jabůrek, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. et Mgr. Dana Seryjová Juhová (seminar tutor)
Mgr. Ondřej Straka, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Supplier department: Department of Psychology – Faculty of Social Studies - Timetable
- each odd Thursday 13:30–15:00 P21
- Prerequisites (in Czech)
- PSY110 Psychology of education
Předpokladem je zejména úspěšné zvládnutí předmětu Psychologie ve vzdělávání. - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Psychology (programme FSS, B-PS)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem kurzu je doplnit teoretické znalosti z oblasti pedagogické psychologie o praktickou (sebe)zkušenost a dovednost. Na modelových příkladech jsou formou projektové výuky předváděny možnosti jednoduché diagnostiky, plánování intervence i praktických postupů při řešení problémů vznikajících při výchově a vzdělávání. Důraz bude kladen na samostatnou práci, na přípravu modelové hodiny určené na rozvoj metakognivních strategií.
- Learning outcomes (in Czech)
- Po absolvování kurzu bude student schopen: Provést rozbor - diagnostiku strategií učení konkrétního žáka Identifikovat deficity při učení Návrhnout řešení pro překonávání stávajícíh obtíží Sumarizovat metakognitivní přístupy aplikovatelné na jednotlivé školní předměty.
- Syllabus (in Czech)
- Učení jako specifická dovednost i forma sebezkušenosti Metakognitivní strategie Vztah inteligence a metakognice Možnosti intervence pomocí rozvoje metakognitivních stategií Základní principy úspěšného metakognitivního tréningu ve škole i v domácím prostředí Aplikace matakognitivních postupů na žáky různého věku Aplikace metakognice na jednotlivé školní předměty Zhodnocení metakognitivních postupů.
- Literature
- LOKAJÍČKOVÁ, Veronika. Metakognice – vymezení pojmu a jeho uchopení v kontextu výuky (Metacognition - Definition of the Concept and its Application in the Context of Teaching). Pedagogika. 2014, vol. 64, No 3, p. 287-306. ISSN 0031-3815. URL info
- PRAVDOVÁ, Blanka. Podpora metakognice v pregraduální přípravě studentů učitelství (Promoting metacognition whithin undergraduate preparation of student teachers). In Duchovičová, J., Babulicová, Z., Zelená. H. Medzinárodný dialóg o pedagogických a psychologických aspektoch edukácie. Nitra. Nitra, 2013, p. 60-68, 566 pp. ISBN 978-80-558-0501-6. info
- FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. Vydání třetí. Praha: Portál, 2011, 172 stran. ISBN 9788026200437. info
- ČÁP, Jan and Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vydání druhé. Praha: Portál, 2007, 655 stran. ISBN 9788073672737. info
- GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Translated by Veronika Lyková. Brno: Paido, 2005, 165 stran. ISBN 8073151049. info
- MAREŠ, Jiří. Styly učení žáků a studentů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 239 s. ISBN 80-7178-246-7. info
- GAVORA, Peter. Žiak a text. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1992. ISBN 8008003332. info
- Teaching methods (in Czech)
- Teoretická příprava, příprava jedné vyučovací hodiny určené na rozvoj metakognitivních strategií žáků 1. stupně, skupinová diskuse, aplikace připravené vyučovací hodiny přímo v základní škole, zhodnocení.
- Assessment methods
- homeworks, reading
group project, presentation
exam - written test - Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2018/PSY261