FSS:ZURn6401 Mediální projekt - Informace o předmětu
ZURn6401 Mediální projekt
Fakulta sociálních studiíjaro 2023
- Rozsah
- 1/1/0. 8 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Ing. Rudolf Burgr, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Anna Luštická (přednášející)
doc. Mgr. Jakub Macek, Ph.D. (přednášející)
doc. MgA. Jan Motal, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Lenka Waschková Císařová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Ing. Rudolf Burgr, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Čt 14:00–15:40 U33
- Předpoklady
- ZURn4110 Projekt diplomové práce I
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Mediální průmysly a produkce (program FSS, N-MSZU)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, N-KS)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, N-MSZU)
- Mediální výzkum a analytika (program FSS, N-MSZU)
- Cíle předmětu
- Předmět se zaměřuje na jednu z nejdůležitějších fází mediální komunikace – na problematiku přípravy, konstrukce, tvorby a vzniku mediálního projektu jako manuálu, který popisuje jak vyrobit mediální produkt, a návodu, který objasňuje jak jej uplatnit na mediálním trhu.
Hlavním cílem předmětu je naučit studenty a studentky vytvořit samostatný mediální projekt, schopný uplatnit se na mediálním trhu, tedy pěstovat kreativní schopnosti a cvičit praktické dovednosti v oblasti žurnalistické a mediální praxe. Cílem je dále vyložit principy a dlouhodobě se utvářející pravidla, kterým podléhá tvorba mediálního projektu, a rovněž principy a pravidla, kterými se řídí komunikace a spolupráce s institucemi věnujícími se realizaci, financování a institucionálnímu zaštiťování mediálních projektů a produktů. Reflektována je rovněž skutečnost, že mediální projekt je pouze jednou z forem projektů určených pro ekonomický trh a že nejen mediální průmysl, ale také jiná průmyslová odvětví a rovněž neziskové organizace, které se ovšem při své práci neobejdou bez mediálních projektů, podřizují svou činnost obecným pravidlům projektování. - Výstupy z učení
- Schopnost vytvořit a současně na mediálním trhu prosadit mediální projekt patří k hodnotám vysoce ceněným na mediálním trhu práce.
Student po absolvování předmětu bude tedy:
- schopen kategorizovat jednotlivé typy mediálních projektů a produktů a orientovat se ve struktuře a fungování mediálního trhu;
- znát základy mediálního podnikání, ekonomiky, marketingu a managementu;
- znát základní principy financování mediálních projektů;
- schopen využít výsledky mediálních analýz při tvorbě projektu a produktu;
- umět vytvořit návrh mediálního projektu a produktu;
- umět aplikovat principy PR a marketingu při zavedení produktu na mediální trh. - Osnova
- 1. Úvod, seznámení s obsahem (podstata projektových prací a „mediálně-průmyslové“ specializace obecně) a zakončením předmětu, diskuse. Úvod do problematiky (klíčové pojmy): Mediální komunikace. Funkce médií. Mediální trh. Editoriální politika. Cílové publikum. Mediální projekt a mediální produkt. Žánry a formáty. Mediální organizace.
- 2. Jak postavit projekt, co při tom zvažovat, na co si dát pozor a na co nezapomenout (základní projektový management)
- 3. Jak získat peníze – základní vhled do problematiky financování projektu – fundraising, crowfunding apod.
- 4.Jak dát o sobě vědět a jak získat publikum – základní vhled do problematiky marketingu
- Deadline na výběr témat projektů - diskuse v hodině o vhodnosti výběru
- 5. STÁTNÍ SVÁTEK
- 6. Mediální plánování a programové strategie; vývoj mediálního formátu – TV a film
- 7. Společenská zodpovědnost - jak se stavět kriticky k žité sociální realitě a mít v ní nějaký impakt (pomocí projektu)
- 8. Prezentace případové studie 1 (Aktuálně.cz) a 2
- 9. Prezentace případové studie 3 a 4
- 10. Prezentace případové studie 5 a 6
- 11. Prezentace případové studie 7 a 8
- 12. Prezentace případové studie 9 a 10
- Literatura
- ALBARRAN, Alan B. The media economy. Second edition. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2017. Media management and economics series. ISBN 978-1-138-88609-4.
- BERKUN, Scott: Making Things Happen: Mastering Project Management (Theory in Practice) Revised Edition. Sebastopol: O’Reilly Media. 2008. ISBN 9780596517717.
- HOLLIFIELD, C. Ann, Jan LeBlanc WICKS, George SYLVIE a Wilson LOWREY. Media management: a casebook approach. Fifth edition. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2016. Routledge communication series. ISBN 978-1-138-90101-8.
- BILLINGHAM, Vicky. Project management : how to plan and deliver a successful project. 2nd edition. Wales: Studymates, 2017, 288 stran. ISBN 9781842853238. info
- NEWTON, Richard. Project management step by step : how to plan and manage a highly successful project. Second edition. Harlow: Pearson, 2016, xx, 184. ISBN 9781292142197. info
- LEDVINOVÁ, Jana. Profesionální fundraising : jak se osvobodit od finanční závislosti. První vydání. V Praze: Akademie múzických umění, 2013, 129 stran. ISBN 9788073312947. info
- LINDAHL, Wesley E. Principles of fundraising : theory and practice. Boston: Jones and Bartlett, 2010, xii, 299. ISBN 9780763759148. info
- MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Translated by Hana Antonínová. Čtvrté, rozšířené a p. Praha: Portál, 2009, 639 stran. ISBN 9788073675745. info
- Výukové metody
- přednáška, seminář, četba, projektová výuka
- Metody hodnocení
- Hodnotí se závěrečný mediální projekt (resp. jeho draft) / kriticky pojatá případová studie, který/kterou studentstvo vypracuje a obhajuje na závěrečném semináři (finální textovou podobu pak odevzdává), stejně tak je do hodnocení započítána prezentace případové studie v druhé půlce semestru (možnost týmové spolupráce a zvaní hostů). Součástí hodnocení je i docházka.
Prezentace případové studie je výsledkem týmové práce. Prezentace spočívá ve zpracování rešerše k danému případu, představení mediálního projektu (může učinit i host) a moderace diskuse se zástupcem projektu na semináři.
Draft představuje záměr vlastního mediálního projektu, který bude naplňovat předem stanovené parametry a požadavky. Draft musí projít kolokviální prezentací a diskusí. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2023/ZURn6401