ZURn6401 Mediální projekt

Fakulta sociálních studií
jaro 2023
Rozsah
1/1/0. 8 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Ing. Rudolf Burgr, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Anna Luštická (přednášející)
doc. Mgr. Jakub Macek, Ph.D. (přednášející)
doc. MgA. Jan Motal, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Lenka Waschková Císařová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. Rudolf Burgr, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Čt 14:00–15:40 U33
Předpoklady
ZURn4110 Projekt diplomové práce I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět se zaměřuje na jednu z nejdůležitějších fází mediální komunikace – na problematiku přípravy, konstrukce, tvorby a vzniku mediálního projektu jako manuálu, který popisuje jak vyrobit mediální produkt, a návodu, který objasňuje jak jej uplatnit na mediálním trhu.
Hlavním cílem předmětu je naučit studenty a studentky vytvořit samostatný mediální projekt, schopný uplatnit se na mediálním trhu, tedy pěstovat kreativní schopnosti a cvičit praktické dovednosti v oblasti žurnalistické a mediální praxe. Cílem je dále vyložit principy a dlouhodobě se utvářející pravidla, kterým podléhá tvorba mediálního projektu, a rovněž principy a pravidla, kterými se řídí komunikace a spolupráce s institucemi věnujícími se realizaci, financování a institucionálnímu zaštiťování mediálních projektů a produktů. Reflektována je rovněž skutečnost, že mediální projekt je pouze jednou z forem projektů určených pro ekonomický trh a že nejen mediální průmysl, ale také jiná průmyslová odvětví a rovněž neziskové organizace, které se ovšem při své práci neobejdou bez mediálních projektů, podřizují svou činnost obecným pravidlům projektování.
Výstupy z učení
Schopnost vytvořit a současně na mediálním trhu prosadit mediální projekt patří k hodnotám vysoce ceněným na mediálním trhu práce.
Student po absolvování předmětu bude tedy:
- schopen kategorizovat jednotlivé typy mediálních projektů a produktů a orientovat se ve struktuře a fungování mediálního trhu;
- znát základy mediálního podnikání, ekonomiky, marketingu a managementu;
- znát základní principy financování mediálních projektů;
- schopen využít výsledky mediálních analýz při tvorbě projektu a produktu;
- umět vytvořit návrh mediálního projektu a produktu;
- umět aplikovat principy PR a marketingu při zavedení produktu na mediální trh.
Osnova
  • 1. Úvod, seznámení s obsahem (podstata projektových prací a „mediálně-průmyslové“ specializace obecně) a zakončením předmětu, diskuse. Úvod do problematiky (klíčové pojmy): Mediální komunikace. Funkce médií. Mediální trh. Editoriální politika. Cílové publikum. Mediální projekt a mediální produkt. Žánry a formáty. Mediální organizace.
  • 2. Jak postavit projekt, co při tom zvažovat, na co si dát pozor a na co nezapomenout (základní projektový management)
  • 3. Jak získat peníze – základní vhled do problematiky financování projektu – fundraising, crowfunding apod.
  • 4.Jak dát o sobě vědět a jak získat publikum – základní vhled do problematiky marketingu
  • Deadline na výběr témat projektů - diskuse v hodině o vhodnosti výběru
  • 5. STÁTNÍ SVÁTEK
  • 6. Mediální plánování a programové strategie; vývoj mediálního formátu – TV a film
  • 7. Společenská zodpovědnost - jak se stavět kriticky k žité sociální realitě a mít v ní nějaký impakt (pomocí projektu)
  • 8. Prezentace případové studie 1 (Aktuálně.cz) a 2
  • 9. Prezentace případové studie 3 a 4
  • 10. Prezentace případové studie 5 a 6
  • 11. Prezentace případové studie 7 a 8
  • 12. Prezentace případové studie 9 a 10
Literatura
  • ALBARRAN, Alan B. The media economy. Second edition. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2017. Media management and economics series. ISBN 978-1-138-88609-4.
  • BERKUN, Scott: Making Things Happen: Mastering Project Management (Theory in Practice) Revised Edition. Sebastopol: O’Reilly Media. 2008. ISBN 9780596517717.
  • HOLLIFIELD, C. Ann, Jan LeBlanc WICKS, George SYLVIE a Wilson LOWREY. Media management: a casebook approach. Fifth edition. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2016. Routledge communication series. ISBN 978-1-138-90101-8.
  • BILLINGHAM, Vicky. Project management : how to plan and deliver a successful project. 2nd edition. Wales: Studymates, 2017, 288 stran. ISBN 9781842853238. info
  • NEWTON, Richard. Project management step by step : how to plan and manage a highly successful project. Second edition. Harlow: Pearson, 2016, xx, 184. ISBN 9781292142197. info
  • LEDVINOVÁ, Jana. Profesionální fundraising : jak se osvobodit od finanční závislosti. První vydání. V Praze: Akademie múzických umění, 2013, 129 stran. ISBN 9788073312947. info
  • LINDAHL, Wesley E. Principles of fundraising : theory and practice. Boston: Jones and Bartlett, 2010, xii, 299. ISBN 9780763759148. info
  • MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Translated by Hana Antonínová. Čtvrté, rozšířené a p. Praha: Portál, 2009, 639 stran. ISBN 9788073675745. info
Výukové metody
přednáška, seminář, četba, projektová výuka
Metody hodnocení
Hodnotí se závěrečný mediální projekt (resp. jeho draft) / kriticky pojatá případová studie, který/kterou studentstvo vypracuje a obhajuje na závěrečném semináři (finální textovou podobu pak odevzdává), stejně tak je do hodnocení započítána prezentace případové studie v druhé půlce semestru (možnost týmové spolupráce a zvaní hostů). Součástí hodnocení je i docházka.
Prezentace případové studie je výsledkem týmové práce. Prezentace spočívá ve zpracování rešerše k danému případu, představení mediálního projektu (může učinit i host) a moderace diskuse se zástupcem projektu na semináři.
Draft představuje záměr vlastního mediálního projektu, který bude naplňovat předem stanovené parametry a požadavky. Draft musí projít kolokviální prezentací a diskusí.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.