FSS:ZURb1426 Literární reportáž - Informace o předmětu
ZURb1426 Literární reportáž
Fakulta sociálních studiíjaro 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. František Schildberger, Ph.D. (cvičící), Ing. Rudolf Burgr, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- Ing. Rudolf Burgr, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Čt 12:00–13:40 Studio 527
- Předpoklady
- ZURb1101 Žurnalistika
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 13/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-MSZU) (5)
- Cíle předmětu
- Předmět má teoreticky i prakticky seznámit účastníky s tradičním novinářským žánrem literární reportáže – tedy reportáže, která si kromě zpravodajského závazku (aktuálnost, společenská relevance) klade za cíl i určitou kvalitu literární a využívá ve vhodné míře a vhodným způsobem i prostředky krásného písemnictví.
- Osnova
- Teoretická část:
- 1. reportáž z naratologického hlediska; reportér jako literární postava sui generis;
- 2. reportáž z genologického hlediska: postupné konstituování reportáže jako osobitého textového typu, zejména ve 20. století;
- 3. reportáž ze sociologického hlediska: reportáž jako argument a protiargument ve společenské diskusi;
- 4. reportáž z historického hlediska: „reportáž před reportáží“ – příklady reportážních textů v klasických literaturách;
- 5. 20. a 30. léta 20. století jako klasická doba literární reportáže;
- 6. krize české reportáže v 50. letech a její obnova v 60. letech;
- 7. Egon Erwin Kisch;
- 8. konstitutivní postavy žánru literární reportáže ve 2. polovině 20. století (Ryszard Kapuściński, Günter Wallraff);
- Praktická část:
- Tvorba vlastní literární reportáže:
- - vyhledávání a formování témat (diskuse);
- - volba vhodné autorské perspektivy (diskuse);
- - výběr jazykových a stylistických prostředků (diskuse);
- - práce v terénu;
- - práce na textu;
- - hodnocení textů (diskuse)
- Literatura
- povinná literatura
- SCHILDBERGER, František. Podoby české literární reportáže. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 215 s. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, sv. č. 502. ISBN 978-80-210-9656-1. info
- doporučená literatura
- OSVALDOVÁ, Barbora a Jana ČEŇKOVÁ. Česká publicistika mezi dvěma světovými válkami. Vydání první. Praha: Academia, 2017, 189 stran. ISBN 9788020027542. info
- O reportáži, o reportérech. Edited by Barbora Osvaldová - Radim Kopáč - Alice Němcová Tejkalová. Vyd. 1. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2010, 130 s. ISBN 9788024617817. info
- Výukové metody
- seminář, skupinová diskuse, četba, hodnocení textů
- Metody hodnocení
- Pro získání zápočtu je třeba napsat vlastní literární reportáž a prezentovat ji a obhájit při závěrečné skupinové diskusi.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2024/ZURb1426