MV501K Unfair Competition, Trade Mark Law, Trade Names Law and Protection of Origin in the CR and EU

Faculty of Law
Autumn 2009
Extent and Intensity
0/2. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
doc. JUDr. Dana Ondrejová, Ph.D. (lecturer)
JUDr. Eva Večerková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. JUDr. Dana Ondrejová, Ph.D.
Department of Commercial Law – Faculty of Law
Contact Person: Bc. Gabriela Medková
Timetable of Seminar Groups
MV501K/01: Mon 28. 9. to Fri 18. 12. Wed 8:00–9:30 034, D. Ondrejová, E. Večerková
MV501K/02: No timetable has been entered into IS. D. Ondrejová, E. Večerková
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 45 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/45, only registered: 0/45
fields of study / plans the course is directly associated with
  • Law (programme PrF, M-PPV)
Course objectives
At the end of the course students will be able to understand of conditions of general clause of unfair competition; understand of legal aspects of commercial firm; differentiate the delusory and comparative advertising; to work with information on knowledge domain and commercial secret; make legal and ethical evaluation of choosen advertisings; acquire information of trade mark law, trade names law and origin; understand of legal protection of unfair competition; learn about actual judical decisions of the Czech Supreme Court and find it s problematic aspects; understand to european regulation of unfair competition.
Syllabus
  • Subjects of unfair competition.
  • Commercial firm and unfair competition.
  • The general clause of unfair competition.
  • Commercial secret and unfair competition.
  • The delusory and comparative advertising.
  • Ethical and legal analysis of problematic cases of unfair competition.
  • Trade mark law and unfair competition.
  • Legal protection of unfair competition I
  • Trade names law and unfair competition.
  • Legal protection of unfair competition II and the European regulation of unfair competition.
  • The domain names and unfair competition.
  • Actual judical decisions of the Czech Supreme Court of unfair competition.
Literature
  • ONDREJOVÁ, Dana. Generální klauzule nekalé soutěže v aktuální rozhodovací praxi Nejvyššího soudu (General Clause of Unfair Competition in Actual Case-law of Czech Supreme Court). Soudní rozhledy. Praha: C.H. Beck, 2009, vol. 2009, No 4, 6 pp. ISSN 1211-4405. info
  • ONDREJOVÁ, Dana. Tzv. product placement: evropské výzvy pro českého zákonodárce (Product placement: European Appeals for Czech Regulation). Právní rozhledy. Praha: C. H. Beck, 2009, vol. 2009, číslo 2, 5 pp. ISSN 1210-6410. info
  • VEČERKOVÁ, Eva. Obchodní firma a nekalá soutěž (Trade name and unfair competition). Časopis pro právní vědu a praxi. Brno: Masarykova univerzita, 2008, vol. 2008, 1., p. 31 - 41. ISSN 1210-9126. info
  • ONDREJOVÁ, Dana. Hranice reklamního přehánění. Ekonom. Praha: Economia, a.s., 2007. ISSN 1210-0714. info
  • ONDREJOVÁ, Dana. Nekalé obchodní praktiky. Ekonom. Praha: Economia, a.s., 2007, č. 23. ISSN 1210-0714. info
  • VEČERKOVÁ, Eva. Nekalá soutěž a reklama : (vybrané kapitoly). Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 330 s. ISBN 8021036079. info
  • ONDREJOVÁ, Dana. Nevyžádaná reklama. Ekonom. Ekonomia, 2005, číslo 33. ISSN 1210-0714. info
  • FALDYNA, František, Jarmila POKORNÁ, Naděžda ROZEHNALOVÁ and Eva VEČERKOVÁ. Obchodní právo (Commercial Law). / [autorský kolektiv František Faldyna ... et al.]. 1st ed. Praha: ASPI, 2005, 1345 pp. (Meritum). ISBN 80-86395-90-1. info
  • VEČERKOVÁ, Eva. Postavení soutěžitele a spotřebitele v nekalé soutěži (Position of a competitor and consumer in unfair competition). Právní fórum : český právnický měsíčník. Praha: ASPI Publishing, 2005, Roč. 2, č. 5, p. 196-200. ISSN 1214-7966. info
  • ONDREJOVÁ, Dana. Regulace reklamy v právu Evropských společenství. Část I. (Regulation of advertising in european law. Part I.). Právo a podnikání. Praha: Orac, 2005, vol. 2005, č. 6, 7 pp. ISSN 1211-1120. info
  • ONDREJOVÁ, Dana. Regulace reklamy v právu Evropských společenství. Část II. (Regulation of advertising in european law. Part II.). Právo a podnikání. Praha: Orac, 2005, vol. 2005, č. 7, 5 pp. ISSN 1211-1120. info
  • ELIÁŠ, Karel, Josef BEJČEK and Petr HAJN. Kurs obchodního práva : obecná část : soutěžní právo (Course on commercial law). 4. vyd. Praha: C.H. Beck, 2004, 609 pp. (Právnické učebnice). ISBN 80-7179-854-1. info
  • VEČERKOVÁ, Eva. K právní úprávě klamavé reklamy v nekalé soutěži. Časopis pro právní vědu a praxi. Brno: Masarykova univerzita. Právnická fakulta, 2003, Roč. 11, č. 4, p. 294-302. ISSN 1210-9126. info
  • VEČERKOVÁ, Eva. Aktivní legitimace ve sporech z nekalé soutěže. Obchodné právo. Bratislava: Epos vydavateľstvo, 2002, Roč. 3, č. 2, p. 54-58. ISSN 1335-6674. info
Teaching methods
lectures, assessment of actual decision making of Czech and European courts, power-point prezentation processing
Assessment methods
colloquium; the presumption of colloquium will be graduation of presentation realized at the lecture and given attendance at lecture; colloquium will be consist of answers of questions, which were declaimed
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019, Autumn 2020, Autumn 2021, Autumn 2022, Autumn 2023.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2009, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/law/autumn2009/MV501K