LF:MPPL0721 Preventive Medicine I - Course Information
MPPL0721 Preventive Medicine I
Faculty of MedicineAutumn 2007
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- prof. MUDr. Drahoslava Hrubá, CSc. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. MUDr. Drahoslava Hrubá, CSc.
Department of Preventive Medicine – Theoretical Departments – Faculty of Medicine
Contact Person: MVDr. Halina Matějová - Timetable
- Wed 13:00–14:40 249
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Health Sciences (programme LF, N-SZ, specialization Teaching Specialization Optics and Optometrics)
- Health Sciences (programme LF, N-SZ, specialization Teaching Specialization Human Alimentation)
- Syllabus (in Czech)
- 1.ČLOVĚK A PROSTŘEDÍ
- Fyzikální, biologické, chemické a sociální faktory v makroprostoru a mikroprostoru člověke. Jejich interakce.
- Adaptační a kompenzační mechanismy zajišťující homeostázu
- Pojem zdraví a nemoci, jejich determinanty.
- 2.PREVENCE
- Význam primární a sekundární prevence pro populační zdraví
- Hlavní preventivní programy ve světě a v ČR.
- 3.ZVUK A HLUK
- Význam akustických vjemů při vnímání prostředí.
- Hluk, jeho škodlivé a rušivé účinky na organismus.
- Nemoci související s expozicí hluku
- Zásady tvorby normativů pro posouzení expozice hluku.
- Protihluková opatření
- 4.SVĚTLO A OSVĚTLENÍ
- Fyziologie vidění ve vztahu k tvorbě optimálních světelných podmínek v pracovním prostředí.
- Fyziologický význam barev.
- Zásady hygieny osvětlení při práci s počítačem.
- 5.IONIZUJÍCÍ A NEIONIZUJICÍ ZÁŘENÍ
- Druhy ionizujícího záření a jejich zdroje.
- Nemoci z ozáření. Zásady preventivních opatření.
- Druhy neionizujícího záření a jejich zdroje
- Účinky vybraných typů záření na člověka. Zásady prevence.
- 6.KOMPLEX KLIMATICKÝCH PODMÍNEK
- Termoregulační mechanismy a zdravotní následky jejich
- selhání. Horké provozy. Zásady pitného režimu.
- Dlouhodobě a krátkodobě únosná termická zátěž.
- Expozice chladu.
- 7.BIOLOGICKÉ RYTMY A JEJICH VÝZNAM PRO PRÁCI A ODPOČINEK
- Druhy biologické rytmicity, souvislosti s kolísáním výkonnosti člověka.
- Směnná práce jako rizikový faktor pro zdraví.
- Význam aktivního a pasivního odpočinku. Hygiena spánku.
- 8.OVZDUŠÍ A ZDRAVÍ
- Zevní ovzduší a jeho nejčastější chemické kontaminanty.
- Smog- jeho druhy. Zdravotní následky expozice chemickým
- kontaminantům zevního ovzduší.
- 9.BYDLENÍ A ZDRAVÍ
- Druhy chemických kontaminantů vnitřního ovzduší a jejich
- zdroje. Zdravotní následky expozice.
- Biologická kontaminace vnitřních prostor a její vliv na zdraví exponovaných.
- Větrání a jeho význam.
- 10.VODA A ZDRAVÍ
- Charakteristika pitné vody. Závazné a stanovené ukazatele v normách pro pitnou vodu. Zvláštní požadavky na vodu pro kojence. Stopové prvky ve vodě a jejich význam pro zdraví.
- Zdravotní následky konzumace vody nevyhovující požadavkům normy.
- Zásady hygienické ochrany zdrojů vody.
- 11.VÝŽIVA JAKO FAKTOR PODPORY ZDRAVÍ
- Fyzizologický a zdravotní význam hlavních živin, minerálů a vitaminů pro růst a vývoj člověka.
- Výživa jako účinná prevence tzv. civilizačních nemocí
- 12.VÝŽIVA JAKO RIZIKOVÝ FAKTOR
- Nejčastějí malnutrice u české populace a jejich zdravotní důsledky.
- 13.VÝŽIVOVÁ DOPORUČENÍ
- Zásady tvorby výživových doporučení a jejich fyziologický význam. Preventivní programy na podporu výživových doporučení.
- 14.ODPADY A ZDRAVÍ
- Druhy a zdroje odpadů. Rizika pro člověka.
- Hlavní zásady bezpečné likvidace odpadů.
- 15.CHEMIZACE ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
- Bodové a plošné zdroje chemických xenobiotik. Globální chemizace životního prostředí.
- Stav životního prostředí v ČR.
- Experimentální sledování a hodnocení chemických látek.
- Metodologie epidemiologických studií.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
- Listed among pre-requisites of other courses
- Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/med/autumn2007/MPPL0721