LF:MPDR081 Introduction to Didactics - Course Information
MPDR081 Introduction to Didactics
Faculty of MedicineSpring 2005
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (lecturer)
doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (assistant) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Ivana Zemanová - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Health Sciences (programme LF, N-SZ, specialization Teaching Specialization Optics and Optometrics)
- Health Sciences (programme LF, N-SZ, specialization Teaching Specialization Human Alimentation)
- Course objectives (in Czech)
- Didaktická propedeutika prof. PhDr. Josef Maňák, CSc. (8. semestr - 2 hodiny týdně) Didaktická propedeutika navazuje na pedagogické a psychologické poznatky, které si studenti osvojili v předcházející fázi studia. Vytváří obsahové i metodologické předpoklady pro úspěšné zvládnutí oborových (předmětových) didaktik a pedagogické praxe. Cílem výuky a studia je osvojit si myšlení moderní didaktiky v systémových souvislostech výchovně-vzdělávacích jevů a současně položit základy pro úspěšnou vyučovací praxi. Důraz je kladen na interaktivní a komunikační aspekty výchovně-vzdělávací práce, na rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků a na formování celé jejich osobnosti. Studenti jsou podněcováni k tomu, aby byli schopni diferencovat a individualizovat svou práci s žáky a aby byli otevření pro inovace, experimentování a další zkvalitňování výuky. Studenti si osvojí alternativní přístupy k tvorbě kurikula, k metodám výuky, k využívání moderní didaktické techniky a k řízení výchovně-vzdělávacího procesu. Studenti se učí chápat základní didaktické situace, vidět je ve vzájemných souvislostech a zvládat elementární didaktické dovednosti. Dílčím záměrem studia je osvojit si tvůrčí přístup k řešení didaktických situací ve školské praxi spolu s metodami učitelovy sebereflexe.
- Syllabus (in Czech)
- Základní okruhy:
- Moderní didaktika
- Cíle vzdělávání
- Kurikulum
- Vyučovací proces a jeho fáze
- Výukové metody
- Organizace výuky
- Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti
- Názornost
- Pedagogická komunikace
- Hodnocení a klasifikace
- Moderní média
- Příprava na výuku
- Pozorování, záznam pedagogických situací
- Hospitace, hodnocení
- Závěry z průzkumu ve škole
- LITERATURA:
- MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno : MU, 1995.
- Kolektiv. Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. Brno : MU, 1998.
- MAŇÁK, J. a kol. Alternativní metody a postupy. Brno : MU, 1997.
- průcha, J. a kol. Pedagogický slovník. Praha : Portál,1998.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
The course is taught: every week.
- Enrolment Statistics (Spring 2005, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/med/spring2005/MPDR081